Költési időszak

Miközben indulna az uniós források felhasználását meghatározó középtávú fejlesztési koncepció társadalmi vitája, az ellenzékiek arra panaszkodnak, hogy kihagyják őketa tervezésből.

Nagyjából kéthetente formálódtak az elmúlt hónapokban kormányzati műhelyekben újabb és újabb hipotetikus elképzelések arról, mire kívánná költeni Magyarország középtávon az uniós forrásokat. Ezek a tervek azonban inkább egymás klónjai voltak, s rendkívül tág irányokat jelöltek ki a pénzek felhasználására. Az ötletrohamokból sem az ellenzéki pártok, sem a gazdasági élet szereplői nem tudtak túl sok konkrétumot kihámozni. Most végre a szélesebb nyilvánossággal is ismerteti a kabinet a Magyarország középtávú fejlesztéséről szóló tervezési munkaanyagot. A jövő héten társadalmi vitára bocsátandó Országos Fejlesztéspolitikai Koncepció 2020-ig jelölné ki az irányokat, s ebbe a keretbe épülne be azután a következő uniós tervezési ciklusra (2007-2013-ra) készítendő második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) is a közösségi támogatások felhasználásáról.


Nagyításhoz kattintson a képre.

KÉSÉSBEN. A kabinet eredeti menetrendje szerint egyébként a koncepciónak már a parlament előtt kellene lennie. Ehhez képest csak júniusban, a társadalmi vita után kerül a kormány elé, a törvényhozás pedig leghamarabb ősszel tárgyalhatja meg. Baráth Etele uniós ügyekért felelős tárca nélküli miniszter korábban úgy nyilatkozott, szerencsés volna, ha az Országgyűlés mielőbb elfogadná a koncepciót, mert akkor politikai konszenzus birtokában kezdődhetne meg a második NFT részletes kidolgozása. (Az uniós szakzsargonban Nemzeti Stratégiai Referencia Keretnek nevezett dokumentumot 2006 nyaráig el kellene juttatni Brüsszelbe.) De a mostani állapot szerint ehhez zöld utat már nem adhat a törvényhozás, hiszen nyilvánvalóan késő lenne októberben hozzáfogni az operatív programok összeállításához.

„Nem is tarthatnánk előrébb, mivel az előkészítést befolyásolja, hogy a pénzügyi perspektíváról, az új periódus stratégiai irányelveiről, a prioritásokról, valamint az alapok által finanszírozható témákról optimális esetben is csak júliusban születhet informális megegyezés az unióban” – magyarázta a kialakult menetrendet a Figyelőnek Jobbágy Valér, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) főosztályvezetője. A közösségi konszenzusra pedig az EU hivatalos pecsétje csak az új brit elnökség hivatalba lépését követően, valamikor az év végén, vagy 2006 elején kerülhet rá. Ugyanezt hangoztatja Kovács István Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal elnökhelyettese is, aláhúzva: a részletek kidolgozása csak azt követően kezdődhet meg, hogy az EU stratégiai iránymutatásait és a támogatások szabályozási kereteit elfogadta az unió, mivel ez adja meg a szakmai és jogi hátteret. Így annak is lenne kockázata, ha előreszaladnának a tervezésben. Mivel azonban a dokumentumok elkészítése, egyeztetése egy évnél több időt vesz igénybe, a munkálatoknak mégis már most meg kell kezdődniük.

Ez a köztes állapot tükröződik a fejlesztéspolitikai koncepció megfogalmazásain is. Átfogó és stratégiai célokat jelöl ki, szól az értékteremtés tartós növeléséről, a társadalmi és területi kohézió, a jövő generáció számára a szükséges erőforrások biztosításáról, a gazdasági versenyképesség tartós növeléséről, a foglalkoztatás bővítéséről, a kiegyensúlyozott területi fejlődésről. Mindebből nehezen rajzolódik ki, miről folyik majd a társadalmi vita. A Fidesz szakpolitikusa, Nógrádi Zoltán egyenesen így fogalmaz: e dokumentumokkal az a baj, hogy semmiről sem szólnak, szlogenszerű jelszavakat tartalmaznak, ráadásul a vertikális és horizontális fejlesztési célok között mély ellentmondás feszül. „Olyan absztrakciós állapotban van a legfrissebb munkaanyag is, s annyira tág fogalmakat használ, hogy nem lehet vele mit kezdeni.

A vonatkozó törvény a terv előkészítését a hivatalban lévő kormány kompetenciájába sorolja. Igaz ugyan, hogy valamennyi parlamenti párt szakértője eddig is megkapta az éppen elkészült tervezési dokumentumokat, ám azzal a kikötéssel, hogy azt ne adják át a politika szereplőinek, mert nem volna szerencsés idő előtt vitát nyitni egy még nem is létező tervről. Ez alapján a Fidesz szakpolitikusa úgy érvel, hogy „nincs partnerség, a konszenzusra törekvés csak a kormányzati retorika egyik hangzatos jelszava, a valóságban a kabinet rejtegeti előlünk az információkat”. A Figyelő úgy értesült: ha a kabinet a saját kompetenciájában dolgozza ki a második NFT-t, valamint az operatív programokat, s azt az ellenzéki pártok „konszenzusa” nélkül nyújtja be Brüsszelnek, az Európai Bizottság kérni fogja az országgyűlési választások után hivatalba lépő új kormánytól a terv megerősítését.

Források


Hazánk 2007 és 2013 között összesen 24,6 milliárd euróuniós támogatást remélhet:
45% az Európai Regionális Fejlesztési Alapból jöhet; a támogatott célok: gazdasági versenyképesség, kkv-szektor, információs társadalom, innováció, valamint gazdasági, regionális, szociális, humán, egészségügyi és kulturális infrastruktúra.

33% a Kohéziós Alapból hívható le; ebből környezetvédelmi, közlekedési, városi tömegközlekedési, megújuló energia és energiahatékonysági projektek támogathatók.

22% az Európai Szociális Alapból érkezhet, foglalkoztatási, oktatás-képzési, K+F, egészségfejlesztési és szociális célokra.

Ám az egész dokumentumcsomag újraírásának valószínűségéről Jobbágy Valér úgy vélekedett: nem lehet botrányt csinálni, s mindent felrúgni. Még egyszer nem fordulhat elő az, amit 2002-ben Magyarország csinált. Akkor ugyanis a Medgyessy-kabinetnek rohammunkában, szűk fél éven belül kellett összeállítania az első NFT-t, mert – emlékeztet Jobbágy – a leköszönő Orbán-kabinet még csak vázlatos munkaanyagokat sem hagyott örökül. Most nincs játéktér: a második NFT-t az országgyűlési választások előrelátható késő tavaszi időpontjától számítva legkésőbb egy hónapon belül át kell adni az EU-nak. „Márpedig nyilvánvalóan képtelenség egy vadonatúj tervvel és a kapcsolódó operatív programok rendszerével ilyen rövid idő alatt előállni”- érzékeltette a GKM főosztályvezetője, milyen éles helyzet áll elő 2006-ban.

GYORSÍTÁS. Ami biztos, hogy a következő ciklusra minimum 4 országos operatív program készül, mivel érvényesül az az EU-s pénzfelhasználási elv, hogy egy alapból csak egy program finanszírozható. A kohéziós, és a két strukturális alaphoz kapcsolódóan mindenképpen lesz egy közlekedési-környezetvédelmi, egy versenyképességi és egy humánerőforrás-fejlesztést szolgáló operatív program. A régiók saját fejlesztési elképzeléseiket pedig a regionális operatív programban fogalmazhatják meg. A központi régió támogatásával összefüggésben még több alapvető kérdés nyitott, de az már valószínűsíthető, hogy a régió és a főváros nem válik ketté.

Budapest magas GDP-értéke miatt a központi régió várhatóan kiesik az EU források által legjobban támogatott „konvergencia I” célkitűzésből, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy azt a forrást (körülbelül 1 milliárd eurót), amit a főváros az uniós kasszából megszerezhet, milyen célokra használják fel. A tervezési munkák tehát megindulnak, legalább ennyit jelez a fejlesztéspolitikai koncepció is, sőt a kormány oly módon gyorsította fel a folyamatot, hogy a központi költségvetésből 7,5 milliárd forintot biztosít közel 30 környezetvédelmi és közlekedési nagyberuházás, úgynevezett nagyprojekt kimunkálásához. (Ezek kidolgozását azért kellett már most, 2005 tavaszán megkezdeni, mert a közbeszerzési pályáztatási eljárás, a különféle hatósági engedélyek megszerzésével együtt mintegy másfél-két évet vesz igénybe.) A kulcsprojektek kapcsán a Fidesz elismeri, valóban időben kell megkezdeni a nagyberuházások előkészítését, ám a projekttervek kiválasztásába az MDF-fel együtt szeretett volna beleszólni. Azonban hiába kérték a tavaszi négypárti találkozón ezt a lehetőséget, már csak a döntésről értesülhettek a sajtóból. Mindez nem túl jó előjel a további egyeztetések előtt.