TÖPRENGŐ VOKSOLÓK

A mostani választások előtt a polgárok számára az a legfontosabb kérdés, vajon melyik párt képes jobb irányba terelni a gazdaságot; ennek eldöntéséhez azonban csak a pártprogramok néhány elemét ismerik meg, azokat, amelyek a tömegkommunikációban megjelennek – mondta a Figyelőnek Levendel Ádám, a Szonda Ipsos igazgatója. A közvélemény-kutató cégnek az 1994-es választásokat közvetlenül megelőző felmérése során [...]

A mostani választások előtt a polgárok számára az a legfontosabb kérdés, vajon melyik párt képes jobb irányba terelni a gazdaságot; ennek eldöntéséhez azonban csak a pártprogramok néhány elemét ismerik meg, azokat, amelyek a tömegkommunikációban megjelennek – mondta a Figyelőnek Levendel Ádám, a Szonda Ipsos igazgatója. A közvélemény-kutató cégnek az 1994-es választásokat közvetlenül megelőző felmérése során a megkérdezettek mindössze egy százaléka válaszolta azt, hogy végigolvasta valamelyik párt programját, s néhány százalék állította, hogy egyáltalán látott, olvasott ilyet. Ennek megfelelően a választókat a pártprogramok néhány egyszerű mondatban kifejezhető része befolyásolja. Levendel Ádám szerint mindazonáltal a polgárok az idén racionálisabb döntést hoznak majd, mint 4 vagy 8 évvel ezelőtt. A rendszerváltáskor az eredményt kifejezetten az érzelmek befolyásolták, s ezeknek fontos szerep jutott a kormányváltáskor is. Most viszont töprengő, morfondírozó hangulatban vannak az emberek; nem hiszik, hogy létezik párt, amelyik mindent megold, s arra szavaznak majd, amelyik szerintük a gazdaság, a biztonság, a szociálpolitika, az egészségügy területén javulást képes elérni.