ETYEK-BUDAI – Bizományosi szerepben

Az 1700 hektáros etyek-budai borvidék meghatározó feldolgozója a Hungarovin, amelynek mintegy 850 hektáros saját területe van. Ám akadnak gazdák, akik nem adják el a nyomott, fajtától és minőségtől függően 21-55 forintos kilónkénti áron szőlőjüket, hanem maguk próbálkoznak borkészítéssel. Amint azt Gombai Nagy Tibor példája mutatja, nem is eredménytelenül. A 10 hektáron gazdálkodó családi vállalkozás 7 [...]

Az 1700 hektáros etyek-budai borvidék meghatározó feldolgozója a Hungarovin, amelynek mintegy 850 hektáros saját területe van. Ám akadnak gazdák, akik nem adják el a nyomott, fajtától és minőségtől függően 21-55 forintos kilónkénti áron szőlőjüket, hanem maguk próbálkoznak borkészítéssel. Amint azt Gombai Nagy Tibor példája mutatja, nem is eredménytelenül. A 10 hektáron gazdálkodó családi vállalkozás 7 millió forintos kölcsönnel indult, ami – tekintve az ágazat igen rossz jövedelmezőségét – kezdetben nagyon nagy nehézségeket okozott. Az első időkben emellett nehéz volt a nagyüzemi gondolkodásmódon változtatni, hiszen korábban ő is ilyen keretek között, alkalmazottként dolgozott. Ráadásul a kezdeti lépéseknél az érzelmi kötődés vezérelte őt és családját, így nagyon komoly megrázkódtatást jelentett a “semmiből”, a frissen telepített, nem termő 7,5 hektárnyi szőlőből törleszteni a hitelkamatokat.

Ma már évente 600-700 hektoliter bor készül a gazdaságában, de a forgótőke-hiány sajátos megállapodásokat szül a termelők közt. Mivel rendelkezik már feldolgozó kapacitással, ismerősöktől a gazda maga is átvesz szőlőt, de azonnal fizetni nem tud.

Gombai Nagy a nagyfeldolgozónál többet fizet, feltéve, hogy a kistermelő megbízik benne, és ki tudja várni azt, amíg a szőlőjéből a gazda bort készít. Ő ugyanis maga termel és palackoz hozott szőlőből is minőségi bort, amennyiben tehát a “beszállítója” át tudja vészelni a pénz nélküli időszakot, akkor mindketten jobban járnak, mintha a nagy felvásárlónak adnák el a szőlőt. A palackozott bor eladásából származó hasznon ketten osztozhatnak, a munka arányában.

Jóval nagyobb nyereséggel lehet ugyanis eladni a palackozott, minőségi bort, tény viszont, hogy ilyenkor több mint egy évig is állhat a befektetett pénz. (A környék legismertebb szőlőfajtái a chardonnay, az olaszrizling, a szürkebarát, a sauvignon és az irsai olivér, de a kevert cuvée borok immár szintén népszerűek a nyugati vevők körében is.) Gombai Nagy Tibor azt vallja, mindenképpen borként kell értékesíteni a megtermelt szőlőt, csak így lehet – s akkor is csak hosszabb távon – nyereséges ez a tevékenység. –

* CUVÉE. Házas bor; az eljárás a borok értékesebbé tételét, korrigálását szolgálja házasítással.

Címkék: Hetilap: Cég+piac