Napautók harca

Az Egyesült Államokban 1982 óta rendezik meg a napenergiával hajtott autók versenyét, a North American Solar Challange (NASC) nevű ralit. A verseny azóta 4 ezer kilométeres futammá nőtte ki magát, az utóbbi időben például a texasi Austinból startol, s az Egyesült Államok határát átlépve a kanadai Calgaryben ér véget. Az idei futamon 26 egyetem csapata [...]

Az Egyesült Államokban 1982 óta rendezik meg a napenergiával hajtott autók versenyét, a North American Solar Challange (NASC) nevű ralit. A verseny azóta 4 ezer kilométeres futammá nőtte ki magát, az utóbbi időben például a texasi Austinból startol, s az Egyesült Államok határát átlépve a kanadai Calgaryben ér véget.
Az idei futamon 26 egyetem csapata vett részt, és a University of Michigan autója futott be elsőként a célba: ez egészen pontosan 54 óra alatt tette meg a távot, 74 kilométeres átlagos óránkénti sebességgel haladva. A kocsi – mindössze egy hajszárító teljesítményének megfelelő motorjával – olyan hatékonyságot ért el, mintha egy jármű egyetlen liter benzinnel ezer kilométert tenne meg.

Napelemes jármű. Minden évben megdőlnek a rekordok.

A nyertes járgány a hagyományosnak mondható szilíciumkristály alapú napelemekkel működik, így kitűnő teljesítményét nem a cellák különlegességének, hanem a velük borított nagy felületnek, és az egyéb mérnöki megoldások megbízható kombinációjának köszönheti. Az autó fékrendszere például úgynevezett regeneratív fékekből áll, amelyek újrahasznosítják a lassulást okozó súrlódás energiáját, és az áramvonalas karosszéria, valamint az azt alkotó legkönnyebb kompozitanyagok is a hatékony energiafogyasztást szolgálják. A Solar Challange során, akárcsak egyéb napelemes autóversenyeken, minden évben megdőlnek a korábbi a rekordok; a felhasznált technológiai újdonságok így várhatóan előbb-utóbb a tömegméretekben gyártott autókba is átszűrődnek.

Címkék: Hetilap: K+F