Hordozható szuperakku – Erőmű a hátizsákban

Megszokhattuk már, hogy az általunk használt technológiai csodák a haditechnikai kutatólaborokból vándorolnak át a civil mindennapokba; e folyamat most ellentétes irányban valósult meg az amerikai Energiaügyi Minisztérium egyik kutatóintézetében. A Washington állambeli Pacific Northwest Laboratory mérnökei az általuk tervezett üzemanyagcellákkal a járművek belső égésű motorját akarták helyettesíteni, a hajtóműből azonban végül katonák számára hordozható minierőművet [...]

Megszokhattuk már, hogy az általunk használt technológiai csodák a haditechnikai kutatólaborokból vándorolnak át a civil mindennapokba; e folyamat most ellentétes irányban valósult meg az amerikai Energiaügyi Minisztérium egyik kutatóintézetében. A Washington állambeli Pacific Northwest Laboratory mérnökei az általuk tervezett üzemanyagcellákkal a járművek belső égésű motorját akarták helyettesíteni, a hajtóműből azonban végül katonák számára hordozható minierőművet fejlesztettek.

A sisakba épített LCD-kijelzők, infravetők, a műholdas helyzetmeghatározó rendszerek és egyéb kommunikációs szerkezetek egyre több energiát igényelnek; működtetésükhöz pedig a hagyományos akkumulátorok már nem képesek elegendő elektromos energiát biztosítani. Az autó üzemanyagcellájából kialakított rendszer azonban igen: ez 15-20 watt energiát állít elő, amely egy hétre elegendő egy átlagosan felszerelt gyalogos katona számára.

Az elem metilalkoholból hidrogént termel, és ez a gáz később katalizátor jelenlétében oxigénnel reagálva villamos energiát eredményez – a reakció végeredménye csupán víz, amely elpárolog a készülékből. Azonkívül, hogy olcsó, az üzemanyagcella rendkívül könnyű is: a ma használt legkönnyebb hordozható akkumulátorok is tízszer nehezebbek nála. Míg ugyanis ez nem nyom többet 1 kilónál, addig az ugyanakkora teljesítményre képes lítium- elemek legalább 10 kilósak.