AZ LRI JÖVŐJE – Hatóság vagy társaság?

Nincs még kikristályosodott kormányzati álláspont arról, hogy a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) központi költségvetési szerv maradjon-e, vagy átalakuljon gazdasági társasággá – mondta el egy háttérbeszélgetésen Somogyi-Tóth Gábor megbízott igazgató. Amikor az állam a rendszerváltás után megvonta az igazgatóságtól az addigi, igen komoly támogatást, megadta a jogot arra, hogy az LRI az alaptevékenység – a [...]

Nincs még kikristályosodott kormányzati álláspont arról, hogy a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) központi költségvetési szerv maradjon-e, vagy átalakuljon gazdasági társasággá – mondta el egy háttérbeszélgetésen Somogyi-Tóth Gábor megbízott igazgató. Amikor az állam a rendszerváltás után megvonta az igazgatóságtól az addigi, igen komoly támogatást, megadta a jogot arra, hogy az LRI az alaptevékenység – a repülőtér infrastruktúrájának működtetése és a légi irányítás – mellett kereskedelmi tevékenységet (catering, tax-free, cargo és hasonlók) is folytasson. E területen a Malév konkurensévé vált, s ez kiélezte az ellentétet a légitársaság és az LRI legfelsőbb szintű vezetése között. A megbízott igazgató szerint a földi kiszolgálást végző dolgozók között azonban megmaradt a jó kapcsolat, ma is segítik egymást a munkában.

A Ferihegyen állomásozó NATO-gépekkel kapcsolatban Somogyi-Tóth Gábor arról tájékoztatott, hogy államközi megállapodás értelmében a katonai szövetség nem fizet leszállási vagy parkolási díjat, de az igénybe vett szolgáltatások – például irodabérlet, bérautó, buszos szállítás – számláit kiegyenlíti, ami fedezi az LRI-nek a NATO-gépek itt-tartózkodásából származó kiadásait. A szerződés viszonylag rövid időtartamra szól, de opciós jogot biztosít a szövetségnek a határidő meghosszabbítására. A megbízott vezető cáfolta, hogy járatok a légtérnek a NATO-gépek által megnövelt forgalma miatt késnének. Elmondása szerint a katonai gépek 5-7 százalékkal növelték meg a forgalmat, s ez csak bizonyos útvonalakon okoz késést, ott is legfeljebb öt-tíz percnyit. A nagyobb késéseket a terheltebb nyári időszak okozza, mint ahogy ezt tavaly is tapasztalni lehetett.

Az LRI jelenleg heti 50 járat földi kiszolgálását végzi – nemrég kötött szerződést két újabb légitársasággal -, s a repülőtér a nyári időszakban a Malév gépeivel együtt hetente ezer járatot fogad. Az LRI költségvetése eléri a húszmilliárdos nagyságrendet, s évről évre mind többet fizet az államkasszába. Somogyi-Tóth Gábor egyúttal bejelentette azt is, hogy indulni szándékozik a közlekedési tárca által az igazgatói posztra nemrég meghirdetett pályázaton. A pályamunkák beadásának határideje június vége, az elbírálásé pedig július 30-a. –

Címkék: Hetilap: Röviden