MATÁV-FEJLESZTÉSEK – Tranzitvonalban

Egy év alatt - 1996 júliusa és 1997 júliusa között - 25 százalékkal nőtt a Matáv Rt. nemzetközi partnerei által igénybe vett tranzitáramkörök száma.

A rohamléptekben bővülő forgalom alapján a Matáv okkal minősíthető a közép- és kelet-európai térség távközlési központjának – véli Mesterházy Erika ágazati igazgató. A növekedés nagyrészt annak a fejlesztésnek köszönhető, amelyet a cég 1994 óta a nemzetközi távközlési csomópont (hub) kialakítása érdekében hajt végre. (A hub olyan nagy kapacitású és nagy üzembiztonságú távközlési kapcsoló-, illesztő- és rendezőrendszer, amelyben a kapcsolódó hálózat legkevesebb három nemzetközi fő irányt foglal magában, és közvetlen hozzáféréssel rendelkezik legalább egy – minimum két főirányt kiszolgáló – műholdas földi állomáshoz.) A beruházás eredményeként mára sikerült minden szomszédos ország felé kiépíteni egy fénykábeles (üvegszálas) határátlépőt. Sőt, Ausztria irányában már elkészült, Szlovákia és Románia irányába pedig az idén befejeződik a második rendszer kialakítása is. A Matáv ezt a fejlesztését az évi 80 millliárd forintos beruházási keretéből finanszírozza.

Az év eleji állapotot figyelembe véve a régióban Magyarország csatlakozik a legtöbb ponton – szám szerint tizenegyen – a nemzetközi kábeles hálózatokhoz. A tranzitkapacitások értékesítésének területén a Matáv nemcsak eladóként, hanem vásárlóként is megjelenik. Ennek eredményeként a társaság három év alatt több mint 3 millió dollár értékben szerzett kapacitást, illetve résztulajdont különböző tengeralatti kábelekben. A megnövekedett forgalom lebonyolítását 1996-tól két egyenrangú nemzetközi központ biztosítja. A célok között szerepel ezek regionális jelzéskapcsolási csomóponttá fejlesztése. Ennek műszaki feltételei idén, a második nemzetközi központ átalakításával teremtődnek meg.

Miközben a Matáv a hub kialakításával eleget tesz koncessziós kötelezettségeinek, egyben megfelel a Trans European Lines (TEL) és a Trans European Telecommunications Network (TET) elnevezésű projekteknek is. Ezek keretében 19 közép- és kelet-európai ország 30 ezer kilométer hosszú kábelhálózatot épít ki. Ebből a Matáv részesedése 2,5 ezer kilométer. Tavaly év végéig 2 ezer kilométeres szakasz már elkészült, a fennmaradó rész ennek az évnek a feladata. Mindezek mellett idén befejeződik az új, Synchron Digital Hierarchy (SDH) alapú technológiára történő áttérés, ami javítja a Matáv hálózatának megbízhatóságát, s ezzel együtt versenyképességét.

A nemzetközi csomópont kialakításának egyik stratégiai eleme, hogy a Matáv a régióban elsők között vezesse be az úgynevezett értéknövelt szolgáltatásokat. Ennek keretében például elsőként építették ki nemzetközi ISDN-hálózatukat. Tavaly év végére a Matáv már 24 külföldi szolgáltatóval szervezte meg az ISDN-forgalom lehetőségét. Ezzel hazánk e szolgáltatás regionális tranzitközpontjaként is működhet.

A cég a térség országaiban lévő konkurenseket megelőzve csatlakozott az European Trafic Meeting (ETM) nevű szervezethez, amely a nemzetközi kábelkapacitások felhasználását, értékesítését, illetve középtávú megrendelést koordinálja. A Matáv ezen a csatornán keresztül rendeli meg nyugat-európai tranzitkapacitásait, s itt fogadja a részt vevő másik 24 távközlési társaságtól az előzetes áramkör-megrendeléseket is. Utóbbiak éves szinten egymilliárd forint feletti bevételt hoznak a Matávnak.