A festék a nyerő

A hajápolási termékek, köztük is a hajfestékek és színezők piaca fejlődik a legdinamikusabban a szépségiparban – derüli ki a Chemical & Engineering News (C&EN) című kiadvány felméréséből. Ez pedig alighanem annak köszönhető, hogy a gyártók egyre tartósabb színeket állítanak elő. Míg a hajat csupán ideiglenesen átváltoztató színezékek leginkább a tizenévesek körében népszerűek, az akár hat [...]

A hajápolási termékek, köztük is a hajfestékek és színezők piaca fejlődik a legdinamikusabban a szépségiparban – derüli ki a Chemical & Engineering News (C&EN) című kiadvány felméréséből. Ez pedig alighanem annak köszönhető, hogy a gyártók egyre tartósabb színeket állítanak elő.

Míg a hajat csupán ideiglenesen átváltoztató színezékek leginkább a tizenévesek körében népszerűek, az akár hat hétig is tartós festékeket már az idősebb korosztály is előszeretettel használja.

A gyártók ma általában három fő kategóriában fejlesztenek festékeket: a hajszínezők csak egyetlen, a féltartós hajfestékek már 6-8 hajmosást is kibírnak, a hosszan tartó színezékek pedig csak a hajjal együtt távolíthatók el. Ez utóbbi csoportban az elmúlt néhány évben hatalmas előrelepéseket tettek a kutatók, így például rájöttek arra, hogy olyan kisméretű molekulákat kell alkalmazniuk, amelyek nemcsak a haj felületén tapadnak meg, hanem be is hatolnak a hajszálakba. Mivel azonban ezek többnyire színtelenek, külön csomagolásban egyszerre oxidálószert is kínálnak velük, amely e vegyületek szerkezetét átalakítva színessé teszi a hajat. A kevésbé tartós hajszínező készítmények sikere szintén az intenzív kutatások eredménye, ezeket ma már különböző habok, krémek, sőt újabban hajzselé formájában is fel lehet vinni.

A C&EN szerint a kilencvenes évek óta kétszámjegyű növekedés jellemzi a hajszínezékek piacát, amelynek nagysága az Euromonitor nevű cég szerint 2001-ben világszerte 7,2 milliárd dollár volt és csak az Egyesült Államokban meghaladta az 1,6 milliárd dollárt. Érdekes, hogy bár túlnyomórészt nők használnak hajfestékeket (Amerikában 42 százalékuk), a férfiak legalább egynegyede is rendszeresen színez.