Autós anziksz

Audi-tervek – világméretekben. Több mint 20 milliárd márkás árbevételre számít az idén az Audi. Az ingolstadti – száz százalékban Volkswagen érdekeltségű – konszern több mint félmillió gépkocsi eladását tervezi. Az idei első hat hónapban 276 ezer négykarikás autót adtak el. Az Audi első féléves forgalma 10,6 milliárd márka volt – 1,3 milliárddal több az előző [...]

Audi-tervek – világméretekben. Több mint 20 milliárd márkás árbevételre számít az idén az Audi. Az ingolstadti – száz százalékban Volkswagen érdekeltségű – konszern több mint félmillió gépkocsi eladását tervezi. Az idei első hat hónapban 276 ezer négykarikás autót adtak el. Az Audi első féléves forgalma 10,6 milliárd márka volt – 1,3 milliárddal több az előző év azonos időszakáénál. A társaság adózás előtti eredménye 20,9 százalékkal, 489 millió márkára nőtt. A cég – német, magyar, kínai, malajziai, indonéz és dél-afrikai gyárai után – jövő év végén Brazíliában nyitja meg új üzemét.

Kombikor. Talán már az üzletemberek családi sítúráira gondoltak az autógyártók, amikor a manager-kombik egész arzenáljával rukkoltak ki az ősszel. Ilyen a Nissan Primera Wagonja és az Opel Omega 1998-as modelljének szédítő űrméretű Caravanja. A Mercedes kicsit korábban megszületett C-modellje, illetve a Volvo hetes sorozatú V 70 R óriáskombija szintén a tehetősebb vevőkör pakolási igényeinek kíván eleget tenni. A VW-csoport is kitett magáért az Audi S4 Avanttal, de impozáns csomagtartó-méreteivel kicsit kombis a csapotthátú Skoda Octavia is. A kisebb kategóriában versenyez a másik testvérpáros: a VW Polo Variant és a Seat Cordoba Vario.

Audi-eredmények – itthon. A négy- és hathengeres benzinmotorokat, valamint a dízelerőforrásokat előállító, győri Audi Hungária Motor Kft. az első félévben háromszor annyi motort készített, mint a tavalyi első hat hónapban. A magyarországi társaság forgalma 603 millió márka volt, nyeresége pedig meghaladta az 54 millió márkát.

Terjeszkedik a Volkswagen. Hétmilliárd márkás tőkebevonásra, részvénykibocsátásra készül a Volkswagen-csoport. A konszern a friss forrást várhatóan dél-amerikai és ázsiai beruházásokra fordítja majd. Az elemzők szerint mintegy 15 milliárd márkás likvid tartalékkal rendelkező csoport bejelentése meglepte a pénzpiacokat. A konkrét helyszínről állítólag még a wolfsburgi vezetőség sem döntött, de a VW várhatóan a már jelentős brazíliai és kínai piaci pozícióját akarja újabb gyártókapacitásokkal erősíteni. A cég egyik illetékese korábban azt nyilatkozta, hogy az összeladásban a kínai forgalom 9 százalékos részesedését 15 százalékra akarják növelni. Ehhez jó fejlesztési célpont a First Auto Works nevű kínai vegyes vállalat, ahol a népszerű Jettákat gyártják. Brazíliában Passat típusok és Audik gyártására készül a csoport.

Visszatér a Zaporozsec? Évente akár több mint 300 ezer autó előállításával újjáéled az AvtoZAZ. Az ukrajnai Zaporozsec-gyár fejlesztésére a tervek szerint a GM és a Daewoo közösen vállalkozik. Utóbbi cég – 2005-ig tartó, 1,3 milliárd dolláros befektetésével – az ország legnagyobb beruházójává válna. Az elképzelések szerint évente 50-60 ezer Opel Vectrát, 100 ezer Tavriját és Danát, illetve 150 ezer Daewoo Lanost és Nubriát készítenének az ukrán gyárban. (A termelés ezzel is messze elmarad majd az 1988-as, csaknem félmilliós darabszámtól.) A vállalkozás sikere nagyban múlik azon, hogy milyen kedvezményeket kap a vegyes vállalat az ukrán államtól. A befektetők egyebek között tízéves nyereségadó-kedvezményt, az importalkatrészek után adómentességet, a belpiacon pedig a fogyasztási adó mérséklését és importvédelmet is kérnek.

Porschék Finnországból. Elkészültek az első nem Németországban összeszerelt Porsche gépkocsik. A finn Valmet cég a tervek szerint évi 5 ezer sportkocsit gyárt majd. A 300 főt foglalkoztató társaság korábban Opel Calibrák készítésével is foglalkozott. A cég évente összesen 30 ezer autót állít elő – egyebek között Euro-Samara és Saab 900-as is készül itt.

Megnyílt a frankfurti szalon. Az autó összeköt – ezzel a jelmondattal nyitotta meg kapuit a centenáriumi frankfurti nemzetközi autószalon. A rangos eseményre újdonságok tömegével rukkoltak ki a gyártók. Világpremiernek számít az új Opel Astra és a Citroën Xsara. A bemutatott negyedik generációs VW Golf is komoly tömegérdeklődésre számíthat, a Ford Mondeo fenéklemezére épített MC 2-es konceptautó pedig már a jövőbe enged bepillantást.

A Clarion Magyarországra jön. Gyárat épít hazánkban a japán Clarion cég, a szigetország egyik legnagyobb autótelevízió- és audióberendezés-specialistája. A várhatóan 1999-től induló üzemben CD- és kazettalejátszó berendezésekhez gyártanak majd alkatrészeket a márka európai leányvállalatai számára. Azt azonban még nem tudni, hogy pontosan hol és milyen mennyiségben készülnek majd a magyarországi Clarion-termékek.

Rendőrségi autótender – helybenhagyva. Szerény félmillió forintos büntetésre ítélte a Közbeszerzések Tanácsának döntőbizottsága a Belügyminisztériumot, jogsértőnek minősítve annak a tendernek az elbírálását, amelyet a BM Központi Beszerzési Iroda a rendőrségi autópark fejlesztésére írt ki. Korábban a Ford Hungária Kft. jogorvoslati kérelemmel fordult a döntőbizottsághoz, mert szerinte nem az összességében legelőnyösebb ajánlat nyert a 2,4 milliárd forintos szállításra kiírt pályázaton. A felkínált Fordok ára ugyanis a társaság szerint jóval kedvezőbb volt a versenytársakénál. A bizottság ugyan egyes hiányosságok miatt elmarasztalta a beszerzési irodát, de ez a végső értékelést nem befolyásolta: a tender nyertese az Opel Southeast Europe Autóforgalmazó Kft. maradt.

Török-magyar buszbarátság. Közös autóbuszgyártásról is tárgyalt a nemrég hazánkban járt török köztársasági elnök, Süleyman Demirel. A kétoldalú gazdasági kapcsolatok élénkítésére szerinte nem csak a törökországi energetikai programokban vagy harmadik országok piacán való közös fellépésben kínálkoznak lehetőségek, hanem a járműipari fejlesztésben – egyebek között a jól ismert Ikarusok közös gyártásában – is.

Mobilok a mobilokban. Vezetés közben jövőre kötelező lesz a mobiltelefonokhoz a kihangosító szett használata. Több KRESZ-előírás azonban már szeptember közepétől megváltozik. Módosulnak egyebek közt a vasúti átjáróban való áthaladás szabályai, a veszélyes anyagot szállító járművek jelölése, és ezek útirányát jelző táblák is. A hírekkel – és a nyugat-európai gyakorlattal – ellentétben viszont a biztonsági gyerekülés nem lesz kötelező.

Közúti kommandó. A Közlekedési Főfelügyelet összesítése szerint a magyarországi műszaki vizsgára kötelezett mintegy 3 millió gépjármű átlagéletkora a 12 évet közelíti. Ennek megfelelő a műszaki állapotuk is. Az évente forgalomba álló 70-80 ezer új gépkocsi belátható időn belül aligha képes megállítani az öregedést. A 400 ezernél több Lada átlagéletkora például kevés híján 14 év, de nem sokkal marad el ettől a 300 ezernél is több Trabanté sem. Az utakon futó autók negyede a fővárosban pöfög. Itt a leggyakoribb márka a Lada (83 ezerrel); ezeket az Opelek (55 ezer) és a Trabantok (50 ezer) követik. A koros kocsik között jó néhány nem felel meg a hatályos műszaki előírásoknak. Ezek kiszűrésére mozgó műszaki állomást állított hadrendbe a közlekedési hatóság, amellyel félórás vizsgálódás során, az utak mentén megejthetik a váratlan műszaki ellenőrzést. A rendőrséggel közösen végzett mobilvizsgálat nyomán a közlekedés biztonságát súlyosan veszélyeztető járműveket akár azonnal kizárhatják a forgalomból.