DÍJCSOMAGOK VERSENYE – MOBILMANIA

Alig van különbség a három mobilszolgáltató árai között, ám a tarifadzsungelben nehéz kiigazodni. A percdíjak és időzónák figyelembevétele mellett érdemes a hozzáadott szolgáltatásokkal is számolni.

Ingyen kínálta az éjszakai telefonhívásokat a OnetoOne mobiltelefon-társaság, amikor néhány éve megkezdte működését Nagy-Britanniában. Az ügyfélszerzési céllal tett ajánlatot vissza kellett vonni, mert az élelmesebb britek előfizettek ugyan a OnetoOne szolgáltatására, de közben nem mondtak le más mobiltársaságnál fenntartott tarifacsomagjaikról sem, s a OnetoOne készülékeit nagymértékben az ingyenes időszakban használták. A kisgyermekesek például bébifigyelésre alkalmazták a készüléket, éjszaka felhívták vele a vezetékes telefont, az utóbbit kihangosították és ha a baba felsírt, azonnal hallani lehetett az egész lakásban.

Az ingyenes időszak miatt az angol cég úgynevezett “M” görbéje (a szakkifejezések magyarázatásról lásd külön írásunkat az 50. oldalon) homorúvá, U-alakúvá vált, ami minden mobiltelefon-szolgáltató rémálma. A szigetországi társaságnál eltartott egy ideig, mire sikerült kikászálódni a slamasztikából.

TARIFADZSUNGEL. A hazai három mobilszolgáltató legfontosabb marketingeszköze szintén a tarifacsomagok kialakítása volt, csakhogy mára olyan bonyolult tarifarendszert alakítottak ki, hogy ember legyen a talpán, aki kiismeri magát az ajánlatok között.

A Figyelő – feltételezett környezetbe illesztett – számításaiból kiderült, hogy a legolcsóbb mobilszolgáltató a Westel Rádiótelefon Kft., vagyis a 0660. Akár a rendszeren belülre, akár kívülre telefonálóknak esetenként hosszabb beszélgetésekkor, illetve olcsóbb tarifacsomagoknál (mint például a 06 60 K.O.-jánál) 1-2 ezer, sőt 3 ezer forinttal is olcsóbb a 450 megahercen működő cég, mint a két GSM társaság. Havi 20 órás mobiltelefon-használatnál ezek a különbségek 9-10 ezer forintra nőnek. A két nagy rivális, a Pannon GSM és a Westel 900 tarifái átlagos havi használat esetén alig térnek el egymástól, legfeljebb 700-800 forintnyi különbség tapasztalható, néhány tarifacsomagnál még ennyi sem. Az olcsóbb előfizetési díjak figyelembevételekor többnyire a Westel 900 javára billen a mérleg nyelve, ám a Pannon GSM a hozzáadott szolgáltatások területén operál. Az “erős mobilozók” esetében a Pannon GSM tarifái olcsóbbak a Westel 900-éihoz képest, 10-20 órás (600-1200 perc) havi mobiltelefonálás esetén több ezer forint az eltérés.

A hálózaton belüli kedvezmények meglepő módon szinte mindhárom szolgáltatónál azonosak. A rendszeren belüli hívásokhoz képest százalékos arányban a Pannonnál olcsóbbak a rendszerből kimenő hívások, míg a Westel 900 és a 0660 egyáltalán nem preferálja azokat a fogyasztókat, akik vezetékes készüléket, vagy valamelyik konkurens cég mobilkészülékét hívják. (Abszolút értékben egyébként a 0660 a legolcsóbb a kimenő hívások tekintetében is.)

Magyarországon sokan úgy gondolják, csak azért van szükségük maroktelefonra, hogy elérhetővé váljanak, maguk alig-alig hívnak majd másokat. Kézenfekvő tehát, hogy a legtöbben az alacsonyabb forgalomnál az olcsóbb Westel 900 szolgáltatását vásárolják meg. Vehetnék a 0660 tarifacsomagjait is, ám az utóbbi időben a GSM jött a divatba, hiszen több szolgáltatást, jobb hangot és biztonságosabb mobilozást nyújt.

A Pannon GSM mindössze három, havi előfizetéses tarifacsomaggal dolgozik (Minimum, Optimum, Partnerkártya), míg a Westel 900 hattal (Szervusz, Eurofon I.-III., Mobilmester és Aranytárskártya). Annak idején a Westel 900 három előfizetéses csomaggal, az Eurofon családdal kezdett. A középső volt a standard, az első a keveset beszélőknek kedvezett, a harmadik pedig az üzletembereknek szólt. Közben azonban kiderült, hogy újabb díjzónákra van igény. Így született a Szervusz, amelynél elsősorban a csúcsidőt rövidítették meg és a csúcson kívüli szakaszt hosszabbították.

A Pannon nem változatos csomagok kialakításával próbálja vonzani a potenciális előfizetőket, hanem ingyenes beszélgetési időt, illetve 25-30 százalék kedvezményt kínál a telefonszámla végösszegének egyes összetevőiből. (Amennyiben az Optimum előfizetőinek számlája meghaladja a 7800 forintot, az e feletti összegre 25 százalék kedvezmény jár, a 11 ezer 180 forint feletti részre pedig 30 százalék. A kedvezmények miatt az Optimum tarifái lefelé változnak, de csak abban az esetben, ha az előfizető hajlandó sokat beszélni a készülékén.) Ezek a marketingeszközök az ügyfelek megtartására irányulnak. A Westel 900 is rendelkezik kedvezményes programmal, ám azt – csakúgy, mint a tarifacsomagokat – nem lehet összehasonlítani versenytársáéval. A cég az Aranykártya programmal kívánja megtartani az előfizetőit: minél többet beszélnek, annál több bónusz ponthoz jutnak hozzá, s ezeket új készülék, tartozék vásárlására költhetik el. Mindkét GSM szolgáltató kínál “pre pay”, vagyis előre fizetett szolgáltatásokat is. Ez a Pannonnál a Praktikum csomag, a Westel 900-nál a Dominó.

A mobil beszélgetések 60-70 százaléka a csúcsidőszakban, 30-40 százaléka pedig csúcsidőn kívül történik. Ez az arány jelentősen eltolódhat a drágább előfizetésű, de kedvezményesebb percdíjú csomagoknál a csúcsidő javára, ám ugyanez visszafelé is érvényes az olcsóbb előfizetési díjú, drágább tarifájú csomagoknál.

ÚJ SZEREPLŐ ÉRKEZIK. Változás elsősorban a negyedik mobilszolgáltató piacra lépésekor várható. A szakemberek szerint az új cégnek először ügyfeleket kell gyűjtenie, s ezt csak olcsóbb percdíjakkal érheti el. Az árversenytől – amely a magyarnál telítettebb piacokon már régen megindult – tartanak a mobilszolgáltatók. Torda Éva, a Westel 900 marketingigazgatója elmondta, hogy az árcsökkentés-korlátok a cég hosszú távú üzemeltetési és pénzügyi biztonságát óvják. A Pannon GSM marketingigazgatója, Király István szerint az új mobilszolgáltató sem ajánlhat nagyon a két GSM társaság alá, mert a születendő vállalat licencdíja drágább, a hálózat felépítése pedig jóval nagyobb beruházást igényel, mint annak idején a Westel 900-é és a Pannon GSM-é volt. Így az első félévben drasztikus tarifacsökkenés nem várható, legfeljebb a hozzáadott szolgáltatásokban lesznek jelentősebb eltérések.

Színi István, a Westel Rádiótelefon Kft. vezérigazgatója úgy véli, legyen bármennyire is alacsony az új cég tarifája, a 450 megahertzen működő társaság feltehetően még mindig olcsóbb lesz. A cég 10 éve működik, a rendszer felépítése már többszörösen megtérült, ezért engedheti meg magának, hogy olcsóbb legyen, mint bármely másik szolgáltató a hazai piacon.

Az analóg rendszereknek (NMT) – amilyen a 0660 is – világszerte leáldozóban van a csillaguk, éppen ezért e Westel cég is szeretne változtatni. Színi István szerint két technikai lehetőség közül választhatnak. Vagy átalakítják a teljes rendszert digitális GSM hálózattá, vagy – s ennek van nagyobb esélye – a magyar NMT harmadik generációs szolgáltatóvá válik. Ehhez a teljes rendszert úgynevezett UMTS hálózattá kell alakítani. Ez persze attól is függ, hogy a világméretű harmadik generációs mobilhálózatokhoz mely frekvenciák szabadulnak fel. Jelenleg az látszik a legbiztonságosabbnak, hogy a 450 megahertz körüli sávokat jelölik majd ki, s mivel ezen a frekvencián működik az európai NMT rendszer, kézenfekvő, hogy az analóg szolgáltatók UMTS típusúvá alakuljanak.

Komolyabb mobilpiaci változásra egy éven belül lehet számítani. Megjelenik a DCS 1800-as szolgáltató, s a 900-asok is megkapják a DCS licencet. Amennyiben a 0660 beruházásai, kapacitásbővítései beérnek, a magyar piacon négy komoly résztvevő, plusz a vezetékes szolgáltatók versengenek majd a potenciális előfizetők kegyeiért.

Címkék: Hetilap: Cég+piac