OPEL MÁRKAKERESKEDŐK KOMMUNIKÁCIÓJA – Műholdas márka

Napjainkban már csaknem valamennyi hazai Opel márkakereskedő használja a GM Europe egységes műholdas kommunikációs hálózatát, amelyhez az Opel Hungary 1996-ban csatlakozott. Az egész kontinenst átfogó - és még épülő - GM*DRIVE nevű rendszer a maga nemében az első Európában - tájékoztatta a Tantuszt Hunyad Viktor, az Opel Hungary illetékese.

Az előjegyzéstől a forgalomba helyezésig kezeli a gépkocsi-megrendeléseket, s így az értékesítés teljes ciklusát lefedi az Opel GM*DRIVE szisztémája. A speditőrökkel is együttműködő rendszerhez csatlakozó másik két modul a gépkocsik alkatrész-megrendeléseit és nyilvántartásait, illetve a garanciális szolgáltatásokat is magában foglalja.

A kereskedőkhöz és a cég helyi központjaiba telepített rendszer a németországi anyavállalattal műholdon keresztül tartja a kapcsolatot – az adatfeldolgozás a központi rendszereken történik. A különféle Opel-érdekeltségek egységes “megrendelőlapokat” töltenek ki a megszokott Windows-felületen, és ezeket – az igényektől függően on-line módon, vagy naponta egyszer – eljuttathatják a központba.

A márkakereskedők közvetlenül rendelhetnek autót külföldről vagy Szentgotthárdról, az Astra összeszerelő üzemből. Ezzel akár arra is mód nyílik, hogy a vevő igényeinek megfelelően módosítsák a még gyártásba nem vett autók felszereltségét. Ugyanakkor lehívhatnak autókat a központi raktárkészletből is, sőt – bizonyos korlátok között – egymás készleteit is megismerhetik. Ez utóbbi lehetővé teszi a márkakereskedők között az autók cseréjét, így az elvileg három-négy hetes szállítási időt akár egy napra is rövidíthetik.

Hasonló módon történik a garanciális javítások elszámolása és az alkatrészek megrendelése is. Az elektronikus katalógus évtizedekre visszamenően tárolja szinte valamennyi Opel-típus alkatrészeinek teljes kínálatát; az éppen kellő elemet a grafikus felületen könnyen ki lehet választani. A rendszer tartalmazza a javításokhoz szükséges technikai információkat, és segítéségével megoldható a motorok központi vezérlőegységének esetleges újraprogramozása, illetve diagnosztizálása is.

A papírmunkát jelentősen csökkentő rendszert – amelynek beállítását részben maguk a márkakereskedők finanszírozták – az idén fokozatosan vezették be a több mint félszáz itteni márkakereskedőnél, illetve ezek “alkereskedőinél”. A szoftvereket a GM dolgozta ki. A cég a szisztémát is folyamatosan továbbfejleszti, bővítve annak alkalmazási körét. A magyarországi tervek között a kapcsolódó ügyviteli, könyvelési és egyéb szoftverek kidolgozása egyaránt szerepel.

A honi márkakereskedők egységesen Compaq szervereket és munkaállomásokat használnak. A feladatok megoldásához elvileg egy-egy gép is elegendő; egynél többre leginkább a párhuzamos munkavégzés miatt van szükség. Ma 200-300 munkaállomás működik a kereskedőknél.

A Hughes cég műholdján keresztül működő szisztéma hazai szolgáltatója a BankNet. A Lotus Notes levelező- és adatbázis-kezelő programmal is felszerelt hálózat a műholdon keresztül elvben lehetővé tenné a szóbeli kommunikációt is, ez utóbbit azonban nálunk nem használják – a hagyományos telefonok gazdaságosabbak.

A GM*DRIVE-nak és kapcsolt részeinek köszönhetően számottevően csökkent az egyes munkafolyamatokhoz szükséges idő és az adminisztratív hibalehetőségek száma is, hiszen az azonos adatok és kódok többszöri feldolgozása gyakorlatilag megszűnt – mondta Hunyad Viktor. A rendelésekbe az itteni központ nem avatkozik be, csak nyomon követi azokat, ugyanakkor felel a marketingajánlatok, azaz a gépkocsik pontos specifikációjának kidolgozásáért. Ezeket ugyancsak a műholdon juttatják el a márkakereskedőkhöz, akik ily módon mindent megtudhatnak a rendelhető felszerelésekről.