Robog az úthenger

Tovább növekszik az építőipari termelés, ez azonban jórészt az út- és autópálya-építéseknek köszönhető.




Noha fővárosszerte még ma is számtalan lakópark és több iroda-toronyház épül, a friss építőipari adatokból látszó növekedés sokkal inkább az út- és autópálya-építések hatalmas lendületére utal.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hét elején közzétett számainak tanúsága szerint az idén áprilisban 20,2 százalékkal nőtt az építőipari termelés volumene a 2004-es megfelelő adathoz képest, s az év első négy hónapjára számítva 14,4 százalékos a növekedés. Ez önmagában is soknak tűnik, de az adatok részleteibe pillantva még szembetűnőbb kiugrás tapasztalható. A szerkezetkész épületek és egyéb építmények építése elnevezésű fősorban 36,4 százalékos volt a hó/hó növekedés, ami a KSH szakértőinek véleménye szerint elsősorban az út- és autópálya-építések látványos felfutására vezethető vissza. Ezt támasztja alá, hogy az épületek építése csupán 2,8 százalékkal nőtt (lásd a grafikont).

Az iparág egészére vonatkozóan a következő hónapok szintén lendületes időszakot sejtetnek. Választási év következik, így talán nem is meglepő, hogy április végén az építőipari vállalkozások összes szerződésállománya 57 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. Itt is hasonló azonban a helyzet: az épületekre kötött szerződések állománya csupán 9,6 százalékkal volt magasabb áprilisban, mint egy évvel korábban, míg az útépítéseket is tartalmazó egyéb építmények kategória hasonló adata 81,3 százalékos növekedést mutat. Igaz, az állomány tavaly ősszel tapasztalható (zömmel az autópálya-szerződésekre visszavezethető) hatalmas növekedését egyelőre hiába keressük. A tavaly januári 329 milliárd forintról október-novemberre két és félszeresére, 800 milliárd forint fölé nőtt ugyan az egyéb építmények összesített megrendelés állománya, de újabbak még nem érkeztek. A nagypolitika „avatási lázát” ismerve azonban még az idén befuthatnak újabb nagyobb megrendelések.