RICHTER GEDEON – Nincs szükség nyugtatóra

A Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt. minden szempontból rendkívül sikeres évet zárt. Az árbevétel forintban mérve 41,5 százalékkal, 52 milliárd forintra bővült, az adózott eredmény 62,8 százalékkal, 18,4 milliárdra nőtt, miközben a társaság részvényeinek árfolyama az év végére 145 százalékkal, 23,2 ezer forint közelébe emelkedett. A vállalat növekedése mögött az export dinamikus bővülése, illetve a [...]

A Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt. minden szempontból rendkívül sikeres évet zárt. Az árbevétel forintban mérve 41,5 százalékkal, 52 milliárd forintra bővült, az adózott eredmény 62,8 százalékkal, 18,4 milliárdra nőtt, miközben a társaság részvényeinek árfolyama az év végére 145 százalékkal, 23,2 ezer forint közelébe emelkedett.

A vállalat növekedése mögött az export dinamikus bővülése, illetve a dollár forintban kifejezett árfolyamának jelentős (25,3 százalékos) erősödése húzódik meg. A kivitel értéke meghaladta a 36 milliárd forintot (194 millió dollár); a növekedés forintban 46,9, dollárban 17,2 százalékos. A Richter árbevételének tavaly 70 százaléka származott a külföldi eladásokból, szemben az 1996-os 67 százalékkal. A dollár tavaly a forint csúszóleértékelésén felül mintegy 10 százalékkal tudott erősödni, ami a vállalati eredményességet rendkívül kedvezően befolyásolta. A Richter költségeinek ugyanis jelentős része a forintban keletkezik, az exportbevétel zöme viszont dollárelszámolású.

Mindez meghatározó lehet a gyógyszergyár jövőbeni nyereségességét illetően is, hiszen korántsem elképzelhetetlen, hogy a dollár márkával szembeni, 1995 tavasza óta tartó, csaknem folyamatos erősödése előbb-utóbb megáll, esetleg visszájára fordul. Az amerikai valuta visszaesése a forintban számolt exportbevétel növekedésének lassulásához vezethet.

A gyógyszercég legfontosabb külföldi piaca a FÁK-országok térsége, s ezen belül is Oroszország. A régióba irányuló kivitel értéke tavaly megközelítette a 18 milliárd forintot (96,2 millió dollárt) – ez forintban 70,5 százalékos, dollárban 36,1 százalékos emelkedésnek felel meg. A bővülésben nagy szerepet játszott a Cavinton és Panangin-termékek, illetve a fogamzásgátlók iránti kereslet növekedése.

A társaság többi exportpiaca már jóval visszafogottabb növekedést mutatott. A cseh és román eladások csökkenését a balti államokban és Szlovákiában elért piacbővülés ellensúlyozta – a 38 millió dolláros közép- és kelet-európai árbevétel 3,8 százalékos (forintban 30,3 százalékos) növekedést jelent.

A Richter ugyanakkor itthon is növelni tudta eladásait: a 15,8 milliárd forintos árbevétel 30,5 százalékos bővülést takar. A gyógyszergyár hazai piaci részesedése a korábbi 9,8 százalékról 10,7 százalékra emelkedett, amellyel az első helyet vívta ki magának.

A társaság üzleti eredménye az 1996-os 9 milliárdról 14,6 milliárd forintra nőtt. Ezt tovább növelték a 0,5 milliárdot kitevő egyéb bevételek, illetve a 3 milliárdot meghaladó pénzügyi eredmény. A vállalat pénzeszközeinek értéke meghaladta a 23 milliárd forintot (további 5 milliárd forint van saját részvényekben, illetve egyéb pénzügyi befektetésekben); a pénzügyi eredmény jó része a kamatbevételből származott. Mindezek nyomán alakult ki a 18,4 milliárdos eredmény (a Richter adómentességet élvez), amely részvényenként 1009 forintot jelent az előző évi 639 forinthoz képest.

A legnagyobb hazai gyógyszergyár közeljövőjével kapcsolatban továbbra is sok a találgatás: mit kezd vajon a cég a sok pénzzel, amely a nyereségből és a tavalyi tőkeemelésből származik. A közép- és kelet-európai régióban tovább erősödik a verseny, a multik kisebb cégeket vásárolnak fel, s felerősödtek a vállalati összeolvadásokról szóló pletykák is. A Richternek tehát fel kell vennie a kesztyűt. A növekedésnek két útja lehet. A saját beruházások révén a gyár új, technológiailag fejlettebb kapacitásokhoz juthat, amelyek segítségével a szigorúbb nyugat-európai piacot is megcélozhatja. A másik út a vállalatfelvásárlás, amire a lengyel és román privatizáció felgyorsulásával megnőtt a tér.