A ZWACK KEMÉNY VERSENYRE KÉSZÜL – Tömény minőség

Honpolgáraink évente 50 milliárd forintot költenek - a jogszerűen árult - égetett szeszes italokra. E legális piac közel felét a Zwack Unicum-csoport tartja a kezében. A részvénytársaságot tavaly a növekvő árbevétel mellett némileg csökkenő forgalom és nyereség jellemezte. A cég ennek ellenére megújította szervezetét, s az idén májusban Kecskeméten új szeszfőzdét nyitott.

Atrösztalakítási láz 1972-ben érte el a magyar szeszgyártást: a hetvenes években – a szakemberek szerint – rendkívül jól működő országos szervezet jött létre. A trösztellenes hangulat azután 1984-ben véget vetett a fejlődésnek. A feldarabolás nyomán akkoriban hozták létre a kisebb vidéki és budapesti vállalatokat, amelyek így egymás versenytársaivá váltak.

A Győri Likőrgyár idén tavasszal lezárult privatizálásával gyakorlatilag befejeződött a szeszipar és szeszforgalmazás magánkézbe adása. Az alapanyag gyártására a szabadegyházi Hungrána és a Győri Szesz Rt. szakosodott, míg a szeszesitalgyártás és -forgalmazás meghatározó szereplője a Zwack, a Győri Likőr Rt., a Buszesz Rt., a Várdadrink – számos kisebb magánvállalkozás mellett. (A feketegazdaság részarányát a teljes piacon ma 30-35 százalékosra becsülik.) A Budapesti Likőripari Vállalat (Buliv) privatizációjának előjeleként 1989 júliusában vegyes vállalat alakult Zwack Unicum Budapest Kft. néven. Ebben a Zwack 46 százalékos részesedést szerzett. A Buliv magánosítása 1991 decemberében fejeződött be. A részvények 26 százalékát a majd két évszázados családi hagyományokat őrző és tovább vivő Zwack Péter konzorciuma, az International Distillers & Vintners jegyzi. A fennmaradó tulajdonrészt – az 1993-as tőzsdei bevezetés során – kisrészvényesek szerezték meg.

A főtulajdonos arra a legbüszkébb, hogy vállalatcsoportja a magyar szesziparban elsőként – és egyelőre egyedüliként – 1995-ben megkapta a nemzetközi elismertséget adó ISO 9001-es minőségbiztosítási tanúsítványt. Ez annak köszönhető, hogy a cégnél a mennyiségi szemléletet felváltotta a minőségre figyelő magatartás. (A Bulivnál körülbelül 30 százalékos volt a márkás termékek aránya, ma ez 60-65 százalék.) Az állandó minőség tartása az egyetlen védekezési lehetőség a feketekereskedelem ellen – vallja a szeszgyáros.

E sajátos harcmodor legfrissebb példája a májusban üzembe helyezett kecskeméti szeszfőzde. A kilencvenes évek elején, a Buliv privatizációját követően a pálinkafőzést leállították. Helyébe most mintegy félmilliárd forintos zöldmezős beruházással a régió egyik legkorszerűbb üzemét építették fel, ahol zárt rendszerben erjesztik a gyümölcsöket. A hagyományos kecskeméti, és az úgynevezett fütyülős pálinkát válogatott alapanyagokból főzik. Schleicher Éva, a Zwack Unicum Rt. vezérigazgató-helyettese lapunknak elmondta: a jövőben együttműködnek majd a környék baracktermelőivel is, hogy tartani tudják a végtermék jó minőségét.

Az állandó minőség tartása nemcsak az alapanyagok beszállítóitól, hanem az üvegek, címkék, kupakok készítőitől és az értékesítési hálózatban dolgozóktól is függ. A részvénytársaság félévente ellenőrzi, minősíti partnereinek tevékenységét. Mintegy 100 beszállítót foglalkoztat a Zwack Unicum-csoport annak érdekében, hogy semmiképp se kerüljön kiszolgáltatott helyzetbe. Ezért külföldi beszállítókkal is együttműködik a cég.

A vezérhelyettes beszámolt arról is, hogy júliustól megváltozik a társaság termékeinek disztribúciós rendszere. Az áruk raktározását és országos terítését ezentúl a Dunatrans központi raktárain keresztül végzik majd. A korábban Zwack-résztulajdonban lévő szállítmányozási cég néhány éve brit többségi tulajdonba került. A világhírű P&O érdekkörébe vont Dunatransszal kötött hosszú távú szerződés – Schleicher Éva reményei szerint – jelentős létszám- és költségmegtakarítást eredményezhet. A logisztikai rendszer átalakítását egyébként az tette lehetővé, hogy ezt megelőzően több száz millió forintos befektetéssel kialakították a cég integrált számítógépes rendszerét. Így a vidéki telephelyeken folyó párhuzamos adminnisztratív tevékenységet meg lehetett szüntetni. A vezérhelyettes szerint az idén különös hangsúlyt kap majd az ellenőrzött költséggazdálkodás, a márkastratégia megerősítése, a kereskedelmi szervezet és a marketingmunka megújítása.

A tavalyi évet 383 millió forintos adózott eredménnyel záró vállalatcsoport a kormány 1997-re szóló, fogyasztásnövekedést hirdető optimizmusában nem igazán hisz, s továbbra is a piac csökkenésével számol. A fogyasztási adó rendszerének január elsejei változása és a szeszipari privatizáció befejezése arra utal, hogy tovább élesedik a belföldi verseny a gyártásban és a kereskedelemben. Ezért a cég, megőrizve az Unicum vezető szerepét (ebből az italból tavaly az apadó kereslet ellenére is növelték 2 százalékkal az eladásokat) bővíti az alacsonyabb árkategóriába tartozó termékek körét. Az elmúlt évben 23 százalékkal emelkedett például a Kalinka vodka értékesítése, ugyanakkor eredményesnek mutatkozott az újonnan létrehozott, drágább, főleg importitalokat értékesítő üzletág tevékenysége is.