PANNONPLAST – Árhullámok között

Összességében eredményes félévet tudhat maga mögött az Investor Relations nevű londoni magazin által a “Legjobb befektetői kapcsolatok” címmel díjazott Pannonplast. Igaz, az eredményesség nem annyira a jövedelmezőbb termelésben, mint inkább a forgalom és a pénzügyi eredmény emelkedésében nyilvánul meg. A társaság árbevétele – a csomagolóanyagok és a műanyag csövek iránti kereslet növekedésének köszönhetően – 57 [...]

Összességében eredményes félévet tudhat maga mögött az Investor Relations nevű londoni magazin által a “Legjobb befektetői kapcsolatok” címmel díjazott Pannonplast. Igaz, az eredményesség nem annyira a jövedelmezőbb termelésben, mint inkább a forgalom és a pénzügyi eredmény emelkedésében nyilvánul meg.

A társaság árbevétele – a csomagolóanyagok és a műanyag csövek iránti kereslet növekedésének köszönhetően – 57 százalékkal nőtt egy esztendő alatt. Ugyanakkor, az alapanyagárak emelkedése miatt jócskán nőttek a költségek is: a 69 százalékos emelkedés nyomán a tavalyi 38-ról 33 százalékosra csökkent az árbevétel-arányos fedezet. (Az alapanyagárak ingadozásának erősen kiszolgáltatott műanyagipari társaság egyébként – kockázatai csökkentése érdekében, sajátos megoldással – alapanyaggyártó cégek részvényeiből is vásárolt.)

Anyagi gondjai mindazonáltal továbbra sincsenek a cégnek: a likvid eszközök állománya meghaladja a 3 milliárd forintot, a féléves kamatbevételek pedig a 400 milliót. Ez – a 700 milliós működési eredménnyel együtt – 1,1 milliárdos adózás előtti nyereséget jelent, amivel a cég a tőzsde elitklubjában érezheti magát.

A fenti eredmény egyébként 38 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, ezen belül azonban a működési eredmény csak 23 százalékos bővülést mutat. A társaság az év végére mindazonáltal kétmilliárdos adózott eredménnyel számol.

A nyereségességet hosszabb távon a gőzerővel folyó invesztíciók eredménye határozza meg. A Pannonplast az első félévben 1,4 milliárd forintot költött fejlesztésekre, s erre az évre még további 1,6 milliárdot irányzott elő hasonló célokra. A holdinghoz tartozó vállalkozások feltőkésítésére eddig 642 millió forintot fordítottak, akvizícióra, illetve tulajdonrész-vásárlásra pedig 763 milliót. Ez utóbbi főként a Pannon-Tara (volt Pannonplast-Perstorp) még idegen kézben lévő 30 százalékos tulajdoni hányadának megszerzését, illetve a – korábban Greiner-Pannonplast néven ismert – Pannunion létrehozását szolgálta. (Utóbbi esetben a fejlesztési stratégia eltérő megítélése miatt tulajdonostársat váltottak, egyszersmind 70 százalékosra növelve a részesedést a cégben.)

Meggyőző a társaság exportárbevételének 72 százalékos növekedése, de a külpiacokra még így is csak az eladások egyharmada irányul. A tervek szerint ezt az arányt előbb 40, majd 50 százalékra növelik – elsősorban a környező régió remélt konjunktúrájára építve.