Némi túlzással Magyarország lassan egy gigantikus raktárbázishoz kezd hasonlítani, annyi logisztikai központ épült az utóbbi években. Jelenleg 30 meghatározó jelentőségű működik az országban. Közülük a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) Közép- és Kelet-Európa legnagyobb efféle bázisa. Létrejötte és fejlődése jól példázza a lehetőségeket, hiszen a Soroksáron eddig átadott raktárak minden négyzetmétere elkelt. Pedig a bérlőknek havonta és négyzetméterenként 3,7-4,5 eurót kell fizetniük.
„Több cég is kopogtat nálunk, de hiába épülnek folyamatosan a raktárépületek, már egyikben sincs kiadó hely” – közölte Marján Miklós vezérigazgató, aki persze nem szomorkodik emiatt, hiszen ez arra sarkalja a befektetőket, hogy a 10-12 éves megtérülés ellenére is folytassák a beruházásokat. Várhatóan 2007-ig tovább bővül a mintegy 100 hektáros területen fekvő raktár és elosztó centrum, több mint ezer embernek adva munkát a délpesti régióban.
A soroksári központ. Közép- és Kelet-Európa legnagyobb logisztikai bázisa.
ÚT A MINISZTÉRIUMTÓL. A BILK valamennyi jelentős nemzetközi cél- és tranzitútvonal kereszteződéséhez közel áll, beruházási munkálatai 2002 elején kezdődtek. Első 20 ezer négyzetméteres raktáriroda komplexumát néhány hónap alatt felépítették és üzembe helyezték. Ezt követően átadták a hozzá tartozó vasútállomást, valamint az úgynevezett kombiterminált is, amelynek révén gördülékennyé vált a vasúti fuvarozásban a konténeres árukezelés. A több mint 40 milliárd forintra becsült beruházási projektből a logisztikai központ 25 milliárdból épült fel, a kombiterminál 5 milliárdba, a vasútállomás 11 milliárdba kerül. Hamarosan megtörténik a BILK-et az M0-ás körgyűrűvel összekötő út átadása is, amelynek a költségeit a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium állta.
A cég tulajdonosai, a MÁV Rt. és a Waberer’s-csoport ebben az évben 4,5 milliárd forint értékű beruházást valósítanak meg. Az év végére a bázis területe meghaladja a 100 ezer négyzetmétert. A napokban fejezték be a legújabb 15 ezer négyzetméteres csarnok felépítését. Marján Miklós elmondta: már megkezdték egy újabb 9 ezer négyzetméteres, 1 milliárd forintos beruházással készülő raktár építését, amelyet várhatóan július közepén adnak át. Május elején további 15 ezer négyzetméter alapterületű gyűjtő-elosztó bázis kivitelezése kezdődött meg, amelyet ősszel egy ugyanakkora fejlesztés követ majd.
AZ ÉPÜLŐ M6 MELLETT. A Harbor Park alapkőletétele 2001-ben történt, ám a fejlesztés még korántsem fejeződött be. „A logisztikai bázist 140 ezer négyzetméterre terveztük, eddig több mint 85 ezer négyzetméternyi raktár- és irodaterületet építettünk fel” – tájékoztat Wachsler Tamás, a Harbor Parkot fejlesztő H.I.D. Kft. ügyvezető igazgatója. A társaság tulajdonosai – a Heitman International, a Lehman Brothers, a Crow Holdings International és a Wallis Ingatlan Rt. – összességében 20 milliárd forintot szánnak a létesítmény teljes kiépítésére. Nyáron egy újabb 16 ezer négyzetméteres dupla csarnokot adnak át majd a bérlőiknek.
„A Harbor Parkot az elhelyezkedése mellett – az épülő M6 mellett található – minőségi szolgáltatásai miatt választják az ide települő cégek” – állítja az ügyvezető igazgató. Wachsler Tamás szerint a nagytétényi bázis jelentőségét az is adja, hogy iparvágány van a területén, amelynek révén közvetlenül is csatlakozik a nemzetközi vasúthálózathoz és vámudvarként is üzemel. S nem mondtak még le arról az elképzelésükről sem, hogy egyszer a központ mellett egy új dunai kikötő épüljön.
LEVELES LOGISZTIKA. Bő egy éve adták át a Magyar Posta új, budaörsi Országos Logisztikai Központját (OLK). A 9,5 milliárd forintból megvalósult beruházásra azért volt szükség, mert – mint Horváth Sándor, a Posta logisztikai üzletágának vezetője fogalmazott – az állami tulajdonú társaság csak megfelelő gazdasági és technológiai feltételek mellett tud versenyképes szolgáltatásokat nyújtani. A létesítmény számottevően növelte a feldolgozó kapacitást, s minimálisra csökkentette a levél kézhezvételéig szükséges közreműködők számát. A korábbi 9-10 emberi érintés helyett, jelenleg csupán 3-5 kézen fut át egy küldemény. Az OLK azonban csak része annak a 15 milliárdos projektnek, amelynek révén bővült a vállalat logisztikai hálózata. Az ország területén több mint egy tucat kisebb bázist alakított ki a társaság. Megszüntették a postavonatokat is, ma már a szállítások kizárólag a közúton történnek.