VOLVO-RENAULT – Nehézfiúk – szövetsége

A világ második legnagyobb nehézteherautó-gyártója jöhet létre annak eredményeként, hogy a svéd Volvo teljes egészében bekebelezi a francia Renault cég Véhicules Industrielles (VI) részlegét és Mack nevű amerikai leányvállalatát. A jelenleg már csak haszongépjármű-gyártással foglalkozó Volvo – személyautó-üzletága tavaly a Fordhoz került – nem készpénzben fizet, hanem saját részvényeiből 15 százalékot átad a Renault-nak, mely [...]

A világ második legnagyobb nehézteherautó-gyártója jöhet létre annak eredményeként, hogy a svéd Volvo teljes egészében bekebelezi a francia Renault cég Véhicules Industrielles (VI) részlegét és Mack nevű amerikai leányvállalatát. A jelenleg már csak haszongépjármű-gyártással foglalkozó Volvo – személyautó-üzletága tavaly a Fordhoz került – nem készpénzben fizet, hanem saját részvényeiből 15 százalékot átad a Renault-nak, mely utóbbi a piacon még további 5 százalék megszerzését tervezi, vagyis összességében 20 százalékos Volvo-érdekeltséghez kíván jutni. A bejelentéskor érvényes stockholmi árfolyam alapján az ügylet értéke 1,7 milliárd euró.

A két vállalat 1993-ban közel állt a teljes fúzióhoz, ám a Volvo részvényesei az utolsó pillanatban nemet mondtak, attól tartva, hogy az akkor a Renault többségi tulajdonhányadával rendelkező francia állam túlzott befolyást szerez (a francia cégnek ma már csak 44,2 százaléka van állami kézen). A Volvo azóta többször próbálta növelni piaci súlyát, legutóbb ez év elején állapodott meg ellenőrző érdekeltség megvásárlásáról belföldi riválisában, a Scaniában, de az egyesülést az Európai Bizottság a kialakuló piaci dominanciára hivatkozva nem engedélyezte a tervezett formában. A mostani ügylet általános vélekedés szerint nem ütközik majd akadályba sem Brüsszelben, sem Washingtonban.

Az üzlet ugyan nem terjed ki a Renault által 36,8 százalékban birtokolt japán Nissan Motors teherautó-gyártó részlegére, a Nissan Dieselre, az részt vesz majd a közös fejlesztésben és értékesítésben. A Volvo egyébként nem szerzi meg a Renault VI és az olasz Iveco autóbuszgyártó vegyes vállalatát, az Iris Bust sem, sőt beleegyezett abba, hogy a Lyonban és más francia telephelyeken gyártott teherautók továbbra is Renault márkanéven fussanak.

Az egyesülő cégek tavaly 20 milliárd eurónál magasabb árbevétel mellett 900 millió eurós nyereséget értek el, s a tervek szerint a 4,5 százalékos nyereségráta az elkövetkező években 5-7 százalékra emelkedik, főként a közös alvázak használatából származó megtakarítások révén. Elemzők szerint az ügyletnek további kihatásai is lesznek az ágazatban. A Volvo ugyanis – mint Leif Johansson vezérigazgató elmondta – csökkenteni akarja a Scaniában továbbra is meglévő, 30,7 százaléknyi szavazati jogot biztosító tulajdonrészét, ez pedig a német Volkswagen-csoportot hozhatja helyzetbe, amely márciusban megszerezte a Scania részvényeinek 18,7, illetve a szavazati jogok 34 százalékát.

Az ügylet lehetővé teszi a Renault számára, hogy a személyautó-gyártásra összpontosítson, aminek a vállalat rögtön ékes tanúbizonyságát is adta: a Volvo-szerződés aláírásával egyidejűleg megegyezett az eladósodott Samsung Motors hitelezőivel a cég 70,1 százalékának megvásárlásáról, miáltal az első külföldi gyártóként vetheti meg a lábát az eddig elzárt dél-koreai autópiacon. –