BORSODI BENZINÜGY – Csőbe húzott a rézölő

Továbbra is dúl a vita a hazai benzinforgalmazók között a tömeges észak-magyarországi elektromos benzinszivattyú-meghibásodás ügyében. A gyanús ólmozatlan 95-ös benzint nagykereskedőként forgalmazó Mol Rt. ugyan nem vállalta egyértelműen magára a meghibásodások felelősségét, ám a javítási költségek megtérítését helyezte kilátásba. Lapunknak közel 800 meghibásodásról van tudomása.

Amúlt héten a Mol illetékesei bejelentették, hogy a termelés legnagyobb részét végző Dunai Finomító, illetve a Tiszai közötti termékvezetéken “kimutathatatlan mennyiségű” korrozív vegyületeket találtak, amelyek okozhatták ugyan hibákat, de véleményük szerint semmi esetre sem ilyen mennyiségben. E csővezetéket kiiktatták a rendszerből, ennek nyomán Dénes Ferenc, a Mol üzletág-igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy korróziót okozó benzin előfordulása ma már kizárt.

A Mol, az ügyben legmarkánsabban fellépő Aral, valamint az OMV és a meghibásodott berendezések nagy többségét gyártó Bosch is teszteljárásnak vetette alá a vélhetőleg szennyezett mintákat, melyek eredményéről a múlt héten számoltak be. A Mol vegyészei megállapították, hogy a benzin megfelel a magyar szabványnak, melyben rézkorróziós előírások is benne foglaltatnak. A hibák a Mol értékelése szerint is a benzinben található rézkorróziót okozó anyagokra vezethetők vissza, ám a társaság úgy véli: több, tőle független tényező is közrejátszhatott abban, hogy ezek az anyagok a benzinbe kerültek. Az Aral bochumi, illetve a Bosch karlsruhei laboratóriumának vizsgálati eredményei ennél egyértelműbben azt állapították meg, hogy a vizsgált anyagban a szokványos mennyiség többszörösét kitevő “agresszív” kénvegyület volt, s ez a vegyület egyértelműen okolható a szivattyúk tönkremeneteléért. Az OMV ugyanakkor a lapunknak adott tájékoztatás szerint – a Mol kórisméjéhez hasonlóan – e vegyületnek csupán a nyomait találta a benzinben. Szabó Miklós, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott, hogy normál alkalmazástechnikai vizsgálatokkal a hiba nem is mutatható ki.

Lapunk kérdésére Makó András, az Aral Hungária Kft. ügyvezetője elmondta: a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjai – köztük az ügyben érintett cégek is – a múlt héten csütörtökön többek között megállapodtak abban is, hogy a MÁSZ minőségbiztosítási munkacsoportja a magyar szabványon és az eddigi magyar minőségellenőrzési gyakorlaton felüli minőségellenőrzési rendszereket dolgoz ki. Ennek pontos mibenléte azonban nem tudható, annál is inkább, mert Horváth Tibor, az Esso Hungária Kft. hálózatvezetőjének tájékoztatása szerint arról állapodtak meg, hogy a részleteket nem hozzák nyilvánosságra. Szakértők szerint a magyar szabvány a legfontosabb paramétereket tekintve megfelel az európai és a nemzetközi ESZ-95-ös előírásainak. Ám Nyugaton “sűrűbb” a minőségellenőrzési rács, amivel kontrollálják az elvileg megfelelő összetételű üzemanyagot. Makó András hozzátette, hogy az ellenőrzés, az előállítás szigorításához legalább 2,50 forinttal kellene emelni a jelenlegi a benzin árát. Dénes Ferenc kifejtette, hogy a Mol részéről szükségesnek tartott változtatásokat már végrehajtották.

A térségben kutat üzemeltető nagyobb cégek (Shell, OMV, Agip, BP, Aral, Esso) egyike sem mondta fel a Mollal kötött szállítási szerződést, igaz, a válság kirobbanásakor egy kútjába egy szállítmányt az Aral és az Esso is más forrásból szerzett be. Az Agip az előző lapszámunk egyik állítását cáfolva kijelentette, hogy az Aralhoz és az Essóhoz hasonló lépést nem tett. Emellett a benzinjéhez kevert adalékanyaggal megakadályozható a korróziós hatás. Hasonló célú saját adalékanyagot valamennyi cég hozzákever termékéhez.

Eközben folyamatosan érkeznek a hibabejelentések a személygépkocsikat forgalmazó márkakereskedésekhez is. Eleki József, a Porsche Hungária Kereskedelmi Kft. munkatársa 350-400 meghibásodásról számolt be, ami az általuk forgalmazott Audi, Volkswagen, Seat és Skoda márkákra vonatkozik. Molnár Gábor az Opel Hungária Kft. részéről hasonlóképpen 3-400 hivatalosan regisztrálható bejelentést említett kérdésünkre, a Fordnál pedig legalább 50 esetről tudnak. Szabó Zoltán, a Robert Bosch Kft. munkatársa elmondta, hogy a termékük elsősorban Opel, Volkswagen, BMW, Audi, Skoda, Seat és Mercedes típusú gépkocsikban működik. A panaszosoknak a benzinforgalmazók már kártérítést ígértek, ám a Molnak nagykereskedőként is foglalkozni kell ezzel a kérdéssel. Mint Dénes Ferenctől megtudtuk, a gépkocsiszervizekkel további tárgyalásokat folytatnak, de elképzelhető, hogy a meghibásodás időpontjától függően csak egy bizonyos időtartamon belül téríti meg a Mol automatikusan a szerelés költségeit.

A MÁSZ közleménye szerint a már említetteken kívül folytatja az anyagok laboratóriumi vizsgálatát, a probléma pontos feltárásáig. A vizsgálatok befejeződéséig továbbra sem tudható, hogy pontosan mi okozta a meghibásodásokat, ki és mi felelős ezért.

Címkék: Hetilap: Röviden