LÁTOGATOTTSÁG MÉRÉSE – Audit online

Elengedhetetlenül szükséges az internetes tartalomszolgáltatás fejlődéséhez olyan audit-rendszer működése, amely méri a weboldalak látogatottságát.#

Elengedhetetlenül szükséges az internetes tartalomszolgáltatás fejlődéséhez olyan audit-rendszer működése, amely méri a weboldalak látogatottságát.#

A Medián az 1997-ben megkezdett fejlesztések, majd a próbaüzem után szeptemberben indította el a Medián WebAudit szolgáltatást. A rendszert az az Inventra fejlesztette, amely azóta megvette az Index tartalomszolgáltatót, a szervert pedig az Euroweb működteti. Az Inventra részvétele miatt néhányan kétségbe vonják a Medián függetlenségét, de a nagyobb tartalomszolgáltatók többsége bízik benne – még az Index riválisai is -, hogy a cég a kívánatos üzleti ethosz szerint működteti a rendszert.

A televíziók nézettségét egyedüliként végző AGB a nyáron szállt be a website-ok auditálásába, a Red Sheriff rendszer RedMeasure szolgáltatásával. Ez a szisztéma böngésző alapú mérési módszeren alapul, tehát – ellentétben a másik kettővel – a méréshez nem kell előzetes kapcsolatot kialakítani a website-tulajdonosokkal. A böngészők által automatikusan küldött információk alapján megállapítható a látogató származási országa, böngészőjének és operációs rendszerének típusa, valamint az utolsó oldalváltástól eltelt idő. Az AGB egyelőre nem publikál mérési adatokat, ezeket csak a megrendelők kapják meg, várható azonban, hogy jövő év elején egy önálló internetcím alatt találkozhatunk az AGB által mért publikus számokkal.

A három cég három különböző módszert használ a méréshez. Nem történt még meg azonban a módszertanok ösz-szevetése, hiányzik a szakzsargon kiépítése, így a tartalomszolgáltatók egyelőre szimpátia alapon kénytelenek dönteni. A Matávnet például – amely a legnagyobb tartalomszolgáltatóként kedvezőbb anyagi helyzetben van sok más versenytársánál – a Medián és a MATESZ auditszolgáltatására is előfizet, s hosszú távon ahhoz fog fordulni, akit a piac előnyben részesít.

Címkék: Hetilap: Infotech