Marc-tulajdonban a Siesta – Gyermekcipőben is járnak

Másodjára is felszámolás alá került a szombathelyi cipőgyár, ezúttal Sabaria-Siesta néven. A céget februárban vette meg a Marc Shoes Hungary.

Érdemes a régi, bevezetett márkanevet megtartani, dacára annak, hogy a magyarországi cipőgyártás a kilencvenes évek közepétől stagnál – így vélekedett a svájci Marc Shoes Corporation (MSC) a Sabaria-Siesta Kft. felszámolása kapcsán. A márkanévvel együtt viszonylag stabil piacot is vásárolt a külföldi vállalat, hiszen a Siesta gyermekcipőket még ma is számos ortopéd szakorvos javasolja pácienseinek. “Az akvizícióval közel 800 dolgozó szakmai tudása is az MSC-hez került, s ezen alkalmazottak megélhetése immár hosszú távon is biztosított” – indokolja a döntést Peter Roysky, a MSC Hungary Cipőgyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Az adásvételi szerződés aláírását követő napon a dolgozók már a Marc alkalmazottaiként folytatták a munkát.

A felszámoló cég 360 millió forintot kért a Sabaria-Siesta Kft.-ért, ám sem az ügyvezető, sem a felszámoló biztos nem kívánt nyilatkozni a tényleges vételárról. Megfigyelők szerint azonban alacsonyabb lehetett az ár, lévén, tavaly ősszel a Sabaria-Siestának negatív értékű volt a saját tőkéje (mínusz 104 millió forint), s 900 milliós árbevétel mellett akkor közel 142 millió forint veszteséget tartalmazott a kft. eredménykimutatása.

ÖsszefűzveA svájci központú Marc Schuhfabrik GmbH a nyolcvanas évek elejétől épített ki kooperációs kapcsolatokat Magyarország több cipőgyártó vállalatával, de a kölcsönös remények nem váltak be, leszámítva az akkori Sabaria Cipőgyárral kialakított kooperációt: 1983-ban öt évre szóló együttműködési szerződést kötöttek. A Sabariánál azonban a nyolcvanas évek végén tőkehiány keletkezett, s így a cég önmaga nem tudott technológiafejlesztésbe fogni. Ezért 1990-ben a svájci partner készpénzt, a magyar fél pedig gépeket és berendezéseket apportált a egy új cégbe, a Marc-Sabaria Kft.-be, amely 27,2 millió forintos alaptőkével indult. 1992-ben az MSC Holding megvásárolta a Sabaria üzletrészét. Az MSC Hungary nevet fölvevő cégnek telephelyei vannak Szombathelyen, Körmenden, Őriszentpéteren, Lentiben, Szelestén, Ikerváron, Beleden. A csoportnak felsőrész-gyártó üzeme van Lengyelországban, Olaszországban, Magyarországon pedig készcipő-termelést folytat. Saját márkáik a Marc, a Jan Baran, az Arco, a Bomba és az Apanka. Licenc alapján gyártják a Boss, a Mexx, az S. Oliver és a Marco Polo márkákat.

ODA A PIAC.A Sabaria-Siesta alkalmazottai nem először élték át a felszámolás viszontagságait. A kilencvenes évek elején a korábban főként a szovjet megrendelésre termelő magyar cipőipari cégeket sokkos állapotba hozta a piacvesztés. A helyzet pedig lényegében azóta sem változott: az 1985-ös 45 millió pár utcai cipővel szemben a kilencvenes évek eleje óta – mind a mai napig – csupán 11-13 millió párat termelnek a magyarországi vállalkozások. Ebből a tortából a főleg gyerekcipőket gyártő Sabaria-Siestát megvásárló MSC Hungary 15 százalék körüli részt hasít ki. Peter Roysky ugyanakkor arról számolt be, hogy a most megvásárolt Siestánál komoly fejlesztésekbe kezdenek. Legelőször a cserére szoruló gépek helyébe állítanak újakat, s folyamatos beruházásokkal a most megszerzett üzemüket is az MSC Hungary szintjére emelik. Saját szombathelyi gyárukban például már bevezették az iparágban ma még újdonságnak számító háromdimenziós komputeres modelltervezést. Az MSC Hungary az elkövetkezendő években, a Sabariával kiegészülve jelentősen növelni szeretné magyarországi piaci részesedését. Az itthoni vezető gyermekcipőmárkát, a Siestát pedig külföldön is be kívánja vezetni, így várhatóan kapacitásbővítésre kerül sor mindkét üzemben.

FELSZÁMOLÁS A NÉGYZETEN.A felnőtt és gyermekcipőket is gyártó Sabaria Cipőgyár Vállalat 1992-ben 777 millió forint alaptőkével alakult át részvénytársasággá. Az Állami Vagyonügynökség többségi tulajdonában lévő, s néhány Vas megyei község önkormányzata által is jegyzett fizetésképtelen társaság ellen 1994-ben kezdődött meg az első felszámolási eljárás. A Sabaria Rt. felszámolás alá vonható vagyonának 98 százalékát egy konzorcium vásárolta meg, amelyben áttételesen már akkor tulajdonos volt az MSC, amely így gyakorlatilag ellenőrzése alá vonta a szombathelyi felnőtt lábbeli készítését.

A régi cipőgyárból a gyermekcipőkre szakosodott Siesta azonban önállóan folytatta tevékenységét, egészen a múlt évig. A cég kisebb részben női és férfi cipőket is előállított, amelyeket főként a német piacon értékesített. A hét évvel korábban a Sabaria Cipőgyárból kiszervezett kis gyártó azonban tavaly ismét fizetésképtelenné vált. A gondot ezúttal is a forgótőke hiánya okozta: a termék szezonalitása miatt ugyanis a gyártónak legalább fél évet előfinanszíroznia kell. A társaság tartozásállománya már 400 millió forintot tett ki. A felszámolás tavaly szeptember elején indult meg, az eljárásra a szombathelyi Apport Kft.-t jelölte ki a bíróság. Odonics Gábor, a Siesta akkori ügyvezetője tavaly 3 millió forintos induló tőkével megalapította a Sabaria-Siesta vagyonának esetleges megvásárlására a Siesta Shoes Kft.-t. Arra készültek, hogy amennyiben a felszámoló leállítja a Siesta termelését, e cég révén kiszolgálhassák a meglévő piaci igényeket. Az Apport azonban az üzemelés folytatása mellett döntött, így Odonics kilépett a társaságból. Beszállt viszont a törzstőke 30 millió forintra történő emelésével az MSC Hungary, hogy e cégen keresztül ajánlatot tegyen a Sabaria-Siesta vagyonára. A december közepén megjelent kiírásra két cég adott be érvényes pályázatot, végül az MSC Hungaryt hirdették ki nyertesnek.

ELŐTÁRGYALÁSOK.“Már augusztusban, elkezdtünk tárgyalni az MSC Hungaryvel, nemcsak azért, mert házon belül voltak és nagyon jó kapcsolat alakult ki a két cég között, hanem azért is, mert nem szerettünk volna még egyszer olyan helyzetbe kerülni, mint 1994-ben. Igyekeztünk felkelteni az érdeklődésüket a társaság iránt” – meséli Szalay Gábor, a Sabaria-Siesta volt munkatársa, a Siesta Shoes ügyvezetője.

“Bérmunka-szerződésekkel megteremtettük annak lehetőségét, hogy a cég a felszámolás alatt is tovább termeljen” – szögezi le Kovács Tibor, az Apport ügyvezetője. A pályázat végeredménye igazolja, hogy működő üzemként a vagyonegyüttes nagyobb értéket képvisel, mint az eszközök egyenkénti eladása során elérhető bevétel A történet így nagy valószínűséggel megnyugtatóan zárul.

Címkék: pénzügy