Genfi garázs

Jó néhány nagy autókiállítást tartanak a világban, de mind közül a genfi a legbarátságosabb rendezvény - állítják a szakmabeliek. Vajon mitől más Genf hangulata, mint Frank-furté vagy Párizsé? A kérdésre a válasz: mert semleges. Ugyanakkor itt jelez először minden évben a barométer.


Genfi autószalon. Egészséges versenyláz

Genfben mindenki azonos feltételekkel száll a ringbe, senki nem élvezi a hazai pálya előnyeit, miután az alpesi országban nincs autógyártás. Ez valami különös megkönnyebbülést hoz a résztvevőknek, akik bevallottan lazábban, stressz-mentesebben, egyúttal egészséges versenylázban élik meg a tóparti megjelenést. Ugyanakkor rangot, izgalmat ad a szalonnak, hogy gyakorlatilag ez jelenti az évkezdetet az autóiparnak. Egy olyan morózus év után, mint a tavalyi, amikor az eladások világszerte visszaestek, a várakozás még nagyobb, hiszen itt szembesülnek először a vevők véleményével, azzal, hogy mit jelez a barométer. Az is fokozza a hangulatot, hogy a rendezvény egyúttal egybeesik az autósport tavaszi nyitá-nyával is. Sokan egyenesen Genfből utaztak az Ausztrál Nagydíjra, néhány gyártó magánrepülőgépén szállította oda fontosabb munkatársait, vagy ügyfeleit, ily módon halmozva az élvezeteket.




Óriás törpék, törpe óriások 


Volvo YCC. Mi ebben a női?

Felhizlalták a kis autókat, a nagyok pedig karcsúsodtak – ez volt a benyo-másunk Genfben, az idei első nagy autós sereg-szemlén.




Smart Forfour. Nagy-családosoknak.


A legékesebb bizonyítékot erre a Smart szolgáltatta, amelynek négyajtós, öt személy-re tervezett példányai a szalon fő attrakciói voltak. A másik véglet minden kétséget kizáróan a Rolls-Royce, amelynek legújabb koncepció-változata mindössze kétajtós, igaz belseje tágas, kényeztető, akár egy luxus óceánjáróé. Azért nehéz elképzelni, amint egy angol lady belibben a kétajtós limuzin hátsó ülésére.




Range Stormer. Luxus a viszon-tagságban.

Már régen nem a fo-gyasztónak terveznek a gyártók, ha-nem egymásnak, azaz egymást pró-bálják überolni, vagy éppen utá-nozni – állítják egyre többen, talán kissé rossz-májúan. Az érintettekben viszont egyre erősödik a meggyőződés, hogy a vevő nem az autók, hanem a márkák között választ – mondjuk Mercedest, Jaguart, Vol-vót, Opelt, vagy éppen Volks-wagent. És nem csak magának, hanem immár a feleségnek, a nagy-mamának is.




Rolls-Royce. Szűkösen.

Ezért azután mindenki le akarja fedni a piac minden szegmensét, a hagyományosan csak a luxus-kategóriában mozgók sorra jelennek meg kis és családi autókkal, míg a „népautók” gyártásával elhíresült cégek bemerészkednek a luxuspiacra. A siker kétes, lásd például a VW Phaetonját. Az egymás be nem vallott követése egyébként hovatovább oda vezet, hogy meg sem lehet különböztetni a különböző márkák egyes modelljeit. Így vált botrányhőssé egy igazán tekintélyes gyártó, nevezetesen a Rover, amelyről alaposan lehúzták a vizes lepedőt Genfben. A brit szaklap, az Autocar, a szalonokon immár hagyományos, félhumoros kör-kérdésére, miszerint melyik autót kellene a Genfi-tóba lökni, töb-ben is a Rover 75-öst említették; az ok: az autó orra kísértetiesen hasonlít az Audi A6-oséra.

De maradjunk csak Genfben, s ha csak egy villantás erejéig is, nézzük, merre tart az autósvilág. Összeállításunkban nem törekedtünk a szigorú szakmaiságra, inkább vizuális élményeinket szerettük volna megosztani az olvasóval. Beszéljenek a képek, a formák, és hogy a művészi igénnyel megtervezett karosszériák milyen gépezetet rejtenek, azt igazából megérezni csak az autóban ülve, vezetve lehet. Válogatásunkban inkább a felső kategóriához tartozó, bizonyos szempontból különlegességnek számító járművek kaptak helyet. Többségüket Genfben láthatta először a közönség, közöttük néhány olyant is, amely talán soha nem kerül ki az utakra. E koncepcióautóknak nevezett álomkocsikból, amelyek működőképességét is gyakran megkérdőjelezik, az általános gyakorlat szerint csak bizonyos elemeket emelnek át a „hús-vér” szerkezetekbe.

Vannak azért kivételek is. Így mindjárt az idei szalon sztárja, a Rolls-Royce 100 EX, amelyről mindenki csak szuperlatívu-szokban nyilatkozott. Léleg-zetelállító, erőt, biztonságot, luxust sugárzó, egyedi példány, amely jelzi, hogy a patinás márka tulajdonosa, a BMW mennyire érti és érzi a Rolls-Royce filozófiát. Bár a hivatalos verzió szerint concept cart alkottak a tervezők, hogy méltóképpen megünnepeljék a gyár májusban esedékes centenáriumát, a bennfentesek állítják: az autó V16-os motorja működik, mint az óramű. Tony Gott, a Rolls-Royce ügyvezető igazgatója – mellesleg maga is mérnök – bevallotta, hogy a szuperautó valóban menetkész. Egyesek az árról is pletykálkodnak, 400 ezer fontot emlegetve.

Ha már luxus, ne menjünk el szó nélkül a régi testvér, a Bentley mellett sem. Az 1998 óta Volkswagen-tulajdonban lévő gyártó komoly ráncfelvarrást hajtott végre az Arnage névre hallgató modelljén. A mintegy 170 ezer fontért piacra kerülő luxuslimuzin karosszériáját sok tekintetben felfrissítették, új lámpákat, hűtőrácsot kapott, műszerfala is megújult, s az autóba egy 6,75 literes, V8-as az Euro 4-es szabványt teljesítő motort építettek. Ez 457 lóerőt ad le, 5,8 másodperc alatt gyorsítva a 100 kilométeres óránkénti sebességre a közel 3 tonnás járművet, majd maximálisan 273 kilométeres sebességgel repíti a kocsit. Azaz igazi sportautóról van szó.



Az új Jaguar XK. Leleplezték.

E két kivétel után a továbbiakban válogassunk az ABC diktálta sorrendben, és látogassuk meg az Alfa Romeót, ahol a legnagyobb újság, hogy a márka,156 Crosswagon modelljében, tíz év után ismét visszatért az összkerék-meg-hajtáshoz. A kocsit hajtó 115 lóerőt egy 1,9 literes közös nyomócsöves turbódízel motor adja. A sebesség-váltó 6 fokozatú, a maximális se-bessége 209 kilométer óránként, és 9,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra.

Új koncepcióautóval rukkolt elő az Aston Martin. Meghökkentő elegancia jellemzi a DB9-et, a DB7-esnél 25 százalékkal könnyebb, ragasztott alumínium szerkezetű, 2 plusz 2 üléses sportautót. Motorja a Vanquish 6 literes V12-esének továbbfejlesztett változata, 450 lóerős, legnagyobb nyomatéka 570 Newtonméter, végsebessége 300 kilométer/óra, 4,9 másodperc alatt gyorsul 100-as sebességre.



Audi A6-os. Sportos kényelem.

Az Audi A6-os modellje valamelyest nagyobb az elődjénél, új formája sportos jelleget kölcsönöz az előd kényelmét megőrző kocsinak. Ötféle motorral indult a gyártása, három benzines változat, és kétfajta dízel került a piacra. A V8-as, 4,2 literes, benzines modell 335 lóerős, míg a nagyobbik, 6 hengeres, 3 literes turbodízel 225 lóerő leadására képes. Az előbbi végsebessége 250 kilométer óránként, az utóbbié 243, és a választékban szerepelnek összkerék-, illetve elsőkerék-hajtású változatok is.

A BMW az 5-ös szériára helyezte a hangsúlyt, és fellebbentette a fátylat a még koncepcióautónak titulált, de legkésőbb az őszi párizsi szalonon végleges kivitelben bemutatandó M5-ösről is, amelyet a hírek szerint 500 lóerő hajt majd. Az 5-ösök egyébként májusban kerülnek a piacra, négyféle motorral, két benzines, két turbodízel változatban. A legnagyobb benzines motorja 4,4 literes és 333 lóerő felett rendelkezik, míg a 3 literes turbódízel 218 lóerős.



Jaguar S-Type. Dízel hajtja.

A Bugatti elhalasztotta a 16 hengeres Veyron sportautó végleges változatának bemutatóját, a kocsiról megismert adatok azonban figyelemreméltóak. Az 1000 lóerős, 16 hengeres, 8 literes motorral hajtott kocsi végsebességét ugyanis 406 kilométerre teszik óránként, gyorsulása káprázatos, kevesebb mint 3 másodperc kell a 100 kilométeres óránkénti sebesség eléréséhez, ám a debütálást aerodinamikai problémák késleltetik.

Világpremier volt a Chrysler háza táján is, a Crossfire SRT6 coupé jóvoltából. 3,2 literes, 330 lóerős motor, 250 kilométer/órás végsebesség jellemzi a michigani gyártó legújabb termékét.

A Ferrari 612 Scaglietti négyüléses, alumínium karosszériás sportautóját Detroitban már láthatta a közönség, Európában azonban itt találkozhatott vele először. 540 lóerős, 5,7 literes, V12-es motor hajtja. 600-700 pél-dány gyártását tervezik évente, és az ára mintegy 210 ezer euró lesz.



Porsche GT2. Leggyorsabb a 111-esek között.

A Jaguar a jelek szerint a dízelre tesz, miközben modelljeit sorra fiatalítja kisebb nagyobb módosí-tással. A genfi bemutatón a fő hangsúlyt az S-Type dízel változa-tára helyezték. A külsőleg is megújult modellbe 2,7 literes, 6 hengeres, 24 szelepes Bi-turbo dízel motort építették be, amely 208 lóerő leadására képes, 440 Newtonméter nyomaték mellett. A gép 8,5 másodperc alatt gyorsul 100-ig, végsebessége 225 kilométer/óra, és a kombinált fogyasztás alig 7,1 literre rúg. A motort a Jaguár irányításával a Ford és a PSA fejlesztette ki. Ami a megújult modelleket illeti, érdeklődés kísérte az X-Type kombi változatát, és az eddiginél, ha lehet, még szebbé varázsolt sportautót, az XK-t.

Már gyártják a Lamborghini Mur-cielago coupé változatát. Az állandó összkerék-hajtású csodába 580 lóerős, 6,2 literes V12-es motor került, és a tervek szerint még ebben az esztendőben mintegy 400 példány készül el belőle. Az ára potom 255 ezer euró lesz, míg a hírek szerint a jövőre piacra kerülő sportváltozat, az R-GT ennek a duplájába kerül majd.

A Land-Rover egy igazi luxus terepjáróval kápráztatta el a közönséget. A Range Stormer nevű concept cart Detroitban már megmutatták.



Ferrari Scaglietti. Alumínium karosszériával.

A Lexus ezúttal nem rukkolt elő igazán új modellel, a stand sztárja a már Magyarországon is kapható RX330 volt, amely ugyancsak a luxusterepjárók műfajához áll közel. A 200 kilométeres végsebességre képes, légrugózással ellátott jármű azonos kényelmet nyújt aszfalton és terepen.

A versenypályákon immár csak legendaként emlegetett Lotus gyártója most ismét egy álomautót varázsolt elő a kalapból. Az Elise sorozat folytatásaként már Genf előtt bemutatták a 111R-t, majd itt a szalonon leleplezték a Lotus Exige-t, amely túl azon, hogy vonalai minden szakértő elismerését kivívták, immár szakítva a „fapados” Lotus hagyományokkal, ABS-el, elektromos ablakemelővel, légkondicionálóval is el van látva. Motorját a Toyota fejlesztette ki, az 1800 köbcentis, 192 lóerős szerkezet kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsítja az alig 800 kilós ékszerdobozhoz hasonlítható roadstert 100 kilométeres sebességre. A határ pedig 225 kilométer óránként. Az ár ennek fényében inkább szerénynek mondható, 30 ezer font körül mozog Európában.



Bentley Armage. Dinamizmus és luxus.

A Maserati Quattroporte modelljét már tavaly bemutatták, a klasszikus sportkupé igazi komfortot kínál a legigényesebbek számára is. A valódi újdonság azonban a Maserati Corsa Competizione (MCC), illetve ennek utcai változata, a Maserati Corsa Stradale lesz. A karbonszálas műanyag karosszériába 620 lóerős, 6 literes, V12-es motor kerül, és a hírek szerint a versenyváltozat, amelyből legalább 25 darabot kell gyártani ahhoz, hogy a nemzetközi versenyszervezet regisztrálja az autót, minimum 600 ezer euróba kerül majd.

A Mercedes újdonságai között a CLS-Class, valamint, az SLR coupé került a figyelem középpontjába. A CLK 55 coupéba 5,4 literes, 367 lóerős motor került, és a végsebességet 250 kilométernél limitálták. A modell áprilisban kerül piacra, és az ára mintegy 160 ezer euró lesz. A Genfben először látható, valóban lenyűgözően szép, és az S osztály minden előnyös tulajdonságát ötvöző SLK roadsterhez nagy reményeket fűz a gyártó, árinformációk azonban ez idáig nem kerültek nyilvánosságra.

Bár a Porsche kiállított idei modelljei már túl voltak a világpremieren, nem lehet említés nélkül elmenni a Carrera GT és a 911 GT2 mellett. Mindkettő a 2004. év újdonsága. Az előbbi karbonszálas karosszériája mintegy 70 új megoldást takar, a beépített motor 612 lóerős, amely óránkénti 330 kilométeres végsebességre teszi képessé a kocsit. A 911 GT2-es a 11-esek legerősebbike. Négy másodperc alatt gyorsul 100 kilométeres óránkénti sebességre, Bi-turbo motorja 483 lóerőt ad le, azaz 21 lóerővel többet tud elődjénél.




Lotus Exige. Szárnyaló lelkeknek.

A nagyok között utolsóként szen-teljünk néhány pillanatot a Volvo újdonságának. A bemutatott concept cart, az YCC-t nők álmodták meg, bár hangsúlyozottan nem női autóról van szó. Az S40-es és a V50-es bizonyos elemeit használták alapul, miközben a kocsi belső kialakítása, kényelmi berendezései tökéletes bizonyítékai a női találékonyságnak, praktikumnak. A gép üzen, ha szervizre van szüksége, a teljes karosszériát olyan anyaggal vonták be, amely lepergeti a koszt, az üléshuzat leszedhető és mosógépben mosható, és persze mindennek van helye a kocsiban, hála az ügyes rakodórekeszeknek, vagy a mobil hátsó üléseknek. De kérdezem én, mi ebben a nem férfias?



Mini. Mindent tudó.

Végül néhány szó a naggyá nőtt kicsikről. A Mininek, az elmúlt év kétségtelenül legsikeresebb kisautójának, megszületett a cabrio változata is, s várhatóan a nyáron kerül piacra. A német Webasto és az olasz Pininfarina közös fejlesz-téseként megvalósított tető teljesen, vagy részlegesen is nyitható. A nyitható tetős változat 1,6 literes benzines motorral kerül az utakra, míg a hagyományos modell 1,4 literes dízel motorral is kapható.

A legnagyobb hízókúrán azonban kétségtelenül a Smart esett át. A miniautó roadster változatát már megszokhattuk az utakon, és ennek egy keménytetős, coupé formája sem teljesen ismeretlen a hozzáértőnek. A cég újszülöttje, a Smart Forfour viszont az év igazi újdonsága. A négyajtós járgány kiérdemli az autógyártás „legnagyobb törpéje” címet. Akár két felnőtt és három gyerek is elhelyezkedhet benne. A motorválaszték is lehengerlő, háromféle benzines, 75, 95, illetve 109 lóerős van a kínálatban, és akinek ez nem elég, hozzájuthat 68, vagy 95 lóerős dízel géphez is. A legerősebb benzines végsebessége 190 kilométer óránként, míg a turbodízel változat179 kilométeres sebességet képes elérni.