SZÖVETSÉGBEN A PIACKUTATÓK – Több szem többet lát

Elérte az ágazati önszerveződési láz a piackutatókat is, akik létrehozták szövetségüket. A magyar cégek piackutatásra fordított kiadásai ugyan elmaradnak a lengyel vagy cseh hasonló célú költésektől, azonban még így is négymilliárd forintnyit meghaladó bevételt remél idén az új szervezet tizenegy tagja.

Magyarországon is mind nagyobb a piackutatás jelentősége, amit mutat az is, hogy a megrendelések tizenegy céget tartanak el. A “tizenegyek” most megalakították a Piackutatók Magyarországi Szövetségét, melynek elnöke Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója lett. A piackutató cégek megrendelői elsősorban a fogyasztási cikkeket forgalmazó multinacionális vállalatok, de a megbízók köre egyre inkább kibővül a magyar nagy- és középvállalatokkal. Az alapítók forgalma tavalyi 3,5 milliárd forintot tett ki, s ez az idén várhatóan 4 milliárd fölé növekszik. A szövetség létrehozásában inkább szakmai, mint üzleti szempontok domináltak. A kidolgozott részletes munkaprogramban kiemelt célként szerepel az információkat beszerző kérdezőbiztosok képzésének és munkájának magas színvonalon történő egységesítése. Véleményük szerint ez nagyban hozzájárulhat e tevékenység társadalmi fogadtatásának javításához. További közös feladatként határozták meg az adatok és kutatási eredmények ellenőrzését szolgáló, egységes szakmai kritériumok kidolgozását, valamint a nyugaton használatos, egységesen kódolt fogyasztói ismérvrendszer átvételét is, felváltva ezzel a jelenlegi magyar gyakorlatot, a kutatásonként eltérő ismérvrendszerek alkalmazását. Mivel a piackutatás új szakma, a szövetség fontosnak tartja a partner oktatási intézményének támogatását, a megrendelők minél hatékonyabb tájékoztatását, és az egységes fellépést jogi, gazdasági szabályozási vitákban.

A statisztikai adatok azt mutatják, hogy hazánkban az egy főre jutó piackutatásra fordított összeg elmarad attól, amit a térségben versenytársainknak számító Lengyelországban és Csehországban e célra elköltenek.

Ennek oka lengyel részről a nagyságrendekkel nagyobb belső piac, amely több, nagyobb szabású kutatást igényel. A csehek pedig azért fordíthattak többet ilyen jellegű tevékenységekre a szakemberek szerint, mert gazdaságuk eddig a miénkhez képest prosperált.

Géczi Tamás, a szövetség elnökségi tagja, a MACRO-TQI igazgatója a hazai piackutatás új tendenciái között említette a telefonos megkérdezések magyarországi terjedését is. Szerinte a telefonellátottság hazai javulásával ez az adatfelvétel meghatározó módszere lehet.

Címkék: Hetilap: Röviden