Meghatottsággal a hangjában mutatta be a Magyar Tudományos Akadémián Matolcsy György gazdasági miniszter azokat a pályázatokat, amelyek a Széchenyi-terv első négy programjához kötődően jelentek meg. “Álmokról beszéltünk a Széchenyi-terv füzeteiben, majd ezek a füzetek összeállnak egy könyvvé – az immár a nyomdában van -, most pedig a pályázatokról, a valóságról beszélünk, arról, hogy a mindenki által majd fölvehető kis kiadványban 55 pályázat jelenik meg. Ez az 55 pályázat mintegy 100 milliárd forintot jelent.” Az első körben a kormány a vállalkozáserősítő, a turizmusfejlesztési, a regionális fejlesztési és a lakásprogram pályázatait hozta nyilvánosságra.
A Széchenyi-terv programjai és finanszírozásuk, 2001-2002.Vállalkozáserősítő program
ALPROGR AMOK
• Kis- és középvállalkozás-fejlesztési
• Hídképző
• Befektetésösztönzési
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Gazdasági Minisztérium
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 31,4 milliárd forint
• 2002.: 37,3 milliárd forint
Kutatási, fejlesztési és innovációs program
ALPROGR AMOK
• Nemzeti Kutatási és Fejlesztési Programok
• Létező kutatás-fejlesztési támogatási rendszerek bővítése
• A kutató-fejlesztő intézményrendszer abszorpciós képességének növelése
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Oktatási Minisztérium
• Társtárcák kutatási-fejlesztési támogatásai
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 17,5 milliárd forint
• 2002.: 37,0 milliárd forint
Információs társadalom- és gazdaságfejlesztési program
ALPROGR AMOK
• Kormányzati
• Ellátottság és hozzáférés
• Az e-gazdaság megalapozása
• Információs kultúra és tartalomipar
• Életminőség- és tudatosság növelés
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Miniszterelnöki Hivatal Informatikai Kormánybiztosság
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 15,0 milliárd forint
• 2002.: 28,9 milliárd forint
Turizmusfejlesztési program
ALPROGR AMOK
• Gyógy- és termálturizmus fejlesztése
• Konferenciaturizmus fejlesztése
• Tematikus parkok fejlesztése
• Kastély- és várturisztikai
• Turisztikai információs rendszerek fejlesztése
• Egyéb minőségi turisztikai termékek fejlesztése
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Gazdasági Minisztérium
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 25,0 milliárd forint
• 2002.: 28,1 milliárd forint
Regionális gazdaságépítési program
ALPROGR AMOK
• Regionális innovációs rendszerek fejlesztése
• Klaszterek létrehozását segítő
• Térségi elektronikus mintapiacok fejlesztését támogató
• Kistérségi gazdaságfejlesztési mintaprogramok
• Kiemelkedő magyar termékek (hungarikumok) fejlesztését és piacra jutását segítő
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Gazdasági Minisztérium
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 5,0 milliárd forint
• 2002.: 6,0 milliárd forint
Autópálya-fejlesztési program
ALPROGR AMOK
• M3 autópálya Füzesabony-Polgár
• Szekszárdi Duna-híd gyorsforgalmi utakkal
• M7 autópálya felújítása és továbbépítése
• Kapcsolódó infrastrukturális
• Vasúti (vonalkorszerűsítés)
• Regionális repülőterek (önkormányzati vagyonjuttatás)
• Ár- és belvízmegelőzés
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Nemzeti Autópálya Rt.
• Közlekedési és Vízügyi Minisztérium
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 132,1 milliárd forint
• 2002.: 120,9 milliárd forint
Lakásprogram
ALPROGR AMOK
• A lakásállomány bővítését célzó
• A lakásállomány korszerűsítését célzó
• A lakáshitelezés korszerűsítését, a lakáshoz jutás elősegítését és a mobilitás növelését célzó
• A bérlakás-szektor részarányának növelését, a rétegproblémák kezelését szolgáló
KÖLTSÉGVETÉSI FEJEZET
• Pénzügyminisztérium
• Gazdasági Minisztérium
ELŐIRÁNYZ AT
• 2001.: 69,9 milliárd forint
• 2002.: 72,6 milliárd forint
Az összeg azonban nem kápráztat el mindenkit, hiszen nem kizárólag új pénzekről van szó, sokkal inkább arról, hogy a költségvetésben különböző minisztériumokhoz rendelt forrásokat egy átgondolt struktúrába rendezik. A források maguk sem kerültek át teljes mértékben a Széchenyi-tervet kidolgozó gazdasági tárcához a 2001-2002-es kétéves költségvetésben (a részleteket lásd külön).
A költségvetésben felaprózott források bizonyulhatnak a terv legnagyobb buktatójának. Az akadémián büszkén prezentáló Matolcsy akár hazai pályán is érezhette magát a terv névadója által alapított intézményben, hiszen Glatz Ferenc akadémiai elnökön kívül csak a GM államtitkárai és helyettes államtitkárai álltak ki a sajtó elé. És a hét program közül is csupán azt a négyet tudta bejelenteni a gazdasági miniszter, amelyek saját tárcájához rendelt forrásokra épülnek.
A szétszóródott költségvetési forrásokat – még ha elvben egy program részét is képezik – nehezen tudja a GM koordinálni. Lapinformációk szerint február elejére alakul ki véglegesen, hogy milyen szereposztásban működik majd a Széchenyi-terv.
Matolcsy azonban nem egyszerűen az összegeket tartja fontosnak, hanem sokkal inkább azt hangsúlyozza, hogy a kilencvenes évek gazdaságpolitikai prioritásai – a piacgazdaság alapjainak lerakása, a gazdaság megnyitása – mellett új mintákat, egy új gazdasági képletet kell alkalmazni. Matolcsy a legfontosabb feladatnak azt tartja, hogy hidakat kell verni a multinacionális cégek és a magyar tulajdonú hazai kis- és középvállalkozások között. Ehhez pedig jobb infrastruktúrára van szükség, mert, mint mondja: “Keynes óta tudjuk, hogy a gazdasági növekedést mindennél jobban képes segíteni, hogyha az infrastruktúrát – ebben a szellemi és a fizikai infrastruktúra egyaránt benne van – feloldjuk.”
Nagy kérdés, miért vár a GM óriási növekedést a tavalyinál alig valamivel nagyobb állami szerepvállalástól. A kormány büszkén jelenti ki, hogy a Széchényi-terv hét programja együtt mintegy 1 milliárd dollárt testesít meg, ám ez az összeg mintegy hetede az évi 2000 milliárd forintot megközelítő magyarországi összberuházásnak. A tavalyi állami támogatásokat és beruházásokat pedig kevesebb mint 80 milliárd forinttal haladja meg az idei költségvetés adta keret.
A kritikusok szerint nem gazdasági programnak minősül a Széchenyi-terv, hanem – mint Hegedűs Miklós, a GKI Gazdaságkutató Rt. ügyvezető igazgatója a Népszavában fogalmaz – a kormány egyik kedvenc témájának tekinthető kezdeményezés sok szempontból inkább társadalmi-szociális jelentőségű.
További sokat hangoztatott kritika a Széchenyi-tervet illetően, hogy a kormány osztogatni akar a választásokat megelőző évben. Ráadásul szembeötlő, hogy miközben az Állami Számvevőszék már korábbi jelentésében is kifogásolta a GM ellenőrzési rendszerét, a Széchenyi-terv indulásakor még nem tisztázott, ki és milyen módon fogja ellenőrizni az állami pénzek felhasználását.