KARÁCSONYI ADAKOZÁS – Jótékony marketing

Egyre több cég él a marketingjellegű adományozás lehetőségével, különösen a karácsonyt megelőző hetekben.

Üzleti körökben sikknek számít a megszokottól eltérő karácsonyi ajándékot küldeni a partnernek. Amerikában ebből a divatból jótékonysági szervezetek is profitálhatnak: egyes üzletemberek újabban azzal lepik meg a másikat, hogy a nevükben jótékony célra fordították azt az összeget, amelyet ajándékra szántak (lásd keretes írásunkat).

TÁMOGATOTT FORGALOM. Magyarországon is előfordult már, hogy cégek az ajándékozási keretüket használták fel adományozásra, Ertsey Katalin, az Erőforrás Alapítvány – United Way Magyarország igazgatója két példát is említ. Az Inter-Európa Bank Rt. partnereinek 1995 karácsonyára küldött köszöntőlapot, amelyen tudatta a címzettekkel, hogy az ünnepi reprezentációs keretüket a Menhely Alapítvány számára utalták át, a Deloitte & Touche pedig a múlt év végén hirdetés útján közölte ügyfeleivel, hogy a United Waynek adományozta a karácsonyi ajándékokra elkülönített összeget. Gyakoribb azonban, hogy az adakozás marketingcélokkal párosul. A Kraft Jacobs Suchard Hungária Kft. például 2 százalékot juttat a Milka szaloncukrokból származó árbevételéből az Aranyág Alapítványnak. A vásárlóknak szimpatikus lehet, hogy egy cég a köz javára áldoz, ugyanakkor teljes joggal érezheti azt, hogy maga is anyagilag támogat egy jó ügyet. E társaságok arról is gondoskodnak, hogy a jótékony célra felajánlott összeg sorsa nyilvánosságot kapjon. Tavaly és idén a Sara Lee Kávé és Tea Rt. indított a Douwe Egberts márkához kötődően promóciót: az év utolsó hónapjaiban minden egyes eladott kávé utáni bevételből a világhírűvé vált mentőkutya, Mancs gazdái, a Miskolci Speciális Mentők egy csésze kávé árát kapták. A non-profit alapon működő mentőcsapat komoly anyagi nehézségekkel küzdött. “A karácsonyhoz kapcsolt akció ideje alatt tavaly több mint tízmillió forint gyűlt össze a csapat részére, s abból a speciális felszereléseken túl 1999-ben egy terepjáróra is futotta. Idén egy új kiképzőpályára gyűjtünk” – von mérleget Gódor Éva, a cég PR-menedzsere, hozzátéve: a forgalom alapján pozitív tapasztalatokat szereztek az állampolgárok adományozó készségéről.

Sorsfordító ajándékokAz idei ünnepre válasszon üzleti partnerének valami drámait, kreatívot és szeretetteljeset. A vezetőnek, akinek mindene megvan, vegyen… egy tehenet. Ez nem vicc; az állatot nem szállítják ki a lakására, a hús-vér, lélegző szarvasmarha egy bangladesi családhoz kerül. Az ügyletet az Arkansas állambéli Heifer Project International (http://www.heifer.org) non-profit szervezet üti nyélbe. A tehén 500 dollárba kerül, s a megajándékozott személy képeslapot kap arról, hogy ez a szarvasmarha négy gallon tejet ad naponta, amit aztán a család megihat vagy eladhat. Lehet továbbá 120 és 250 dollár közötti értékben disznót, birkát, lámát, kecskét vagy ázsiai bivalyt is adományozni. Ennél is olcsóbban, 10 és 50 dollár közötti öszszegért pedig “állat-részesedést” lehet adni.

Ha valaki szeretne segíteni a harmadik világnak, de a tehenes ötlet nem teszik neki, akkor a kaliforniai Seva Foundation (http://www.seva.org) olyan szolgálatok támogatására ad módot, mint maja szülésznők képzése Guatemalában, vagy hályogműtéthez szükséges eszközök szállítása Nepálba. Az amerikaiak segíthetnek honfitársaikon is. A CityCares (http://www.citycares.org) bizonyos egységei – mint a Hands On Atlanta – a kedvezményezett nevében önkénteseket küldenek szegénynegyedekben élő gyerekek tanítására, ottani iskolák felújítására. Az adomány ajánlott összege 50 dollár. Lehet, hogy valaki jobban szeretne kézzelfogható ajándékot találni, amely azonban mégis jótékony hatású. Ebben az esetben ellátogathat Robert Redford Sundance Catalog honlapjára (http://www.sundancecatalog.com), amely szépen kidolgozott dísztárgyakat forgalmaz. A cég nettó árbevételének 10 százalékát független filmkészítők és környezetvédelmi projektek támogatására fordítja, de másokat is segít.

Az amerikaiaknak lehetőségük van arra is, hogy ajándékkosarat készíttessenek Paul Newman híres szószainak és salátaönteteinek felhasználásával abban a tudatban, hogy a színész Westport nevű cége (http://www.newmansown.com) az adózás utáni nyereséget oktatási projektekre fordítja. Újabb módja a jótettnek a megajándékozott hobbijának vagy érdeklődésének megfelelő terület támogatása. A könyvbarátok számára ott a washingtoni First Book művelődési projekt (http://www.firstbook.org), amely hátrányos helyzetű gyerekeknek vásárol könyveket. Egy ínyenc értékelheti a chicagói Second Harvestnek (http://www.secondharvest.org) nyújtott adományt, amely az Egyesült Államok legnagyobb éhezés ellen küzdő szervezete. A szenvedélyes kertészek ajándék tagságot kaphatnak az austini Lady Bird Johnson Wildflower Centerben, amely őshonos növényeket népszerűsít. A divatkedvelőkhöz pedig jól illik a Dress for Success (http://www.dressforsuccess.org) hálózat, amely állás-interjúra készülő alacsony jövedelmű nőket öltöztet fel.

Business Week

A Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány és a Mc’Donalds Magyarországi Étteremhálózat Kft. december 2-án immár nyolcadik alkalommal rendezte meg jótékonysági napját, a McHappy Day-t. Az ezen a napon eladott minden egyes BigMac árából kétszáz forinttal az első magyarországi Ronald McDonald ház bővítéséhez járulnak hozzá. Ez tavaly szeptemberben nyílt meg Budapesten, s olyan vidéki családok számára nyújt ingyenes átmeneti otthont, amelyeknek súlyos beteg gyermekét a közeli kórházak egyikében kezelik. A magyarországi McDonald’s éttermekben az idén is több száz művész, sportoló, közéleti személyiség árusított BigMacet, de olyan település is akadt, ahol a helyi polgármester is a pult mögé állt. A várnegyedbeli Hilton szállóban rendezett adománygyűjtő esten 11,8 millió forint gyűlt össze, s ehhez jön még a BigMac-értékesítésből befolyt összeg. Száraz Gábor, a McDonald’s Magyarország kommunikációs koordinátora elmondta, hogy tavaly az ezüstvasárnap, az idén pedig a bronzvasárnap előtti napon tartották a McHappy Day-t, ám az időzítést nem a közeli karácsony szabta meg, hanem az előrejelzések szerinti várható kiemelkedő forgalom.

TÁVLATOK. Az 1989-ben alakult Amerikai-Magyar Kereskedelmi Kamara (AmCham) minden évben hagyományosan november harmadik hetének csütörtökén, a hálaadás napján rendezi adománygyűjtő estélyét. Mint Rajki Zsuzsa, az AmCham elnökhelyettese, a Dow Hungary Vegyipari Kft. vezérigazgatója elmondta, az idén 9 millió forintnyi tárgyi, illetve 6 millió forint pénzbeli adomány gyűlt össze az eseményen. Ez az arány eltér a Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban szokásostól, ott ugyanis a pénzbeli adományokat részesítik előnyben a támogatók. A hazai adakozási gyakorlat más tekintetben is változhat még. A kamara elnökhelyettese – aki több magyarországi szervezetben is jótékony szerepet vállal – problematikusnak tartja, hogy hazánkban a rászorulók nem tudják megfogalmazni, mire is van leginkább szükségük, ezen felül az adománykérőknek üzleti fejjel kellene gondolkodniuk. Az pedig óriási előny, ha egy vállalat nem a kérelmek beérkezésének sorrendjében, ad-hoc támogatja a rászorulókat, hanem specializálja ezt a tevékenységét. “Ahhoz a céghez nem fordul támogatásért egy művészeti rendezvény szervezője, amelyről köztudott, hogy a rákos gyermekek gyógyítására áldoz. Sokkal hatékonyabban tudja felhasználni a pénzét az a támogató, amely profivá válik egy adott szférában” – szögezi le Rajki Zsuzsa, aki azt is fontosnak tartja, hogy olyanokat segítsenek, akik tesznek is valamit a felemelkedésükért. A Dow például rendszeresen támogatja a Habitat for Humanity nevű szervezetet, amely azokon igyekszik segíteni szerte a világban, akiknek nincs fedél a fejük fölött. Mégpedig úgy, hogy összehozza a pénzzel rendelkező csoportokat azokkal, akiknek szaktudásuk, illetve idejük van. Itthon a váci önkormányzat például földterületet ajánlott fel otthontalanok részére, a Habitat pedig egy bizottság által kiválasztott tíz családnak házat épített. A kedvezményezettekkel szemben azt a követelményt támasztották, hogy legyen munkahelyük, családjuk, gyermekük, s ajánljanak fel ötszáz munkaórát az önkormányzat számára. Jimmy Carter volt amerikai elnök is minden évben részt vesz ácsként egy-egy ilyen építkezésen a világ valamely részén, s Vácott a Dow amerikai csúcsvezetői is dolgoztak.