DIREKT BANK MAGYARORSZÁGON – Ébredező üzletág

Itthon, de még a közép- és kelet-európai régióban is mindeddig ismeretlen pénzügyi szolgáltatást vezetett be a minap a Bank Austria Creditanstalt (BA-CA) Rt.: a Nonstopbank névre hallgató, úgynevezett direkt banki üzletágat. A modern elektronikus, kommunikációs csatornákra építő hitelintézeti termékegyüttes a világon nem egyedülálló. S mivel meglehetősen költségtakarékos, nem kizárt, hogy rövidesen más hazai bankok is követik az osztrákok példáját.

Bár valójában a levelező banki szolgáltatás tekinthető a direkt banki üzletág elődjének, a különböző kommunikácós lehetőségek gyors fejlődésével mind több csatorna nyílt meg, s ennek nyomán szinte magától kialakult ez a forma – magyarázta a Figyelőnek Orosz Tamás, a BA-CA osztályvezetője.

Az ötlet eredetileg az Egyesült Államokból indult, de a nyolcvanas évek végére, a kilencvenes évek elejére Európát – ott is elsősorban a német nyelvterületű országokat – is meghódította. Csak az “öreg kontinens” viszonylatában, hasonló szolgáltatása van egyebek mellett a Commerzbanknak, a Deutsche Banknak és a Hypo-Banknak is.

A Commerzbank direkt bankját – utalva a nyitva tartás jellegére – “24 Hours”-nak nevezték el. Internetes szolgáltatása, Comline néven, tavaly novemberben indult, elsősorban átutalások lebonyolítására. A Hypo-Bank hasonló üzletágát “Hypo-Direkt”-re keresztelték, amely – tudtuk meg Ottrubay Istvántól, a hitelintézet vezérigazgatójától – nem kis mértékben épít az internetes összeköttetésre, de jelentős a telefonos kapcsolattartás is. Direkt bankjának köszönhetően az anyabank ma már több százezer ügyfelet mondhat magáénak. Ezen üzletágban a díjak mérsékeltebbek, a termékek azonban egységesebbek, mint a hagyományos, hitelintézeti palettán. A szolgáltatás nagyon is speciális fogyasztói csoportot céloz: elsősorban azokat a fiatal, krónikus időhiányban szenvedő polgárokat, akik nehezen tudnak időt szakítani a banki ügyintézésre. Az efféle csatlakozás éjjel-nappal, postán, faxon, telefonon, de akár számítógépen keresztül is megteremthető. Ennek feltétele persze, hogy az ügyfél konyítson valamit a modern elektronikus berendezések kezeléséhez. A Nonstopbanknak például minden belföldi magánszemély tagja lehet, aki betöltötte a 18. életévét, s a helyi tarifáért hívható információs vonalon, vagy az Interneten keresztül termékismertetőt kér a hitelintézettől. A részletes tájékoztatót ezt követően a potenciális ügyfél postán kapja meg. Ha pedig a kérelmező a belépés mellett dönt, azt megteheti a postahivatalokban azzal, hogy kitölt egy adategyeztető űrlapot.

A BA-CA esetében a Nonstopbank nem önálló jogi személy, hanem tulajdonképpen a lakossági üzletág egyik terméke – tájékoztatta lapunkat Orosz Tamás. E megoldás egyáltalán nem épít a hitelintézet fiókhálózatára, így annak ügyfélkörére sem, tehát a termékei a fiókokban nem is vehetők igénybe. Továbbá a direkt bank nem keverendő össze a telefonbankos szolgáltatással, amely nem önálló üzletág, csupán kommunikációs kiegészítője a banki alaptevékenységnek. Idővel egyébként, az éjjel-nappali bank termékkörének bővülésével egyre határozottabban érzékelhető lesz majd az elhatárolódás a telebanki szolgáltatásoktól.

A Nonstopbank rendszerét a hitelintézet Bécsben fejlesztette ki, bevezetését két éve határozták el. A termékpalettán szereplő konstrukciók (lásd külön írásunkat) jelenleg kizárólag a magánügyfelek számára elérhetőek, akik vélhetően – az eddigi külföldi tapasztalatok alapján – élnek is majd a lehetőségekkel. Az sem kizárt, hogy rövidesen más külföldi bankok is “átültetik” ilyen jellegű szolgáltatásukat Magyarországra. Hogy lesz-e rá kereslet, azt majd az idő dönti el.