A SZERENCSEJÁTÉK RT. VEZETŐJE – Vízválasztott

Az állami bevételek növelésére hivatott Szerencsejáték Rt. elnök-vezérigazgatója, Hantosi Ferenc szeptemberi kinevezése óta már átszervezte a céget és megszüntette a szponzorálást. Tervei között szerepel a reklámkiadások lefaragása, s a médiaválasztás - megítélése szerint eddig diszkriminatív - gyakorlatának átalakítása.

Ha jól tudjuk, Önnek nem ez az állás volt a vágya, erre az időre valami egészen mást tervezett.

– Évek óta arra készültem, hogy amikor idén májusban lejár a munkaszerződésem a Mahir Cityposternél, egy évre elmegyek a családommal az Adriára hajózni. Édesapám hajós volt, az egész életét a vízen töltötte, gyerekkoromban sokat voltam vele. De amikor felajánlották, hogy vezessem a Szerencsejáték Rt.-t, úgy éreztem, ilyen kihívást nem szabad visszautasítani. Örültem tehát a lehetőségnek, de azért remélem, hogy úgy három év múlva tényleg tengerre szállhatok.

Miért pont három év múlva? Csak nem ennyi időre szól a szerződése?

– Határozatlan időre kaptam megbízást, de én maximum ennyi időt adtam magamnak.

Ön kötődik a vízhez, de vajon kötődik-e a szerencsejátékokhoz? Szokott-e fogadni, egyáltalán összeférhető lenne ez a beosztásával?

– Nem játszom, de a Szerencsejáték Rt. dolgozói nincsenek általában eltiltva a fogadástól, csak az egyes játékok szervezői. Totalizatőr játékokra – mint a lottó – enyhébb, bukméker játékokra – ilyen például a TippMix – nagyon szigorú szabályok érvényesek. Az eredmény egyébként a véletlenen múlik, ezt minden esetben százszorosan bebiztosítjuk, és a Szerencsejáték Felügyelet is őrködik a játékok tisztasága felett.

Egy október végi sajtóbeszélgetésen azt mondta, hogy növelni szeretné mind a költségvetési befizetéseket, mind a nyereséget. Azt is említette, hogy a Szerencsejáték Rt. úgy működik, mint egy túlbürokratizált nagyvállalat. Nyilván átszervezés révén lehet spórolni.

– A Szerencsejáték Rt. az elmúlt négy évben nagy ívű pályát futott be, s az állami tulajdonos képviselőinek elvárása szerint ezt úgy kell folytatni, hogy érzékelhetően növekedjenek a befizetések. Ehhez növelni kell a forgalmat, azáltal ugyanis a különböző adók – a játékadó, illetve a nyereményhez kapcsolódó személyi jövedelemadó – révén közvetlenül az állami bevételek is emelkednek. A forgalom növelése egyébként nem mindig párosul az eredmény növekedésével. Az évi ötmilliárd forint bevételt hozó TippMix a költségvetési befizetéseket jelentősen növelte, ugyanakkor egymilliárd forintot vont el a nyereségből. Háromszor is előfordult, hogy a nyertesek százmillió forinttal többet vittek el, mint amennyit a fogadók befizettek, mint ahogy olyan is volt, hogy a fogadási bevételek a szervezés költségeit sem fedezték. Összességében mégis nagyon sikeres a játék. A szükséges szoftver közös magyar-svéd fejlesztésű, s ha sikerül máshova is eladni – amire van remény -, a Szerencsejáték Rt. royaltyt is fog kapni utána. A nyereségbefizetés növekedése érdekében a cég tevékenységét hatékonyabban kell megszervezni, a költségeket pedig le kell faragni. Az is probléma, hogy eddig a kelleténél több döntési szint volt. Nem segítette a hatékony működést, hogy például az eladásokért és az eladásösztönzésért más-más részleg felelt. Ezért szervezeti átalakítást hajtottunk végre, csökkentettük a vezetői szintek számát. Az ügyvezető igazgatói szint eltörlése hat ilyen munkakör megszűnésével járt.

A már említett sajtóbeszélgetést tudomásom szerint a kollégái részben azért szervezték meg, hogy az újságírók láthassák, Ön nem politikai kinevezett, hanem szakember. S valóban jó benyomást tett. Ezzel együtt nehezen hihető, hogy egy ilyen nagy állami vállalat elnök-vezérigazgatójaként függetlenítheti magát a politikától.

– Mindig szakmai szempontok vezettek, s változatlanul csak a tulajdonosok által megszabott feladatokra szeretnék koncentrálni. Többek között az is tulajdonosi elvárás volt, hogy a Szerencsejáték Rt. megszünteti a szponzorálást, én ezt szakmailag teljesen indokoltnak tartom. Egy gazdálkodó szervezet menedzsmentje természetesen nem dönthet olyan jól a különböző támogatásokról, mint az erre hivatottak. Ezért a korábban szponzorálásra fordított pénzt – idén a bruttó árbevétel 7 ezrelékét – ezentúl a költségvetésbe fizetjük be.

Létezik a támogatásnak egy másik, bár sokkal korlátozottabb formája is, nevezetesen a reklámköltés. Hírek szerint a Szerencsejáték Rt. az idei utolsó negyedévre csaknem negyvenmillió forint értékű szerződést kötött a Napi Magyarországgal, míg például a Népszabadságban sokkal ritkábban hirdet.

– Amikor 1995 elején a Mahir egyik munkatársát megbíztam azzal, hogy szerezzen hirdetést a Szerencsejáték Rt.-től, azt mondták neki, hogy állami vállalat nem részesíthet előnyben az ellenzékhez közel álló médiát. A társaság idei szerződéseiben 400 millió forintot kötött le sajtóhirdetésekre. Az ősszel megszűntek a Globex lapjai és a Kurír is; a Napi Magyarország közel ugyanannyi megrendelést kapott, mint ez a kiesés. Ez nem más, mint a korábbi diszkrimináció eltörlése. A Szerencsejáték Rt. termékeivel minden célcsoportot el szeretne érni, ennek érdekében egész kommunikációs politikáját szakmai alapon átszervezi. A tavalyi és az idei éveket áttekintve ugyanis elmondható, hogy eddig nem mindig szakmai alapon köttettek meg a reklámszerződések. A társaság az idén árbevételének 6,7 százalékát költötte reklámra, miközben az európai átlag hasonló cégeknél ennél kevesebb, úgy 3 százalék körül van. Jó kommunikációs stratégiával kisebb pénzből is el lehetne érni ugyanazt az eredményt, ezért a saját önálló marketing-kommunikációs részlegünket megerősítjük, s e munkának ezt a részét a továbbiakban nem bízzuk a Fortuna Reklámügynökségre.

Címkék: Hetilap: Gazdaság