E-BUSINESS – Erősít az Intel is

Andy Grove, az Intel Corporation igazgatótanácsának magyar származású elnöke európai körútján mutatta be a sajtónak és az érdeklődő üzletembereknek a világ vezető processzorgyártójának az elektronikus kereskedelemre (e-commerce) alkalmazott megoldásait. A 63 éves üzletember más európai nagyvárosok után Münchenben több mint egyórás előadásában próbálta meggyőzni a jelenlévőket arról, hogy a legtöbb cég számára nincs más út, [...]

Andy Grove, az Intel Corporation igazgatótanácsának magyar származású elnöke európai körútján mutatta be a sajtónak és az érdeklődő üzletembereknek a világ vezető processzorgyártójának az elektronikus kereskedelemre (e-commerce) alkalmazott megoldásait. A 63 éves üzletember más európai nagyvárosok után Münchenben több mint egyórás előadásában próbálta meggyőzni a jelenlévőket arról, hogy a legtöbb cég számára nincs más út, csak az internetes kereskedelembe való bekapcsolódásé. Ez nem csupán azt a pár évvel korábbi igényt jelenti, hogy a világhálón bemutatkozó oldalt jelenítsen meg a cég, hanem azt, hogy termékeit és szolgáltatásait meg is lehessen vásárolni az interneten keresztül.

Andy Grove elmondta: a processzorok, csip-készletek gyártása marad a jövőben is az Intel fő profilja (ez az árbevételben 65-70 százalékos súly képvisel), de a vállalatnak nem volt más választása, be kellett szállnia az elektronikus kereskedelmi megoldások piacára is. Már csak azért is, mert a prognózisok szerint 2003-ra a jelenlegi 100 milliárd dollárról 1000 milliárdra nő Amerikában az elektronikus kereskedelem összárbevétele. A tavaly 26,3 milliárd dolláros árbevételt elérő Intelnél is látványos a fejlődés. Amíg 1997-ben még gyakorlatilag nem volt kimutatható az elektronikus úton lebonyolított termékforgalom, addig tavaly a bevétel 21 százalékát, az idén – becslések szerint – pedig már a 42 százalékát fogják adni a számítógépes hálózaton keresztül lebonyolított tranzakciók az Intelnél.

Ennek fényében az 1000 milliárd dollárosra becsült piacból a cég 12-15 százalékos részt szeretne kihasítani 2003-ig. A tavalyelőtt a Time magazin által az év emberének választott Grove azért elárulta, hogy maguk is tartanak ettől az új területtől, egyúttal azonban bíznak a cég jó alkalmazkodóképességében. Mint ismert, az IBM ezen a területen komoly lépéselőnyben van, hiszen már több éve kínálnak komplett internetes megoldásokat a vállalatoknak, míg az Intel csak ez év elején kezdett komolyabban foglalkozni a területtel.

Andy Grove most három fő csoportba sorolja az elektronikus kereskedelem szempontjából érdekes cégeket. Az egyikbe a gyakorlatilag állóeszközök nélkül működő, internetes áruközvetítők tartoznak, a másikba az internetes áruházak, raktárral, a harmadikba pedig a világhálón jelen lévő, de árut még nem kínáló, óriási állóeszköz-állományú cégek, például az autógyárak. A jövő útja viszont az, hogy e társaságok is az interneten keresztül adják majd el termékeik és szolgáltatásaik jó részét. Ez, az éveken belül lezajló változás azután a cégek belső szerkezetét is átalakítja, hatékonyságukat nagyban javítja majd. –

Címkék: Hetilap: Röviden