Az Oracle stratégiaváltása – Kamatozó megoldások

A korábban szoftvergyártóként jegyzett Oracle egyre inkább informatikai szolgáltatásokra alapozza működését.

Spanyolországban, Valencia városában 200 ezer felhasználó rendelkezik olyan csippel ellátott, bankkártyához hasonló egészségügyi lapkával, amely egyszerre őrzi személyes adatait, betegségeinek történetét, leleteit, valamint receptként is funkcionál a patikákban. Ez az Oracle Corporation által megvalósított “okos kártya” és a hozzá kapcsolódó rendszer olyan színvonalon nyújt egészségügyi szolgáltatásokat az ügyfeleknek – az állampolgároknak -, amilyenről korábban nem is álmodhattak. A Juan Rada, az Oracle Corporationnek az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) régióért felelős alelnöke által egy budapesti szakmai konferencián ismertetett projekt csupán egy a sok közül, amelyekben az Oracle megrendelésre szolgáltat és üzemeltet informatikai megoldást. Ezek létfontosságúak a korábban szoftvergyártóként jegyzett cég számára, mert az utóbbi néhány év bebizonyította, hogy a mai informatikai piacon csak termékek – szoftverek – eladásából nem lehet megélni.

Jelenleg az Oracle Corporation árbevételének mintegy 70 százaléka származik a védjegyének tekintett adatbázis szoftverek értékesítéséből, csaknem 30 százaléka pedig a különböző, az üzleti folyamatokat támogató megoldások eladásából. E két csoporton belül azonban egyre erősödik az olyan tevékenységek szerepe, amelyek során a cég magára vállalja a szoftverek üzemeltetését és felügyeletét is. A társaság az Egyesült Államokban bonyolítja le forgalmának felét, egyharmadát Európában, s csupán alig 15 százalékát szerzi a távol-keletről. “Ha minden kínai csak egy dollár bevételt hoz nekünk, már boldog leszek” – mosolygott Juan Rada a beláthatatlan ázsiai növekedési lehetőségekre célozva. A tevékenységi profil váltása miatt a cég azonban már a hagyományos piacok teljesítményével is elégedett, s nem az árbevétel növekedése, hanem inkább annak összetétele, a fent említett szoftverfelügyelet és üzemeltetési szolgáltatások arányának növekedése miatt.

Ez ugyanis pontosan úgy alakul, ahogyan azt Larry Allison, az Oracle vezérigazgatója két évvel ezelőtt meghirdette. “Tavaly még egy-egy üzletkötés határozta meg árbevételünket, s Európában gyakorlatilag nem rendelkeztünk rendszeresen havi bevételekkel. Ma már 300 outsourcing ügyfelünk van ezen a kontinensen” – dicsekedett Juan Rada. Ezek között pedig a tanácsadástól (KPMG) a gyümölcslé-gyártáson (Tropicana) keresztül a mobiltávközlésig (Vodafone) az összes szóba jöhető termelő és szolgáltató iparág jelen van.

A találkozón elhangzott: outsourcing sorsára juthat a hazai elektronikus közbeszerzési (EKR) rendszer is. Miután az Oracle a Magyar Postával és a Compaqkal együttműködve megvalósította azt, ám a Posta visszatér hagyományos tevékenységeihez, elképzelhető, hogy az elkészült megoldást egy magáncég üzemelteti majd. Erre bőven akad példa külföldön: Dániában például egy ilyen vállalkozás felügyeli az
e-közbeszerzést (a megbízást közbeszerzésen nyerte el), Nagy-Britanniában pedig több erre szakosodott szolgáltató is létezik – egyébként mindegyik Oracle alapokra épülő hálózatot üzemeltet – és Olaszországban, vagy Hollandiában is hasonló a helyzet. Ahhoz, hogy az EKR végre Magyarországon is használható legyen, meg kell találni az üzemeltetőt. “A rendszer készen van, már csak a kormányzat elvárásait kell megismernünk” – mondta Füzes Péter, az Oracle Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Juan Rada szerint az elektronikus közbeszerzési rendszerek azt bizonyítják, hogy a kormányzat munkája, és ezzel együtt a vállalatok működése, vagy az állampolgároknak nyújtott szolgáltatások informatikai eszközökkel is segíthetők. Minderre újabb példaként a holland rendőrség esetét említi. E szervezeten belül az Oracle saját adatbázis megoldásaira támaszkodva olyan hálózatot hozott létre, amelyben a központ nemcsak a számítógépek mellett ülő munkatársakkal áll kapcsolatban, hanem drótnélküli kiterjesztés révén a járőrözőkkel is. A rendőrök kommunikátorral és tenyérszámítógéppel a kezükben róják az utcákat, és igazoltatáskor a mobileszközzel töltik le a szükséges adatokat. E rendszer előnye a korábbi notebookos, vagy beszédes rádiókommunikációs megoldásokkal szemben, hogy valós idejű, friss adatokat szolgáltat, biztonságos, és nincs szükség diszpécserszolgálatra sem. A GSM hálózat adottságainak köszönhetően pedig a központban dolgozók mindig tudhatják, merre van éppen a járőr – ez korábban csak a rendőrautók esetében volt elképzelhető. “A holland rendőrség nem azért használ ilyen rendszert, mert gazdagabb, és megengedheti magának, hanem azért, mert vezetői racionálisan gondolkodnak és rájöttek, hogy így olcsóbban működhetnek” – magyarázta Füzes Péter. Ez a megállapítás pedig Magyarországra is érvényes. “A közép- és kelet-európai, és így a magyarországi gazdaság megújulása is csak a kormányzati tevékenység hatékonyságának növelésével képzelhető el” – figyelmeztetett Juan Rada. Hozzáteszi: az informatikai beruházások az egészségügytől a honvédelemig az állam kezelésében lévő összes szektor kiadásait csökkenthetik.