Lejtmenet

A múlt héten 20 százalékkal estek az Econet.hu papírjai.

Értetlenül áll az Econet.hu vezetése a részvény mélyrepülése előtt, pedig a fejleményre van magyarázat: a háttérben a Magyar Telekom most beharangozott új szolgáltatása állhat. A kis IT társaság ugyanis hatalmas konkurencia elé néz az általa korábban kiválasztott ígéretes területen.
Az Econet.hu egy évvel ezelőtt kezdte el fejleszteni elektronikus számlabemutatási és fizetési rendszerét (EBPP), amely elsősorban a közüzemi szolgáltatások, valamint a rendszeresen – ma még leginkább postai csekken befizetett – egyéb szolgáltatások elektronikus fizetését teszi lehetővé. Az EBPP segítségével a Magyarországon évente mintegy 220 millió darab sárga csekket kiküldő szolgáltatókat jelenleg terhelő – például nyomdai, postai – költségek jelentős mértékben csökkenthetők. Korábban még azzal számolt a cég, hogy a rendszer 2005. január elsején elindulhat, később pedig az idei év első negyedét célozták meg. A startról azonban máig nem látott napvilágot nyilvános információ. A hazai EBPP-piac méretét az Econet.hu 30 milliárd forintra becsülte tavaly, s 10 százalékos piaci részesedés megszerzését tűzte ki célul hosszabb távon.



Ehhez képest a Magyar Telekom a múlt héten bejelentette, hogy a T-Systems hazánkban egyedülálló internetes fejlesztéssel, a Távszámla szolgáltatással jelenik meg hamarosan a magyar piacon, ahol elsőként a Magyar Telekom-csoport üzletágai – a T-Com, T-Online, a T-Mobile, a T-Systems és a T-Kábel – által kibocsátott számlákat kezeli majd, de később bármely számlakibocsátó csatlakozhat hozzá. A Távszámla gyakorlatilag megegyezik az EBPP rendszerrel, azaz az Econet.hu-nak igen komoly konkurenssel kell szembenéznie. A T-Systems jókora versenyelőnyre tehet szert vele szemben, s nem csak azért, mert sokkal nagyobb szereplő – s így a méretgazdaságosságból fakadó előnyöket is jobban tudja majd érvényesíteni -, hanem azért is, mert jelentős nemzetközi és hazai referenciákkal rendelkezik már az induláskor is.
Ettől függetlenül természetesen az Econet.hu számára is van lehetőség az EBPP-piacon, ahol azonban legalább egy komolyabb referenciát fel kell tudni mutatnia szolgáltatásának szélesebb körben való elterjedéséhez. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy az első rossz hír – nevezetesen egy konkurens fellépése – már akkor megérkezett a piacra, amikor a rég beharangozott szolgáltatás még el sem indult.