Somlóvári László

Az üzemanyagárak változása miatt jelentős költség-növekedéssel számol Somlóvári László, a Mahart néhány napja kinevezett vezérigazgatója.

A lengyel PKN Orlen olajtársaság elnöke, Andrzej Modrzejewski minapi nyilatkozata szerint cége, valamint a magyar Mol Rt. és az osztrák OMV fúziója garancia lehetne a kelet-európai olajipar függetlenségének megőrzésére. Mi a véleménye a fúzió lehetőségéről, s Ön szerint e három társaság valóban egyenlő félként tudna részt venni egy ilyen regionális olajmultiban?

– Meglepne, ha létrejönne a három ország vezető olajipari társaságaiból egy ilyen óriáscég. Ha mégis megtörténne, akkor érzésem szerint az OMV érdekei érvényesülnének az új társaságban. Az osztrák olajcég tevékenységét egyébként erősen figyeljük, mert magyarországi üzemanyagkútjaik ellátását a Csepeli Szabadkikötőn keresztül tervezik.

– Persze nemcsak az osztrák társaság lehet érdekes… A Mol, az idén először, komoly benzináremelésre szánta el magát. A cég vezetőinek nyilatkozatai szerint a további drágulás is erőteljes lesz. Hogyan érinti az áremelés?

– Társasági szinten jelentős költségnövekedéssel jár. Kereskedőink az utazásokhoz esetleg a vasutat veszik majd igénybe. A gázolaj árának mozgása mindenesetre jobban érdekel és fájdalmasabban érint minket. Az elmúlt egy évben végbement üzemanyagár-emelkedések közel 300 millió forint többletköltséget okoztak a Mahartnak.

– A Duna jugoszláviai szakaszán lerombolt hidak roncsainak kiemelése után, egyes vélemények szerint akár az idén nyáron, megindulhat a hajóforgalom az Al-Dunán. Mit vár a hajózás feltételeinek javulásától?

– Optimista feltételezés, hogy a nyáron indulhat a hajózás. A Mahart tavaly is két üzleti tervet készített, arra az esetre, ha elindul az al-dunai forgalom és arra, ha nem. Emiatt a társaságnál egyfajta csodaváró hangulat uralkodott el. A derűlátó variáció azt sugallta, hogy a forgalom visszaállítása egy csapásra megoldja minden gondunkat. Ez álom. A forgalom esetleges megindulása után legalább egy-másfél év kell ahhoz, hogy a piac magához térjen. Én azt szeretném elérni, hogy a jelenlegi külső feltételek mellett megálljon a Mahart veszteségeinek folyamatos növekedése. Így ha egyszer újra hajózható lesz az Al-Duna, társaságunk tiszta lappal indulhat egy új fuvarpiaci versenyben.

– Az Egyesült Államokban a jegybank szerepét betöltő monetáris hatóság, a Fed a közelmúltban 25 bázisponttal csökkentette kamatait. Véleménye szerint meddig tarthat ez a piacélénkítő folyamat?

– Nem sokáig. Semmilyen intézkedés nem lehet elég hatékony, hogy az amerikai gazdaság lassulását eredményesen feltartóztassa. Az elmúlt napokban napvilágot látott hírek a General Motors és a Ford nehézségeiről mindenesetre nem a növekedés gyorsulását sugallják.

– Miközben a tengerentúlon csökkentik a kamatokat, Magyarországon egyes vélekedések szerint már negatív a reálkamat. Ilyen feltételek mellett milyen megtakarítási formát választana?

– Tény, hogy egyre kevesebb számottevő hozammal kecsegtető befektetési forma áll itthon rendelkezésre. Ha tehetném, műtárgyakba fektetném a pénzem.

– A kormány a nyugdíjkorhatár megszüntetését, az állami nyugdíjrendszer megerősítését tervezi. Mi a véleménye erről?

– Társadalmi szempontból nagyon jelentős és kényes kérdés. Mindenesetre én régóta magam próbálom megtervezni és megalapozni idősebb éveimet, s ugyanezt ajánlom mindenkinek.

– A parlament nem fogadta el az MDF kezdeményezését az egyházalapítás szigorítására. Megfelelőnek tartja az egyházakról szóló jelenlegi törvényt?

– Kissé szégyellem, de ezzel a kérdéskörrel nem foglalkozom, és teljesen tájékozatlan vagyok a témában.