Csöndes légcsavarok

Üzemanyagcellát autóba, notebookba, sőt mobiltelefonba is beépítettek már, ám a hidrogén és az oxigén kémiai reakcióján alapuló energiatermelő megoldás ezek közül egyelőre egyik alkalmazási területen sem terjedt el igazán. A technológiát a Boeing mérnökei hamarosan újabb járműben próbálják ki: ezúttal repülőgépbe terveztek hidrogéncellát. Az amerikai vállalat fejlesztői egyszemélyes légcsavaros repülőgépet álmodtak meg, amely egy 25 [...]

Üzemanyagcellát autóba, notebookba, sőt mobiltelefonba is beépítettek már, ám a hidrogén és az oxigén kémiai reakcióján alapuló energiatermelő megoldás ezek közül egyelőre egyik alkalmazási területen sem terjedt el igazán. A technológiát a Boeing mérnökei hamarosan újabb járműben próbálják ki: ezúttal repülőgépbe terveztek hidrogéncellát.

Az amerikai vállalat fejlesztői egyszemélyes légcsavaros repülőgépet álmodtak meg, amely egy 25 kilowatt teljesítményű üzemanyagcella segítségével repülne – reményeik szerint zajmentesen. A prototípus ez év decemberére készülne el, s akkor kerülne sor az első tesztrepülésekre is.

Korábban a Lynntech nevű, szintén amerikai cég készített már üzemanyagcellával működő repülőt, ez azonban alkalmatlan volt legénység szállítására. Ahhoz ugyanis, hogy a gép nagyobb terhet emeljen a levegőbe, nagy mennyiségű hidrogéngázra lenne szüksége, amelynek biztonságos tárolását egyelőre nem oldották meg a szakemberek. A Boeing e tapasztalatokból okulva így csupán a gép levegőben tartásához, illetve a landoláshoz alkalmazza majd az üzemanyagcellát; a felszállás óriási energiaigényét nagy teljesítményű akkumulátorokkal fedezik majd.

Annak ellenére, hogy még jó ideig nem cseréli le a sugárhajtóműveket, a Boeing mégis elkötelezett a környezetbarát megoldás mellett. A napokban bejelentette: utasszállító gépeinek világítására, illetve a fedélzeti energiaellátás biztosítására szívesen alkalmazna üzemanyagcellás megoldást. Ezzel a cég fejlesztői szerint számottevő üzemanyag-megtakarítás érhető el.