Tanácsadói piac – Mindent egy helyen

A magyar tanácsadói piac lényegében már csak a díjakban marad el az európaitól.

Nem érnek semmit a polcról levett tanácsok – fogalmazta meg Steiner László, a Rába Járműipari Holding vezérigazgatója az Erasmus Intézet konferenciáján kialakult általános véleményt, hogy a magyar vállalatok immár korszerű menedzsment-ismeretekkel rendelkeznek, ezért pusztán információ átadásával nem járhatnak sikerrel náluk a tanácsadók. Ehelyett az ügyfelek azt várják, hogy a tanácsadók megismerjék őket, s komplex szolgáltatást nyújtsanak nekik.

BEVEZETÉSI FELADATOK. A vállalatok szakmai apparátusának tagjai már szakirányú (humán erőforrás, public relations és hasonló) végzettséggel rendelkeznek, a különböző alrendszerek (például humán erőforrás terület esetén a munkakör-értékelés, a toborzás, a juttatások) kidolgozottak és jól működnek. “Kialakult az eredmény/ráfordítás szemlélet, a költségtakarékosság is” – teszi hozzá Baross Szabolcs, a KÉSZ Csoport tanácsadói múlttal rendelkező vezérigazgató-helyettese. Ennek megfelelően az ügyfelek nem kérnek már tanácsot azért, mert valamiről nincs ismeretük, de azért sem, mert nincs elegendő kapacitásuk, lehet ugyanis szakembereket találni a munkaerőpiacon. Az ügyfél-tanácsadó viszony tartalma a bevezetési feladatok felé tolódott el.

Tanácsadási szolgáltatások*STRATÉGIAI TANÁCSADÁS

• Stratégiai tervezés

• Szervezetfejlesztés

• Fúziók, felvásárlások

• Piackutatás

• Marketing és cégkommunikáció

• Pénzügyi tanácsadás

MŰKÖDÉSI TANÁCSADÁS

• Üzleti folyamatok átszervezése (BPR)

• Változáskezelés

• Projektvezetés

• Ellátási lánc irányítása

• Outsourcing

HUMÁN ERŐFORRÁS TANÁCSADÁS

• Fejvadászat

• Oktatás

• Jövedelem, jutalmazás, juttatások

• Outplacement

INFORMATIKAI TANÁCSADÁS

• Általános informatikai tanácsadás

• Rendszerfejlesztés, rendszerintegráció

*A Menedzsment Tanácsadó Szövetségek Európai Föderációja (Feaco) meghatározásai

“Paradigmaváltás történt az ezredforduló táján” – állítja Gonda György, a PricewaterhouseCoopers igazgatója, a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetségének (VTMSZ) alelnöke. Korábban az ügyfelek azt várták a tanácsadótól, hogy csökkentse a költségeiket, erősítse a versenyképességüket, ezáltal javítva piaci pozíciójukat és növelve profitjukat. Ma már az ügyfelek ezt maguk is meg tudják tenni, így azzal az igénnyel lépnek fel, hogy a tanácsadó új forrásokat találjon a profitbővítésre. Ugyanakkor előnyben részesítik, ha egy helyen megkapnak mindenféle tanácsadást, ami kedvez a nagy cégeknek. Marad azonban hely a kicsiknek is, amennyiben az ilyen cégek (butikok) által kínált egy-két termék igen magas színvonalú. Mind több stratégiai szövetség jön létre tanácsadó cégek és ügyfelek között, az utóbbiak ugyanis elvárják, hogy a tanácsadó is vállaljon felelősséget az eredményért. Az ilyesfajta együttműködésnél különösen oda kell figyelni arra, hogy nincs-e öszszeférhetetlenség (vagyis nem ugyanaz a cég a tanácsadó és a könyvvizsgáló is). Az ennek elkerülését célzó folyamat egyébként is felgyorsult: a Big Five közül újabbak választották külön tanácsadási üzletágukat a könyvvizsgáló szegmenstől.

ÚJ TERÜLETEK. A világgazdasági recesszióval a tanácsadási piac növekedése is visszaesett. “Tavaly tavasztól érezhető volt, hogy a vállalati megrendelések nem nőnek a korábbi ütemben” – mondja Gonda György. Átlagon felüli növekedés várható azonban az informatikai tanácsadásban. Az internetes terület fellendülése megtört ugyan, de így is dinamikus maradt. A tevékenység-kihelyezéssel kapcsolatos (outsourcing) tanácsadás szintén gyorsan nő. Új területek is megjelentek: a globalizációval, az uniós csatlakozással és az euróval kapcsolatos tanácsadás. Mivel a cégek számára egyre fontosabb az ügyfél-elégedettség, az ilyen típusú (client relationship) tanácsadás Magyarországra is begyűrűzik.

A piacot, Európához hasonlóan, nálunk is az informatikai tanácsadás vezeti. Ennek arányáról csak becslések vannak, ugyanis sok informatikai tanácsadó cég nem tagja a VTMSZ-nek, amely saját tagjai körében végzett felmérést a piacról. Mint Gonda Györgytől megtudtuk, a VTMSZ-tagok adatai szerint a magyar tanácsadói piac 205 millió eurós volt 2000-ben, s a nem tag informatikai tanácsadók további mintegy 100 millió eurónyi bevételre tettek szert. Ezt figyelembe véve az informatikai tanácsadás aránya 40 százalék, hasonlóan Európához (lásd táblázatunkat).

A piaci szereplők alacsonynak tartják az állami szektorból érkező megbízások arányát, amely mintegy 10 százalékos lehet. Poór József, a Hay Menedzsment Tanácsadók ügyvezető igazgatója is azt tapasztalja, hogy a magyarországi Hay állami megbízásainak aránya alacsony a görög és portugál Hay-cégekkel (tehát a magyar gazdasági fejlettséghez legközelebb álló uniós tagállamokban működő csoporttagokkal) összehasonlítva.

A magyar tanácsadó cégek immár megcélozhatják a régió piacát, s globális feladatokhoz kapcsolódó munkákat is vállalhatnak. Összességében elmondható, hogy a honi tanácsadói piac egyetlen területen, a díjazásban mutat markáns különbséget az európai piachoz képest; jelesül: az itteni cégek szolgáltatásaihoz olcsóbban lehet hozzájutni.