SZIGET ’97 – Kimennek Óbudára

Nem üzleti vállalkozásnak indult, mégis azzá nőtte ki magát a napokban ötödik alkalommal sorra kerülő, Magyarország és egyben Európa hozzánk közel eső fertályának legnagyobb szabású zenei-kulturális rendezvénye: a Sziget. Az egyhetes koncertsorozatnak - amely tavaly már 200 ezer nézőt vonzott - idén 200 millió forint fölé duzzadt a költségvetése.

Eredetileg “amatőr kezdeményezésként”, a fővárosi önkormányzat aktív támogatásával indult a Sziget, 1993-ban. A látogatók száma már az első évben elérte a 43 ezret, a költségvetés összege pedig a 26 millió forintot. A veszteség akkor 3,5 millióra rúgott – ennek java részét az önkormányzat állta. A második rendezvény már 18,5 millió forintos deficittel zárt, amihez éppen úgy hozzájárultak a jegyhamisítások, mint a várt támogatások egy részének elmaradása. Ezt az adósságot azóta is görgetik maguk előtt. A tavalyi – már a Pepsi által támogatott – Sziget eredeti költségvetésében 100 milliós jegy- és 40 milliós reklámbevétel, valamint 30 millió forintnyi támogatás szerepelt. Ám ez utóbbinak csak alig több mint egyharmada jött be, s ezt csak részben ellensúlyozta a vendéglátóhelyek kiárusításából befolyó 7-8 millió forint. Mindezek után a Sziget idén 16 millió forintnyi, még tavalyról áthozott veszteséggel indított, ám Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Menedzseriroda Kft. ügyvezetője reméli, hogy most végre sikerül egyensúlyba hozni a fesztivál büdzséjét.

Az idei évre eredetileg 200 millió forintos költségvetéssel számoltak, ám azóta már 223 millió forintnál tartanak. Ennek oka, hogy egyrészt nem számolhattak a dollár meredeken felívelő árfolyamával – márpedig a 120 millió forintos zenekari költségből 110 millió jut a külföldi, zömmel sztárzenekarokra, amelyeket dollárban fizetnek. A kiadások növekedésében hathatósan közreműködtek a legnagyobb külföldi sztárok (David Bowie és a Prodigy) is, akik extra igényeikkel további súlyos milliókkal terhelték meg a kasszát. A szervezők azzal sem kalkuláltak, hogy a közművállalatok privatizációja után immár nem számíthatnak ezen cégek ingyenes szolgáltatásaira (többek között ezzel támogatta a főváros a fesztivált).

A tervezett 40 millió forintos reklámbevétel, a vendéglátóhelyek bérbeadásából remélt 10 millió forint, s a mintegy 20 milliós támogatás eleve csak bevételeik egy kisebb részét tette volna ki, s emellett 120-130 millió forintos jegybevételt terveztek. A tételek közül utóbbi kettő valószínűleg befolyik, a reklámbevétel (jelenlegi állás szerint 33,5 millió forint) ugyan egy kissé a tervezett alatt maradt, ám “cserébe” a főszponzor számos költséget magára vállalt. Emellett jó néhány barterügy is nehezíti a pontos mérleg elkészítését: például a kontinens legnépszerűbb zenei csatornája, a Music TV (Europe) 720 ezer dolláros értékben ajánlott fel ingyenes reklámhelyet a Sziget ’97 számára.

Most már csak annyi van hátra, hogy a látogatók kellő számban megvegyék a belépőjegyeket. Más kérdés, hogy az Óbudai-sziget méretei korlátozottak, s – legalábbis a látogatók száma szempontjából – a Sziget lassan eléri növekedésének határait.

Címkék: Hetilap: Röviden