A hosztesz-ügynök

Hat év alatt meghúszszorozta hoszteszcége forgalmát Decker Róbert, aki a jövőben nem számol ilyen dinamikus növekedéssel.

Ugyanazon a teniszpályán ütögette a labdát Decker Róbert és Gyulai Gusztáv. Utóbbi az első, 1991-ben alapított magyar hosztesz-ügynökség, a Szófia Interservice-ből a nagyapa neve után Hazay Interservice-re keresztelt cég alapítója, míg Decker a vállalkozás későbbi tulajdonosa. A tenisz szépségeinek átbeszélése után a két sportember hamar üzleti síkra terelte ismeretségét. Decker a megismerkedés esztendejében, 1996-ban 5 millió forintért vásárolta meg a rendezvénypiac felé forduló Gyulaitól az akkor évi 35 milliós forgalmat lebonyolító céget. „Tulajdonképpen egy számítógépet vásároltam, benne egy csinos lányokat tartalmazó adatbázissal, egy országos hálózattal és néhány ügyféllel” – emlékszik vissza a jelenlegi tulajdonos, aki 2003-ban 700 millió forintra duzzasztotta a saját nevével megtoldott nevű cég, a Hazay-Decker Kft. forgalmát.

Gyerekkorában nagy tekintélyű Las Vegas-i szállodaigazgatónak képzelte el magát. Tanulni viszont nem szeretett. „Szabadságra születtem” – vetette oda a családban klasszikussá vált mondatot a 8 éves fiú, amikor szülei leckeírásra próbálták bírni.

KISKIRÁLYSÁG. Mivel nem vették fel rögtön a Külkereskedelmi Főiskolára, a Gundel Károly Vendéglátó-ipari Középiskolában folytatta tanulmányait. Itt figyelt fel a franciául kitűnően beszélő ifjúra Bocsák Ágnes tanár, szállodaigazgató, a Pannonia Hotels Rt. felső vezetője. Decker nála kezdett el dolgozni portásként. Akkortájt folyt a Pannon Hotels Rt. privatizációja a világ egyik legnagyobb szállodaláncán, az Accor csoporton keresztül. A diák tolmácsolási munkákat kapott, az átvilágításban és az akvizícióban egyaránt segédkezett. Szállodaipari nevelését Bocsák László, a Szállodaszövetség elnöke vette át, aki mellett Decker titkárságvezetőként dolgozott. Később a 22 éves, az időközben már külkereskedelmi diplomával rendelkező fiút a család egy barátja kereste fel azzal, hogy indítsa el Sopronban vásárolt 45 szobás szállodáját a hozzá tartozó vendéglővel és sörözővel. „Úr voltam, egy kisebbfajta királysággal” – emlékszik Decker, akinek másfél év után szűkké vált a város. Budapestre ment, majd a soproni szálloda egyik partnerével, a Voyage francia-magyar utazási iroda tulajdonosával került üzleti kapcsolatba. Ötvenszázalékos tulajdonosként beszállt az utazási cégbe, ám a nyelveket nem beszélő alapítóban bizalmatlanságot szült, hogy nem érti, társa miről beszél üzletfeleikkel. A feszültség fél év után váláshoz vezetett. Ekkor szenvedte el Decker az első pofont az üzleti életben: két évig bottal üthette pénze nyomát, s később is csak részletekben csepegtetve kapta vissza a neki járó összeget. „Ha valaki átveri, nem hergeli magát évekig, átlép a múlton” – mondja barátjáról Ferenczy István belsőépítész. „Kapcsolatunk egy bajtársi intelemmel kezdődött. Egy klubot rendeztem be, amit ő üzemeltetett volna, de időben szólt, álljak le a munkával, mert megszimatolta, a tulajdonosok arra készülnek, hogy nem fizetik ki a munkáink ellenértékét. A fizetésképtelen tulajdonosok így két ember ingyenmunkájának inthettek búcsút” – meséli Ferenczy.

Decker továbblépését nagyanyai örökség segítette. Ebből vásárolta meg a Hazay Interservice-t. „Piackutatást nem végeztem, de tudtam, hogy a szállodaipari kapcsolataimmal új megrendeléseket szerezhetek.” A rendezvényboom idején, 1995-96-ban – szemben a mai tolongással – négy-öt ügynökség volt a piacon. Akkoriban a cég Friderikusz műsorainak szponzorálásával szerzett nevet. „Higgye el, ha a showman számára, aki pedig köztudottan sűrűn váltogatja alvállalkozóit, öt éven keresztül megfeleltünk, bizonyára ön sem csalódik majd” – dobta leendő ügyfelei elé az aduászt Decker az irodájában, amelynek falai világsztárok jelenlétében sürgölődő hoszteszek fotóival volt kitapétázva. Később a Fábry és a Szulák Show-k szponzorálása sem bizonyult rossz ötletnek: Decker évről évre dinamikusan növelte cége forgalmát. A hosztesz munka 1998-tól a termékbemutatás irányába tolódott el. „Abban az évben írtam alá az akkor még csak 2-3 hipermarkettel dolgozó Tesco Globál Áruházak Rt.-vel egy ötéves szerződést” – emlékszik vissza. Ennek értelmében cége mutathatta be az áruház összes beszállítójának termékét, amit addig több ügynökség végzett. „A Tesco figyelte az ügynökségek munkáit, és minket választott” – rekonstruálja a kizárólagosság megszerzésének történetét Decker, aki nagy leetőségnek tartotta, hogy cége együtt nőhetett az üzletlánccal. A hoppon maradt ügynökségek mindezt nem díjazták, ezért a versenyhivatalhoz és a bírósághoz siettek jogorvoslatért – sikertelenül.




 Decker Róbert
36 éves, tíz éve végzett a Külkereskedelmi Főiskolán. Az 1991-ben alapított hosztesz-vállalkozás 1996-ban került az ő tulajdonába. Az átvételkor 35 millió forint árbevételt produkáló cég tavaly már 700 millió forintos forgalmat ért el. Ezen összeg 25 százaléka klasszikus hosztesz tevékenységből (rendezvé-nyeken, kiállításokon való részvételből, illetve televíziós munkákból), 25 százaléka rendezvényszervezésből, 50 százaléka promócióból származott. A közel 60 főt alkalmazó cég 2 ezer promoterrel (hosztesszel) dolgozik és az ország összes megyeszékhelyén üzemeltet kirendeltséget.

Felesége Dallos Anna fitneszbajnok; gyermekük, Szonja 18 hónapos. Decker Róbert hobbija a tenisz, a régiségek gyűjtése, az utazás és a kutyák. Az elhagyott négylábúak számára kutyabarát üzletfeleivel jelenleg egy állatmenhely létrehozásán fáradozik.  

A szerződés lejárta után a tenderkiírás szerint csakis országos hálózattal rendelkező ügynökség kaphatta meg a munkát. Mivel egy cég sem felelt meg az elvárásnak, az előző alvállalkozót pedig a korábbi felháborodás miatt a Tesco nem akarta újraválasztani, a termékeit bemutató vállalat tavaly óta maga választhatja ki, melyik céggel dolgoztat az öt pályázó közül. „Nem szorultam perifériára. A megrendelések 60-70 százaléka jelenleg is rajtam keresztül fut át” – mondja a vezető, aki azonban a dinamikus fejlődés megtorpanásával számol a jövőben, annak ellenére, hogy cége számos más vállalatnak, így a Philip Morrisnak és a Procter and Gamble-nek is kizárólagos promotere.

CÉGCSERE. A cégbírósági adatok szerint a Hazay-Decker Inter-service Hostess Ügynökség Kft. végelszámolását kezdeményezték 2002 végén (a folyamat most februárban ért véget), s ezzel egy időben megalakult a Hazay-Decker Marketing Tanácsadó és Szolgáltató Kft. Decker Róbert ezt a lépését egyrészt a név elavultságával – a hosztesz tevékenység mellett a cég ekkor már BTL reklámtevékenységet is folytatott -, másrészt az ügyvezető-váltással magyarázza. Mivel immár építkezési vállalkozásokban is érdekeltté vált, s e területen különböző projektcégeknek volt ügyvezető igazgatója, a Hazay-Decker ügyvezetői posztját az addig ugyanott cégvezetőként tevékenykedő Lakos Tamásra bízta. Ő azt kérte, hogy a megnövekedett felelősség miatt más névvel jelentkezzenek a piacon. Decker ezt elfogadta, s létrehozta az előzővel azonos profilú Hazay-Decker Marketing Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-t. Utóbb sem bánta meg, hogy a névváltoztatásnak ezt a bonyolult formáját választotta, mert abban az időben írta ki új tenderét a Tesco (igaz, a megbízást a papíron új cég sem nyerte el).

Deckert időközben más területek is érdekelni kezdték. Kísérletezett a Vásárlók magazinjának megjelentetésével, amely tőkehiány miatt csak egy évig működött. Van viszont egy ma is életképes ingatlanberuházó cége, amely társasházépítésekkel foglalkozik. Többedmagával tulajdonosa továbbá egy catering vállalkozásnak, amelyhez a báziskonyhát a szintén résztulajdonában lévő Kis herceg villa szolgáltatja. Erre az évre tervezi egy olyan galéria megnyitását, amelynek árukészletéből antik dolgozószobák rendezhetők be, valamint májusban három társával ezer négyzetméteres kortárs galériát nyit Budapesten.