Párbeszédhiány

Segítendő a kárpótlási jegyek felhasználását, 1992 második felében az ÁVÜ védnöksége alatt megalapították a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő Rt.-t. A társaság feladata a Pillér ingatlan alapok vagyonkezelése volt. A Pillér I. alap befektetési jegyeit első lépésben az ÁVÜ vásárolta meg több kétes értékű ingatlan átengedésével, majd 1993 márciusában és szeptemberében nyilvános kibocsátás során tovább értékesítették [...]

Segítendő a kárpótlási jegyek felhasználását, 1992 második felében az ÁVÜ védnöksége alatt megalapították a Prudent Invest Befektetési Alapkezelő Rt.-t. A társaság feladata a Pillér ingatlan alapok vagyonkezelése volt. A Pillér I. alap befektetési jegyeit első lépésben az ÁVÜ vásárolta meg több kétes értékű ingatlan átengedésével, majd 1993 márciusában és szeptemberében nyilvános kibocsátás során tovább értékesítették a befektetési jegyeket – többnyire kisbefektetőknek – kárpótlási jegyek ellenében. A problémák viszonylag hamar jelentkeztek, az 1994. első félévi hozamfizetés elmaradása után pedig a kisbefektetők egy részének bizalma végképp megrendült. Ekkor kezdődött meg az a “sárdobálás”, amellyel szinte minden kapcsolódó hatóság foglalkozott, olyannyira, hogy büntetőperek is folyamatban vannak.

Tény, hogy a Pillér I. piaci szereplése nem a legtökéletesebb; bár a jegyzéskor tervezett hozamfizetéseket – kisebb-nagyobb kilengésekkel – kifizette a társaság, a megígért tőkenövekményből jóformán semmit nem sikerült teljesíteni. A reális értékelést nehezíti, hogy a kisbefektetők nem hajlandók elfogadni az alap ingatlanjairól készült értékbecsléseket, a piaci árfolyam szerinti értékelést pedig az alapkezelő utasítja el, mondván: a kisbefektetők “ízléstelen támadásai” a céget és a honi ingatlanalap-kezelést egyaránt lejáratták, s ezzel súlyos károkat okoztak minden piaci szereplőnek. (A két eltérő megközelítés alapján kirajzolódó trendről lásd a grafikont.) A cég vezetése mindehhez hozzáteszi, hogy a befektetők csupán egy kis csoportja – 50-70 fő – intézett támadást az alap ellen, s hiába kívánták felvenni velük a kapcsolatot az ügyfélszolgálatukon keresztül, nem tudták párbeszédre bírni őket.