KERESKEDELMIRÁDIÓ-FREKVENCIÁK – Hangváltás

Döntött az Országos Televízió és Rádió Testület (ORTT) a kereskedelemirádió-frekvenciákra kiírt koncessziós pályázatról. A Danubius sávját amerikai, a másik frekvenciát pedig angol befektető vezette konzorcium nyerte el, együttesen 8,17 milliárdot fizetve a koncesszióért.

A rádiós frekvenciapályázat nyertesei a Danubius Rádióra és arra a másik országos frekvenciára is pályáztak, amelyen újonnan kell elindítani egy kereskedelmi rádiót. Szakmai vélemények szerint a Danubius volt a kívánatosabb, ez ugyanis egy meglévő, jól ismert, nyereséges adó további működtetését jelenti – azaz nincs szükség tízmilliókat felemésztő, átfogó bevezetési kampányra. Ugyanakkor az új rádió az ország nagyobb területén lesz fogható, mint a Danubius.

Öt társaság összesen nyolc pályázatot nyújtott be az ORTT-hez. Közülük mindkét frekvenciáért a Hungária Rádió Műsorszolgáltató Rt. kínálta a legmagasabb összeget (e társaság vezető tulajdonosa az amerikai Emmis International, de érdekelt benne a Kvantumbank, a Credit Suisse First Boston és a Magyar Hírlap Rt.). A testület egyhangúan úgy határozott, hogy az országos – ma még név nélküli – frekvencia legyen a Hungáriáé, a Danubiust pedig kapja meg az Országos Kereskedelmi Rádió (OKR) Rt. – élén a lord Rothermere nevével fémjelzett brit Daily Mail and General Trust (DMG) csoporttal (a tagok közt ott van még a brit Radiotrust alap, az OTP Bank Rt., a Wallis Rt., valamint a Danubius négy műsorvezetője is). A döntést Révész T. Mihály, az ORTT elnöke azzal indokolta, hogy így összességében 350 millió forinttal magasabb állami bevételt értek el, mintha a Danubiust a legtöbbet kínáló pályázónak ítélik oda. Az összegeket Rendy Bongarten, a Hungária Rt. alelnöke a Figyelőnek úgy pontosította, hogy a Danubiusért 4,6 milliárd forintot, az országos frekvenciáért 4,05 milliárdot ajánlottak. Az OKR ugyanakkor – erősítette meg Sándor István, a Danubius vezérigazgatója – 4,12 milliárd forintot kínált a Danubiusért. A döntés értelmében az ORTT saját maga számára is a lehető legnagyobb bevételt érte el, de a Magyar Rádió (MR) a lehetségesnél kisebb összeghez jut. Az MR kapja ugyanis a Danubiusért járó (a lehetségesnél kisebb) koncessziós díjat, míg a név nélküli országos frekvenciáért lerovandó összeg az ORTT által felügyelt Műsorszolgáltatási Alapot gazdagítja. Az ORTT tehát 830 millió forinttal jobban, az MR pedig 480 millió forinttal rosszabbul járt, mintha fordítva ítélik oda a sugárzás jogát.

Az új Danubius várhatóan már az idén beindul. E szempontból rosszabb helyzetben van a Hungária, amelynek teljesen új csapatot kell szerveznie, s még végleges nevet sem adott rádiójának. Mindazonáltal határidőre – tehát a döntéstől számított 15 napon belül esedékes szerződéskötés után maximum 90 nappal elindulnak.

A pályázaton veszített az eddig a Juventus Rádiót működtető amerikai Metromedia International (MMI) és a Hung-Ister Rádió Műsorszolgáltató Rt., amelyben a magyar piacon is érdekeltséggel rendelkező multinacionális EMI lemezcég, a brit kereskedelmi rádiózás piacvezetője, a GWR társaság és egy Demján Sándor által vezetett magyar üzleti csoport volt érdekelt. Kizárták a pályázatból a Szuper Rádió Rt.-t (tulajdonosai az amerikai Clear Channel Communications, az ír Independent Newspapers és a Budapest Bank), mert üzleti terve nem volt összhangban vállalásaival.

Címkék: Hetilap: Röviden