A QC-től a TQM-ig

Az ipari termelés kezdetekor a minőség csupán a termékre korlátozódott – olvasható Mikulás Gábor Menedzsment című könyvében -, s a hagyományos, minden darabot megvizsgáló minőségellenőrzést (QC) csak a század elején váltotta fel a statisztikai mintavételen alapuló módszer, amely később, kiegészülve a folyamat irányításával is (SPC), már a megelőzésre is hangsúlyt helyezett. Ez azonban még nem [...]

Az ipari termelés kezdetekor a minőség csupán a termékre korlátozódott – olvasható Mikulás Gábor Menedzsment című könyvében -, s a hagyományos, minden darabot megvizsgáló minőségellenőrzést (QC) csak a század elején váltotta fel a statisztikai mintavételen alapuló módszer, amely később, kiegészülve a folyamat irányításával is (SPC), már a megelőzésre is hangsúlyt helyezett. Ez azonban még nem volt elegendő, hiszen a hibák oka a közvetlen termelési folyamatokon kívül is megbújhat. Erre kínált választ a TQC, az átfogó minőségirányítás (Total Quality Control), amely az egész munkafolyamat vizsgálatára helyezte a hangsúlyt, de nem terjedt ki a munkatársak vezetésére, a tervezésre vagy a szervezésre. S mivel a minőséget befolyásoló hibák innen is származhatnak, a nyolcvanas években színre lépett az átfogó minőségirányítás, a TQM. –

Címkék: Hetilap: Cég+piac