Konkurencia a láthatáron

Hungarobusz néven konzorciumot hozott létre az idén a gyártó Neomotors Kft. és a pénzügyeket intéző Motortech Rt. A társaság kis-, közép- és a nagykategóriájú járműveket készít – alakít át – a Volánbusz Járműtechnika Kft. Béke téri telephelyén. Eddig tíz darab húszszemélyes midibusz gyártására kötöttek előszerződést, s további tíz busz izraeli exportjáról tárgyalnak. A Mercedes 600-as [...]

Hungarobusz néven konzorciumot hozott létre az idén a gyártó Neomotors Kft. és a pénzügyeket intéző Motortech Rt. A társaság kis-, közép- és a nagykategóriájú járműveket készít – alakít át – a Volánbusz Járműtechnika Kft. Béke téri telephelyén. Eddig tíz darab húszszemélyes midibusz gyártására kötöttek előszerződést, s további tíz busz izraeli exportjáról tárgyalnak. A Mercedes 600-as haszongépjármű-sorozatának Vario változatából készített kisbusz prototípusát a mosonmagyaróvári önkormányzat vásárolta meg.

Az oldalüvegek, az ülések, a kárpit, a belső borítás belföldön készült. A Hungarobusz-család kis- közepes méretű, 15-25 férőhelyes tagjait a Nyugat-Európában elterjedt márkákkal együttműködésben, Mercedes, Iveco és MAN haszongépjármű-alapra, önjáró alvázra építik, egyedi kivitelben. A nagy, ötvenszemélyes városi, távolsági, nemzetközi személyszállításra használt autóbuszokat a Neoplannal kötött megállapodás értelmében járóképes, félkész autóbuszokból készítik, kifejezetten belföldre, illetve esetleg kelet-európai piacokra. (Az itthon végszerelt Neoplanokban 80 százalék a külföldi beszállítási arány. A Csepel Autó alvázra épített, csaknem 20 millió forint értékű midibusznál, amelynél csak a motor külföldi, már 90 százalék a magyar rész. Összehasonlításul: az Ikarus buszokban átlagosan 60 százalék a hazai arány. Ez az arány a jövőben megmarad, bár ez nem feltétlenül magyar, hanem európai beszállítást jelent majd.)

A konzorcium, amely hangsúlyozottan nem akar az Ikarus versenytársa lenni, elsősorban a gazdasági fellendüléssel élénkülő keresletre készül, az Ikarus gyártmányai mellett alternatívát kínálva a vevőknek. Ajánlatát a részletfizetési lehetőség és a különféle lízingkonstrukciók teszik még vonzóbbá. A Hungarobusz piaci lehetősége – önértékelés szerint – a rugalmasság és a gyorsaság. A gyártókapacitás jelenleg mintegy félszáz autóbusz, de ezt a teljesítményt növelhetik.

A Volán Járműtechnika – amely előrehaladott tárgyalásokat folytat a konzorciummal a csatlakozásról – egyébként nem új szereplője a járműpiacnak. Korábban az Ikarus számára is beszállított a társaság; ma karosszéria-felújítással, karambolos és használt buszok javításával, eladásával is foglalkoznak. Az elmúlt öt évben közel száz felújított Ikarust szállítottak a FÁK-országokba.