A PORSCHE HUNGARIA KFT. ÜGYVEZETŐJE – Szerencsés – gépészmérnök

Poroszos alkatnak tartja magát Szórád József, a legnagyobb hazai autóimportőr-cég szinkrontolmácsból lett ügyvezető igazgatója. A rettegett főnök azonban elolvad a technikai csodák, például egy high-tech walkman láttán.

Méltán elégedettek a rekordokat hozó múlt év után az autókereskedők, közöttük a legnagyobb hazai importőr, a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. vezérkara. Szórád József ügyvezető igazgató, a Porsche Hungaria feje az 1998-as 80 milliárd forintról tavaly 100 milliárd forintra növelt árbevételért újabb jelest kap a 100 százalékos tulajdonos osztrák Porsche Austriától. Pedig alig több mint tíz évvel ezelőtt, amikor egy fejvadász cég – mint a gödi termelőszövetkezet ipari üzemének vezetőjét – megkereste egy autómániás számára csábító ajánlattal, még kétes kimenetelű kalandnak tűnt Magyarországon Porsche-céget alapítani. Még szerencse, hogy a gépészmérnöki vég-zettségű Szórád Józsefet vonzzák az ilyen kalandok.

Szórád egyébként már az egyetem alatt, majd mint szellemi szabadfoglakozású – a híres “poliglott”, Lomb Kató keze alatt – éveken át cseh és német szinkrontolmácsként kereste a kenyerét. Utána kis kitérőkkel szintén kalandos vállalkozásként egy – azóta Amerikától Kínáig használatos – tűzvédelmi szabadalmi rendszer kidolgozásával töltötte az időt a gödi Dunamenti Tsz-ben. 1990-ben féléves kemény tárgyalás után a Porsche Austria megbízta az itteni cégalapítással. Magányosan és egyáltalán nem pazar körülmények között látott hozzá a feladathoz, az első iroda a saját lakása, majd az Expo szálló két szobája volt.

A Fáy utcai Porsche-székházból visszatekintve érdemes volt belevágni a feladatba. Hogy meddig sikerült eljutni, azt mutatja, hogy az autós márkafinanszírozóval, az importőr anyavállalattal, a Porsche Bankkal, a lízingcéggel és a Porsche név alatt működő márkakereskedésekkel már 11 tagja van a magyarországi Porsche-csoportnak. Amely a névadó Porsche mellett képviseli a Volkswagen személy- és haszonjárműveket, a Seatot, az Audit, a Skodát, valamint a Harley Davidsont. Tíz év alatt 120 ezer (ebből tavaly 24 ezer) autót adtak el, piaci részesedésük 16 százalék. S a növekedésnek nincs vége. Legutóbb 1,2 milliárd forintos beruházással épült fel a valamennyi márka önálló bemutatását szolgáló új Porsche M5 centrum.

Szórád József szerint esetükben többről van szó, mint a szakma egészére érvényes, tavaly ismét rekordokat hozó általános fellendülésről. Úgy véli, a Porsche Hungaria tudatos márkaimázs- és piacépítő munkájának, a csaknem 160 tagú, erős márkakereskedői hálózat megszilárdításának érik be a gyümölcse. Sikerült megnyerni a vevők bizalmát, tudatosítani bennük a márkák kiváló minőségét, kedvező ár/érték hányadosát, a társaság stabilitását. “Ez többet ér egyes márkáknak az árcsökkentő akciókkal elért átmeneti térnyerésénél” – magyarázza az ügyvezető igazgató.

Szórád József nem tagadja: szigorú főnök, sőt poroszos alkat. Nagyon nem szereti, ha valaki nemet mond neki. Mint vallja, a feladatokat nem csak gyorsan és a lehető legjobban kell megoldani, de a munkához kreatív ötletre is szükség van, mert ez adja a sava-borsát. Ezért aki erre nem képes, az szedheti a sátorfáját.

E következetességet még otthonról hozta, csakúgy, mint a nyelvek szeretetét. Nemcsak a külföldi tulajdonosok miatt jött jól a szinkrontolmácsi múlt; segít abban is, hogy egyszerre több feladatra koncentráljon. A tolmácsolásnál vizsgafeladat volt, hogy a híradó fordítása közben ki kellett tölteni egy keresztrejtvényt is; de volt olyan is, aki horgolt munka közben. (Az első házasságában született 15 éves fia is már két nyelven beszél.) Cégvezetőként ugyancsak több feladatra kell egyidejűleg figyelnie, és szintén nem szabad hibázni. Ezt csak úgy lehet teljesíteni, ha valaki tényleg magáénak érzi a céget. Ezzel magyarázza, hogy több saját tulajdonú gmk., kft. után most alkalmazott menedzserként nem vágyik önálló vállalkozásra, hiszen a Porsche Hungaria vezetése olyan, mintha a magáét irányítaná.

Persze Szórád József a lelke mélyén megszállott, s mint mondja, “szerencsés gépészmérnök”, a technika szerelmese maradt. Nemcsak a háza garázsában meg-megforduló A8-asért, TT-ért, esetleg Porsche 911-ért, Harley Davidson Road Kingért lelkesedik, de tűzbe jön egy modern CD-lejátszó, vagy egy sima vonalú Bauhaus épület láttán is. A kocsiban, a sípályán, és a hegyi kerékpáron is egyformán élvezi a sebességet. Költeni is szeret. Szívesen áldoz sokat akár a barátokkal elköltött vacsorára egy márkás helyen, akár hóbortos belsőépítészként egy szép textíliáért, vagy eltalált bútorért.

Ha újra születne, lehet, hogy építésznek tanulna (de siet leszögezni: autókereskedőként azért biztosan ugyanezeket a márkákat választaná). Mégis – állítja – a sikerhez nem a papír a fontos, hanem a lehetőség, amelyet azután nem szabad elszalasztani.

“Tehetséges ember, szépek az eredményei” – ismeri el az egyik konkurense, de sem alaposabb elemzésre, sem a nevének közzétételére nem hajlandó Szórád Józseffel kapcsolatban. Nincs egyedül, a többi versenytárs sem akar megnyilvánulni a hazai Porsche-vezetőről. Volt munkatársa, öt éven át sajtófőnöke, Kanyó László, az Elektrolux Lehel Kft. kommunikációs vezetője sokat tanult Szórád József mellett. Elismeri Szórád szervező és cégépítési képességét. Szerinte jellemző rá, hogy nem szereti a kötöttségeket, annál inkább azt, ha szabad kezet kap. Olyan különleges adottságú, öntörvényű embernek tartja ugyanakkor, akinek semmi sem elég jó. Feladatot feladatra halmozva adja ki a tennivalót, de nem hagy elegendő időt a végrehajtásra. Sokat és magas szinten követel, de cserében kevés az elismerés, valósággal kiégeti a beosztottjait. A másokról alkotott véleményét azonban nem képes magában tartani, akkor sem, ha ezt később gyakran megbánja.

SZÓRÁD JÓZSEF 48 éves, Prágában fejezte be az általános iskolát, a gimnáziumot, és a műszaki tanulmányait is ott kezdte. A Budapesti Műszaki Egyetem termelési rendszerszervező szakán gépészmérnöki diplomát szerzett. Az egyetem után szellemi szabadfoglakozású tolmács, majd a gödi Dunamente Tsz ipari üzemének főmérnöke lett.

1990 szeptemberétől a Porsche Austria alkalmazottja, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója. A cég 1991-től az Audi, a Volkswagen és a Porsche autók, 1992-től a Seatok és a Skodák, 1996-tól pedig a Harley Davidson motorok importőre is. Szolgáltatási hátterét a Porsche Bank, a Porsche Lízing- és Szolgáltató, valamint a Porsche Biztosításközvetítő teremti meg. A cégcsoport tagjai a Porsche Pest, a Porsche Buda, a Porsche Szeged, a Porsche Győr, a Porsche M5, a Porsche Informatika, a Porsche Ingatlankezelő és a EuRent Autókölcsönző és Médiaügynökség.

Szórád József második házasságában él, két gyermeke van. Angolul, csehül, németül, oroszul beszél szinkrontolmácsi szinten. Hobbija a belsőépítészet, a síelés, a hegyi kerékpározás, a motorozás – és az autó, az autó, az autó.