VAN DYCK LONDONBAN – A piperkőc zseni

Európa legkülönbözőbb gyűjteményeiből, többek között a budapesti Szépművészeti Múzeumból is kölcsönöztek képeket a londoni Királyi Művészeti Akadémia közelmúltban megnyílt Van Dyck kiállításához. Magyarországról a Fekete ruhás férfi és felesége című kép gazdagítja a páratlan anyagot, amely december végéig látható a brit fővárosban. Anthonis Van Dyck képeinek nagy része a barokk kor diktálta megrendelt portré. A [...]

Európa legkülönbözőbb gyűjteményeiből, többek között a budapesti Szépművészeti Múzeumból is kölcsönöztek képeket a londoni Királyi Művészeti Akadémia közelmúltban megnyílt Van Dyck kiállításához. Magyarországról a Fekete ruhás férfi és felesége című kép gazdagítja a páratlan anyagot, amely december végéig látható a brit fővárosban.

Anthonis Van Dyck képeinek nagy része a barokk kor diktálta megrendelt portré. A művek közül az egyik legérdekesebb egy uralkodó képmása, amelyen a központi alak körül három angyal helyezkedik el. A képet a festő a kor egy híres szobrászához küldte el, azt remélve, hogy a festmény alapján egy szobor is elkészül. Ez azonban pusztán terv maradt, miután a szobor félkész állapotban a tűz martalékává vált. Furcsa mód Van Dyck vászna sértetlen maradt.

A kiállított festmények között sok a gyermekportré. Van Dyck művein, ellentétben a kortársakkal, akik gyakran kisméretű felnőttekként jelenítettek meg a gyermekeket, az ártatlanság dominál.

Egyes források szerint a festő meglehetősen piperkőc volt, szerette a szép ruhákat és a tükröket, amelyekben szívesen csodálta önmagát. A kiállításon bemutatott önarcképe azt sejteti, van némi alapja a pletykának. –

Címkék: Hetilap: Plusz