ÚJ TŐZSDEI BEVEZETÉSEK – Begördülnek

A közelmúltban sikerrel bemutatkozó Mezőgép után az idén várhatóan újabb gépipari részvények jelennek meg a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT). A heteken belül bemutatkozó NABI után az év végéig a Rába részvényei is megmérettetnek majd a börzén. Érdekes módon, mindkét cég erős amerikai kötődésekkel büszkélkedhet.

Gépipari vállalatok 1997-ig nem szerepeltek a Budapesti Értéktőzsdén. Az ágazat viszont – a korábbi gyengélkedést követően – mára meglehetősen feljavult, s ennek jelei már a BÉT-en is megmutatkoznak. A Mezőgép Rt. részvényeivel ugyanis a közelmúltban megjelentek a tőzsdén az első gépipari papírok. A kibocsátás sikerét bizonyítja a jelenlegi, háromezer forint feletti tőzsdei ár, amely mintegy 70 százalékkal haladja meg az 1880 forintos forgalomba hozatali árat.

A tőzsdei paletta a közeljövőben két új gépipari papírral gazdagodik: a heteken belül bevezetendő NABI Rt., és a várhatóan az év végéig tőzsdére kerülő Rába Magyar Vagon és Gépgyár Rt. részvényeivel.

Az utóbbi privatizációja már több mint egy éve van napirenden. A hírek szerint a Rába iránt érdeklődik többek között a koreai Daewoo és a Volkswagen-csoporthoz tartozó Skoda is. A privatizáció első fázisára az idén ősszel kerülhet sor, amikor az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. várhatóan a Rába részvényeinek 26-30 százalékát értékesíti majd, alaptőke-emeléssel egybekötve. (Az ÁPV Rt. a magánosítás előkészítéseként visszaszerezte a Magyar Fejlesztési Bank tulajdonában lévő 49,6 százalékos Rába-csomagot, amivel részesedése 78 százalékosra nőtt.) A tőzsdei kibocsátás a magánosítás következő, pénzügyi befektetőket is érintő fordulójában, legkorábban az ősz végén várható. Az év végéig azonban az ÁPV Rt. akár a teljes Rába-csomagját értékesítheti, s az utolsó szakaszban vélhetően a hazai magánbefektetők is lehetőséget kapnak majd Rába-részvények jegyzésére. Az mindenesetre már bizonyos, hogy az alaptőke 10 százalékát kitevő (1,16 milliárd forint névértékű) pakettet a dolgozók szerezhetik majd meg, a később meghatározandó kibocsátási ár felének ellenében.

A győri cég vonzó befektetési célpontnak bizonyulhat, hiszen – a kilencvenes évek elején elszenvedett térvesztést követően – mára sikerült visszaszereznie korábbi kelet-európai piacai egy részét. Legalább ilyen fontos ugyanakkor, hogy a cég megerősítette pozícióit az Egyesült Államokban, s odairányuló exportja immár meghaladja a 100 millió dolláros értéket. A társaság jelenleg százszázalékos kapacitáskihasználtság mellett dolgozik, így a közeljövő tervei a termelőbázisok bővítéséről szólnak – ezek részint kelet-európai cégek privatizációjában való részvétellel valósulnak majd meg.

A másik tőzsdei bevezetés előtt álló járműipari vállalat, a NABI Rt. részvényeit várhatóan még ebben a hónapban bevezetik a BÉT-re. A budapesti és alabamai telephelyekkel rendelkező cég Magyarországon autóbusz-karosszériákat gyárt, a járművek összeszerelését pedig az Egyesült Államokban végzi. A társaság jogelődjét 1993-ban az Első Magyar Alap (EMA) és az Ikarus alapította, az idén tavasszal azonban a Jersey szigetén bejegyzett alap kivásárolta a cégből magyar partnerét. Így az amerikai piacon tavaly 302 városi autóbuszt értékesíttető NABI 2,765 milliárd forintos alaptőkéje mára teljes egészében az EMA tulajdonába került.

A mostani zártkörű kibocsátás során egymilliárd forintnyi friss tőkét kísérelnek meg bevonni a cégbe. Az új papírokat külföldi intézményi befektetőknek szánják, de emellett az EMA saját részvényeiből is piacra dob 65,3 ezer darabot – ezeket magyar intézményi befektetők jegyezhetik majd le. A papír kibocsátási árfolyama lapzártánkkor még nem ismert, az viszont tudható, hogy az valahol a 2850 és 3280 forint közötti sávban fog elhelyezkedni.

A cégnél idén – a tervezett 5 millió dollár fölötti eredménnyel, és 188 forintos dollárárfolyammal számolva – 340 forint körüli egy részvényre jutó eredmény várható, ami a 3280 forintos maximális részvényárat figyelembe véve is 10 alatti árfolyam/hozam (P/E) mutatót jelent. Az igazság persze az, hogy a NABI tevékenységét nagyon nehéz itthonról figyelemmel kísérni. Az idei évről – a kibocsátást szervező CSFB-től – annyit lehet tudni, hogy a cég adózás előtti eredménye az első negyedév végén 1,4 millió dollár volt.