Értelmezett ponthalmazok – Visszafejtő mérnökök

Minden ellentétes híreszteléssel szemben a nagy autógyárak jelenleg is úgy tervezik modelljeiket, hogy azokat egy az egyben egy gipszminta formájában megépítik, majd folyamatosan alakítják#

Minden ellentétes híreszteléssel szemben a nagy autógyárak jelenleg is úgy tervezik modelljeiket, hogy azokat egy az egyben egy gipszminta formájában megépítik, majd folyamatosan alakítják#

A cég még ma is rendkívül szoros kapcsolatban áll a labor kutatóival. “A SZTAKI-ban végzett nemzetközi színvonalú alapkutatás legtöbbször megmarad a publikációk, illetve disszertációk szintjén és lezárul, de gyakran akad egy mag, amelyet a Cadmus gyakorlati alkalmazássá fejleszt, az eredmények így nem maradnak fiókban, hanem hasznosulnak az iparban” – mondja Várady Tamás, aki egyben az MTA doktora és a Geometriai Modellezés Laboratórium vezetője is. A kutatólabor és vállalkozás kölcsönösen inspirálja egymás munkáját, jogi értelemben egy hasznosítási szerződés keretében működnek együtt. Inzelt Péter, a SZTAKI igazgatója támogatja a fenti működési sémát; megjegyzi azonban, hogy az akadémiai intézet számára a labor munkatársainak a házon belül elért tudományos eredményei a legfontosabbak, ugyanakkor a Cadmus ipari alkalmazásainak sikere objektíven méri a kutatások hasznát.

A megrendelők szinte kizárólag Nyugat-Európából és az Egyesült Államokból keresik fel a Cadmust, Várady Tamás szerint azért, mert a reverse engineering rendkívül sokba kerül, s egyelőre csak a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak alkalmazását. A cég jelenlegi legfontosabb tevékenységei – a tanácsadáson kívül – a licenceladás és a szoftverintegráció; ez utóbbi során kereskedelmi forgalomban nem kapható számítógépes geometriai szoftverelemeket fejlesztenek, amelyeket ügyfelük beilleszthet az általa használt nagyobb rendszerbe. Ilyen volt például a német reflektorgyártó, a Hella számára nyolc éven át végzett fejlesztés. A hosszú együttműködés alatt a tervezők nemcsak a reflektorfelületek pontos modelljeit készítették el, hanem fénytani kísérleteket is végeztek a virtuális lámpákkal, valamint életszerű vezetési szituációkat szimuláltak. Különböző időjárási viszonyokat, és vakításokat próbáltak ki a modelleken, amelyeknek – mint Várady Tamás magyarázza – “nemcsak geometriai, hanem fizikai és fiziológiai értelemben is valósághűnek kell lenniük”. Így a monitoron megjelenített színtérben ugyanazok a mérések végezhetők el, mint a valóságban.

A Cadmus legutóbbi sikere a BMW-nek eladott szoftverlicensz: a B-Surf nevű reverse engineering rendszert 2001 januárja óta használja a bajor cég. Németország egyébként – éppen fejlett gépkocsigyártása miatt – ma már a legfontosabb piac a Cadmus számára, a cég ezért tavaly októberben Cadrien néven leányvállalatot alapított Münchenben. Ez a vállalkozás nemcsak a fejlesztőmunkában vesz részt, feladatai közé tartozik a Cadmus németországi jelenlétének erősítése is.

A Cadmus üzleti eredményeiről az ügyvezető nem nyilatkozik, leszögezi viszont, hogy cége a sikerek ellenére még mindig kisvállalkozásnak számít. Ezen azonban változtatni szeretnének. A Cadmus célja, hogy hamarosan önálló termékkel jelenjen meg, márpedig ehhez a vállalkozást meg kell erősíteni: ez új munkatársak toborzását, tőkésítést és talán a társasági forma átalakítását is igényli.

Címkék: Hetilap: Infotech