A MATÁVNET VEZÉRIGAZGATÓ-HELYETTESE – Kalózból lett menedzser

Izgalmas kihívásnak tarja a Matáv leányánál kapott új feladatát Simó György, de tudja, hogy meg kell tanulnia raftingolni, az erős sodrásban, váratlan helyzetekben kormányozni.

Szoros kapcsolatban áll az internetes médiiummal az alternatív rádiózás, amelyet az 1991-ben indult, s foggal-körömmel tiltott Tilos Rádió egyik alapítójaként lassan tíz éve űz – magyarázza Simó György, hogy miként lesz egy öntörvényű, a polgárpukkasztástól s a vég nélküli bulizástól vissza nem riadó kalózrádiósból az egyik legnagyobb magyar cég, a Matáv leányvállalatának vezérigazgató-helyettese? Az internet ugyanis egy alternatív üzleti modell – mondja -, amely még kívül van minden iparági szabványon, szűz terület, helyet kell neki törni. Ilyen volt annak idején a Tilos Rádió is, amely a hagyományos, közszolgálati és kereskedelmi rádiók műsorpolitikájától tudatosan távol tartva magát, határozott szakmai és politikai értékek hordozójaként működött. A másik hasonlóság, hogy mindkettő valamifajta missziót jelent. Az internet még nem forrta ki magát, így víziókkal lehet és kell közelíteni felé. A MatávNet új tartalomszolgáltatásért felelős vezérigazgató-helyettese szerint öt-tíz éven belül a vállalkozások, a kormányzatok és a média életében is erős pozícióba jut az internet. További hasonlóságot jelent, hogy mindkét médium interaktív, közösségi és független.

Egy évre rá, hogy a Tilos Rádió beindult, Simó, aki akkor ott ügyvezető, a Magyar Narancsnál pedig külsős munkatárs volt, az Egyesült Államokba ment, hogy az amerikai médiát tanulmányozza. Alig egy év múlva visszajött, s rovatvezető lett a nyomtatott orgánumnál. Amerikából a független média, s a politikailag elkötelezetlen, szakmailag, erkölcsileg magas színvonalú újságírás vízióját hozta magával. Nevéhez kötődik a Kampány Lapja rovat, amely a második szabad választások előtt mutatta be az összes induló pártot. “Amit Amerikából behoztam, nem eresztett gyökeret. Akikkel akkor együtt dolgoztam itthon, azok ma már nem dolgoznak a fősodrásban. A nyomtatott sajtóban nem következett be áttörés, sem szakmailag, sem pedig morálisan. Nem érdemelte ki, hogy magasabb presztízsű legyen” – mondja Simó.

A Matávhoz három évvel ezelőtt került, két másik “narancsos” újságíróval együtt, tanácsadóként. Feladatuk az volt, hogy vázoljanak fel egy lehetséges internetes stratégiát az ország egyik legnagyobb, s a telekommunikációban domináns cége számára. Innen datálódik az öltönyös, nyakkendős korszak, bár Simóról ma sem lehet azt mondani, hogy egy kardot nyelt üzletember lenne. Habitusa, szóhasználata inkább emlékeztet egy független értelmiségi gesztusaira, mintsem egy, az üzleti élet viselkedésmintáit követő pénzorientált vezetőre. Egy év múlva, 1998-ban vezetője lett ugyanennek a csapatnak, a feladatuk akkor már az volt, hogy az elképzeléseket meg is valósítsák. Az Origo 1999-es indulásakor már a tartalomszolgáltatásokért felelős vezető volt, a jelenlegi posztot Vince Mátyás távozása után kapta meg.

Barátai, munkatársai közül néhányan kissé félnek attól, hogy Simót “elviszi az ár”. Van aki attól tart, hogy a túl sok és hatalmas feladat alatt összeroppan, mondják már a baráti találkozóit is a titkárnőjén keresztül szervezi, s gyakran kénytelen azokat azután lemondani. Van, aki szerint túl korán került vezető pozícióba és a siker meg fog neki ártani. Az érintett ezt azzal intézi el, hogy ilyen félelmek mindig vannak, ha egy fiatalember vezető pozícióba kerül. A vezetői rutint meg lehet tanulni. Azzal érvel, hogy az Egyesült Államokban ebben a korban már nyugdíjba vonulnak. Ráadásul, mielőtt elvállalta volna ezt a posztot, erről a kérdésről is beszélt a mostani főnökeivel, ők ebben a tekintetben is alkalmasnak találták. “Ha izgat az, amit csinálok, akkor nekem mindegy, hogy 12 vagy 16 órát dolgozok egy nap” – mondja. Időnként hajnalban beesik a Tilos Rádióba, s egy kopott fotelban elnyúlva ismerkedik a legújabb zenei irányzatokkal.

A mostani pozíciót kettős kihívásnak tekinti: “A Matáv szolgálatába kell állítani saját magunkat, az átlagéletkort tekintve az ország egyik legfiatalabb csapatát, másrészt pedig a Matávot is fel kell készítenünk arra, hogy a felgyorsult világban helyt álljon. Meg kell tanulnom raftingolni, az erős sodrásban, váratlan helyzetekben kormányozni.” A kihívást izgalmasnak tartja, mert szerinte a Matáv sebessége erőteljesen befolyásolni fogja az internet magyarországi fejlődésének mikéntjét. A MatávNet épp ezért már új üzletágak beindítását tervezi: üzleti információs, elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokat és fejlesztéseket a széles sávú internetezés illetve a tartalomfejlesztés terén. Persze az internet lassan kitör a PC-s világ gyűrűjéből, s abba az irányba halad, hogy mindenféle eszközről bárhonnan elérhető legyen. Ennek tükrében kell fejleszteni, például a WAP-os alkalmazások irányába. Az Origónak Simó szerint jó esélye van a jövőbeni vezető szerepre is, a bejáratott márkanév jó ómen.

SIMÓ GYÖRGY

33 éves, Budapesten született. Az ELTE Bölcsészkarán szociológus diplomát szerzett. 1991-ben többedmagával elindította a Tilos Rádiót, amelynek 1999-ig ügyvezető igazgatója volt, azóta műsorvezetője. Közben külsősként írt a Magyar Narancs című hetilapba. 1992-ben egy évig médiaelméletet tanult az Egyesült Államokban. 1993-tól 1996-ig a Magyar Narancsnál vezetett több rovatot is. 1997-ben a Matáv internetes tartalomfejlesztési projektjéhez került, mint tanácsadó. 1998-tól az Origót létrehozó csapat vezetője, 1999 februárjától, az Origo beindulásától a tartalomszolgáltatásokért felelős vezető lett. 2000. április 1-jétől a MatávNet vezérigazgató-helyettese. Feleségével és 3 éves fiával él együtt.