Szerény kezdet

A német polgároknak az adócsökkentés jó hír, viszont le kell mondaniuk számos jóléti vívmányról.


Schröder szavaz. Átpasszírozott reformprogram.

Gerhard Schröder kancellár és csapata közel egy esztendeje megálmodta, milyen is lesz Németország 2010-ben. Eszerint az évtized végén gyors növekedés, több munkalehetőség, család-centrikus környezet és az oktatásra, valamint a kutatás-fejlesztésre való fokozottabb koncentrálás jellemzi majd “tündérországot”. S hogy mindez ne csak álom maradjon, a szociáldemokrata-Zöldek koalíció mindent megtett azért, hogy a 2003 márciusában Agenda 2010 néven piacra dobott programot eladja a német belpolitikában. A siker korántsem volt teljes. Amíg ugyanis a kereszténydemokrata és liberális ellenzék üdvözölte a reformjavaslatokat – legföljebb kevesellte, illetve a lassú megvalósítás miatt bírálta azokat -, addig a kancellár szavazóbázisát alkotó, a szociális piacgazdaság jóléti vívmányait féltő szociáldemokrata választók igyekeztek a csomagot megnyirbálni. Ezek után következett el a december 19-e, a parlamenti szavazás napja. A voksolás előtt a kancellár saját pártjától lojalitást kért, ennek ellenére 12 szociáldemokrata és zöld képviselő a reformcsomag ellen szavazott és csak egy hajszálon múlott, hogy Schrödernek ne az adóreform előrehozásával megnyert ellenzéknek kelljen megköszönnie, hogy a reformprogram átment, azaz nekikezdhet az álom valóra váltásának.

NÉGY FŐ TERÜLET. Mit is tartalmaz az a reformprogram, amely egyedül 2003-ban 30 ezer fővel apasztotta a szociáldemokraták szavazótáborát? A csomag négy területen vezet be változtatásokat: az adózásban, a nyugdíjrendszerben, a munkaerő-piaci, valamint a kisvállalkozásokra vonatkozó szabályozásban. Az adócsökkentés – amelynek keretében a jövedelemadó alsó sávja 19,9 százalékról 2004-ben 16-ra, 2005-ben pedig 15 százalékra, míg a felső sáv az eddigi 48,5 százalékról előbb 45, majd 42 százalékra csökken – érthetően nem sokakból váltott ki ellenérzést.


A munkaerőpiacra és a nyugdíjrend-szerre vonatkozó intézkedések viszont annál inkább érzékenyen érintik a német átlagpolgárokat. A reformcsomag keretében 2004-től határozottan visszafogják a munkanélküli és szociális járulékokat, emellett 2004-ben befagyasztják a nyugdíjakat, néhány eddig államilag térített kedvezményt pedig megvonnak, így például a gondozási költségeket ezentúl a nyugdíjasnak kell állnia. A kisvállalkozások helyzetét azzal próbálja könnyíteni a szabályozás, hogy egyszerűbbé teszi az elbocsátásokat, továbbá a vállalkozásalapítás feltételrendszerét is lazítja.

VEGYES ÉRTÉKELÉS. Tény, a reformcsomag nem nevezhető korszakváltónak, de elfogadása jelzésértékű: az eddig Európa betegének tartott Németország kész hozzákezdeni a gazdasági modernizációhoz. Sőt, az ébredező optimizmust tovább erősíti a jó hír, hogy – döntően az amerikai és ázsiai konjunktúrának köszönhetően – a gazdasági növekedés is beindulni látszik. Erre az évre a gazdaságkutató intézetek immár egyöntetűen 1,5 és 2,0 százalék közötti növekedést prognosztizálnak. A derűlátás azonban nem mindent elsöprő. “A német növekedés sajnos elsősorban a munkanapok nagyobb számával magyarázható, illetve ismét a külső környezet javulásának köszönhető. A belső reformok, így az adóreform hatása csak kismértékben érezteti majd a hatását, és félő, hogy a konjunktúra beindulása a reformfolyamat megakadását hozza, azaz a nagyobb változtatások ellen hat majd” – szögezi le Walter Scheurle, a Dekabank elemzője.

Az optimista hangulat az első félévben ahhoz mindenképpen elég lesz, hogy érezhető javulás következzen be a gazdasági életben. “Mindez csak a kezdet, amely utat nyit a jövő nagy reformjai előtt az oktatás, képzés és a kutatás-fejlesztés terén” – állítja a kancellár, akinek, úgy tűnik, sok veszteni valója már nincs. Az elmúlt évek fontolva haladásával elérte ugyanis azt, hogy pártja ma már alig 24 százalékos támogatottsággal bír a német lakosság körében, míg a legnagyobb ellenzéki CDU/CSU szövetség ennek kétszeresét tudhatja a magáénak. Az ország – és annak meghatározó gazdasági szerepéből kifolyólag Európa – számára azonban nem az a fontos, hogy ki viszi majd véghez a reformokat, hanem az, hogy azok sikeresek legyenek.