BCN-CSOMAGOK – Digitális kisirodák

A Business Communications Networks (BCN) Kft. 1990 óta működő amerikai-magyar vegyes vállalat, amely sok más tevékenysége mellett a kisvállalkozásoknak kínál viszonylag olcsó, egyszerűen kezelhető informatikai rendszereket. A cég az üzleti kommunikációban ma legdivatosabbnak számító ISDN2-ből jövőre várhatóan megkétszerezi forgalmát a magyar piacon.

A BCN aktív szerepet vállalt a magyar üzleti szakemberek továbbképzésében: alapító tagja volt az 1994-ben létrejött Információ-technikai és Távközlési Oktatási Központnak és az idén megalakult Westel Akadémiának is.

A cég úgynevezett hozzáférési (BCN-Online) csomagokat kínál, melyek a leggyakrabban előforduló adatátviteli és kommunikációs igényekre nyújtanak komplett megoldást. Az egyszerű Internet-hozzáféréstől kezdve a kisvállalatok digitális irodáján át a komplex nagyvállalati hálózati rendszerekig mindent tartalmaznak ezek a csomagok. A legnagyobb előnyük az, hogy a felhasználó a megvételükkel a teljes szolgáltatást – tehát a hardvert, a szoftvert, az üzembe helyezést és működtetés során a tanácsadást – is megkapja. A legtöbb felhasználó ugyanis érthetően csak használni szeretné a berendezéseket, s nem szívesen bajlódik azok installálásával.

A csomag általában tartalmaz valamilyen hálózati csatlakozást, ehhez kapcsolható eszközöket, s az azokat kezelő programokat. A csatlakozás analóg telefonvonalon, illetve ISDN2 vagy ISDN30 digitális vonalon jön létre. Előbbi két, egymástól független (másodpercenként 64 kilobájtos adatátviteli sebességű) csatornát tartalmaz, míg az ISDN30 harminc ilyen független csatornából áll. Utóbbit általában komolyabb alközpontoknál használják, ezért a kis- és a középvállalkozások ritka megrendelőknek számítanak. Ők inkább az ISDN2-t részesítik előnyben, hiszen az is a digitális technika összes előnyével rendelkezik, viszont lényegesen olcsóbb.

Egy ilyen csatlakozáshoz egyidejűleg nyolc irodai eszköz – telefon, fax, videotelefon, a videokonferencia-berendezés, ISDN kártya vagy alközpont – illeszthető. Ezek az eszközök képesek szimultán működésre, egyidejű adatküldésre és fogadásra. Az egyes készülékek kezelő személy nélkül kapcsolhatók külső hívásnál, ráadásul adott hívásra automatikusan válaszolnak. Az Internet és az elektronikus levelezés szolgáltatásai is lényegesen hatékonyabban érhetőek el, köszönhetően a nagy sebességű ISDN-csatornáknak.

Így egy jól felszerelt, öt-tíz fős digitális kisiroda hozható létre, amely az új technikával gyorsan, biztonságosan és könnyen kezelhető. Az ISDN vonalnál ráadásul csak akkor kell telefondíjat fizetni, ha tényleges adatátvitel történik. Ez pedig itt a szokásos telefonkapcsolásoknál rövidebb ideig tart, s így a gazdaságos működésükre mostanában egyre jobban ügyelő cégeknél ez jelentős költségcsökkenést hozhat.

A BCN közel 40 céggel áll viszonteladói kapcsolatban, köztük a Matáv Rt.-vel, amely a szükséges ISDN- és Internet-hozzáférést biztosítja. A csomagokban található eszközöket a BCN a gyártók – például a PictureTel, a WhitePine, az Ascend és a Motorola ISG – disztribútoraként értékesíti. A társaság a 3Com Magyarországgal is szerződésben van, ami azt jelenti, hogy a legkomplexebb hálózati igényeket is ki tudják a jövőben elégíteni.

A BCN nettó árbevétele 1996-ban 330 millió forint volt, növekedési rátája körülbelül évi 50 százalékos. Szabó Csaba ügyvezető igazgató szerint a méretbeli közelség az egyik magyarázata annak, hogy a cég hatékonyabban tudja segíteni a kisvállalkozásokat mint más, hasonló üzleti kommunikációs rendszerekkel foglalkozó társaságok. Egy nagyobb vállalat már nem teheti meg, hogy az egyes cégek egyéni problémáit orvosolja, a BCN legfőbb célja viszont éppen ez, erre fordítja a legtöbb energiát.

Az ügyvezető optimista a jövőt illetően. Szerinte az eladott ISDN2 csatlakozások száma jövőre megduplázódhat. A videokonferencia-rendszerek piacán most is 70 százalék fölött van a cég részesedése (ez 85 eladott rendszert jelent), és e területen erőteljes bővüléssel számolnak. Az egyre nagyobb teret hódító Internetet ez a cég is központi kérdésnek tekinti, és a jövőben azt maximálisan igyekszik kihasználni.

S mivel például Nagy-Britanniában nemrégiben megkezdődött egy olyan kísérlet, amellyel a számítógépes világháló jeleit a – telefontársaságok kiiktatásával – egyenesen a villanyóráról lehet levenni, valószínűleg a jövőben az Internet-szolgáltatások tarifáit is könnyebben lehet csökkenteni.