A TELNET MAGYARORSZÁG RT. ELNÖK-VEZÉRIGAZGATÓJA – Az Új Gazdaság kovácsa

A legfiatalabbak rugalmasságával és szívósságával vetette magát az internetes üzletbe Nemes Dániel, aki korábban a hét minden napján tizenhét órát dolgozott, ám ma már beéri tizenkettővel.

Négy évvel ezelőtt csupán egy 19 éves, műegyetemista fiú egyszemélyes bt.-je volt a mai, 70 főt foglalkoztató Telnet Magyarország Rt. elődje. Nemes Dániel vállalkozásába az idén tavasszal közel 550 millió forintot injekcióztak kockázati tőkebefektetők, s a tőkeemelésből 123 millió fo- rint készpénzben érkezett. A rövid sikertörténet mögött egy közvetlen, jó kedélyű, ám kissé “munkamániás” fiatalember áll.

VERSENYBEN. Az internetes iparágban a siker legfontosabb “receptje” Nemes Dániel – becenevén CyD – szerint az, hogy a hónapról hónapra változó piachoz ő maga is képes azonnal alkalmazkodni, az új helyzetekből nagyon gyorsan igyekszik levonni a megfelelő következtetést, és a lehető leghamarabb megtenni a helyesnek vélt lépést. Ez a gondolkodásmód már nagyon korán kialakult benne. Az általánosban könnyedén vette a “matekórák akadályait”, viszonylag egyszerű volt a legjobbak közé kerülni, s több iskolai matek, és fizikaversenyt megnyerni. A Radnóti Gimnáziumban azután becsapott a villám: a 14 éves, a sikerektől kissé magabiztossá váló fiú egyik pillanatról a másikra “erős versenykörnyezetben” találta magát. Az elitiskolának számító Radnótiban ugyanis szinte minden diáknak pengeéles elméje volt, sorra nyerték az országos tanulmányi versenyeket az osztálytársak. Ezért – saját elmondása szerint – hamar le kellett szállnia a földre, és a jobb jegyekért is egyre keményebben kellett küzdenie.

Ez a lecke azután a későbbiekben sokat segített abban, hogy a megrázó változásokat is könnyebben viselje, jobban, gyorsabban tanuljon a hibáiból. Feltehetően ez a tapasztalat, valamint liberális felfogása vezette arra a tinédzser vállalkozót, hogy pár évvel ezelőtt otthagyja a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karának informatikai szakát. Mint mondja, nem azért ment a műegyetemre számítástechnikát tanulni, hogy ehelyett mérnököt képezzenek belőle. Ráadásul a tanulmányi követelmények rettenetesen bürokratikusak voltak, azzal együtt, hogy az ottani tantestület és a kar maga – Nemes Dániel véleménye szerint – a legjobb az országban. A váltásban persze az is szerepet játszott, hogy akkor, 1996 elején kezdett informatikusként dolgozni az Internetto csapatában. Bár nagyon jól érezte magát az azóta klasszikussá vált, első hazai tartalomszolgáltatónál, a karrierlehetőségek behatároltak voltak számára. Ezért 1996-ban két ismerősével elsősorban internetes biztonságtechnikára specializálódott bt.-t alapított, ám alig néhány hét elteltével kiderült: a “sok munka” meghatározás alatt két társa egészen mást ért, így CyD inkább kivásárolta őket, s egyedül fogott saját szerencséje “kovácsolásához”.

A cég azután – a szokásos szerencse elem, a kitűnő munkatársak és a kitartó, kívülről emberfelettinek tűnő munkateljesítmény nyomán – gyorsan nőtt, ám a magánéletre nem sok idő maradt, egy hosszú kapcsolata meg is szakadt ez alatt az idő alatt. Rögtön hozzáteszi azonban, hogy nem a rengeteg munka vezetett a szakításhoz. Pedig ez sem lett volna meglepetés, mint elárulja, a cég építésének legintenzívebb szakaszában 1999-től 2000 tavaszáig a hét minden munkanapján, sőt a hétvégéken is 7 és 9 között kezdett dolgozni, majd hajnali 1-5 órakor fejezte be a munkát. Ez a rekordok könyvébe is beleillő teljesítmény egy pici cég nagyon gyors növekedésének a velejárója, hiszen az ember egy ideig semmit sem engedhet ki a kezéből – véli a 23 éves elnök-vezérigazgató. A tavaszi tőkeinjekció óta azonban engedélyezett magának némi pihenőt, most már heti átlagban a 120 helyett “csak” 80 órát dolgozik. Egy jellemző szám: egyetlen héten körülbelül 350 “munkanaplót” kap e-mailben, amelynek döntő része jelentés a cég újdonsült “középvezetőitől”. Arra a kérdésre, hogy mindez emberileg megéri-e, széttárja a karját: “Nem tudom, de félszívvel nem lehet jó céget építeni”.

HAT PILLÉREN. A másik probléma, amellyel a tinédzser kort nem is oly régen elhagyó vezetőnek szembe kell néznie, hogy magánál idősebb embereket kell irányítania. Annak ellenére, hogy a Telnet Magyarország Rt.-nél még ma is csupán 24,8 év az átlagéletkor, sok probléma adódott ebből. Ezt a vezető magabiztos fellépéssel, és a probléma “mögöttes tartalmának” ismeretével próbálta mindig is kezelni. Elmondása szerint állandóan vigyázni kell arra, hogy ne szaladjon el a ló az emberrel, tudni kell, hol a határ, a magabiztos fellépés nem mehet át nagyképű, lenéző viselkedésbe. Konfliktus pedig ma is akad bőven, hiszen a múlt év elején még csupán 5 fővel dolgozó Telnetben azóta 70-en teszik a dolgukat. Az 550 milliós jegyzett tőkéjű cég ma már hat pilléren nyugszik. A hozzáférés szolgáltatás, a rendszeradminisztráció és biztonságtechnika, a webes fejlesztések, az online marketing és a content management (e-biznisz) mellett még az egyik vezető hazai portálsite, a STOP! Network is az övék, a hozzá tartozó EXTRA, aproNet, Netposta szolgáltatásokkal együtt.

A sok csápú, hazai viszonylatban az élmezőnybe tartozó internetes cég rövid időn belül újabb tőkebevonást, hosszabb távon esetleg tőzsdei megjelenést tervez, az iparág gyors változása ugyanis ezt diktálja. Nemes Dánielnek azonban még feltehetően jó néhány évig megmarad tizenéves lendülete, bár stílusa és üzleti sikerei alapján semmilyen téren nem kell szégyenkeznie harmincas évjáratú vezető kollégái előtt.

NEMES DÁNIEL 23 éves, az ELTE Radnóti gyakorló gimnázium elvégzése után a BME villamosmérnöki karán tanult másfél évig, de a “hardver-kütyük forrasztgatása” helyett a való életben próbálta ki a rendszergazda életet és a szoftverkészítést. 1996-tól az IDG “net-klasszikus” Internettójánál mindenes rendszergazdaként kezdte karrierjét. Az összeszokott, szeretett csapatot csak a cége befutása után, 1999-ben hagyta ott.

1996 őszén megalakította a Telnet Bt.-t, következő tavasszal már saját internetszolgáltatást indítottak, amely 1998 augusztusára, az országban elsőként nyújtotta a leggyorsabb telefonos internet-elérést. Ekkor már reklámkampányokkal, biztonságtechnikával, 1999-től pedig (szintén elsőként) WAP-szolgáltatással is foglalkoztak, az idén pedig megszerezték az egyik vezető hazai portált, a STOP! Networkot.