RÁDIÓ A BKV-JÁRATOKON – Guruló adó

Kizárólag a fővárosi tömegközlekedési járműveken hallható rádióadás sugárzására készül a Bancomat Kft. A közel egymilliárd forint értékű beruházásból technikai okok miatt kimaradnak a metróvonalak, de ezzel együtt is közel másfélezer jármű válhat kvázi guruló rádióvá. A keresőgombon azonban még a fővárosi Közlekedési Felügyelet tartja a kezét.

Ha minden a tervek szerint alakul, a 6,8 millió forintos alaptőkéjű Bancomat Kft. július közepén megkezdheti három hónaposra tervezett kísérleti adását a tömegközlekedési eszközökön. A céget Veres István, a Reform és a Képes Európa című újságok egykori tulajdonosa jegyzi. Az engedélyt elvileg e héten kapnák meg, de értesüléseink szerint a fővárosi Közlekedési Felügyeletének aggályai vannak az ötlettel kapcsolatban. Problémát okoz például, hogy a BKV üzletviteli szabályai szerint nem engedélyezhető olyan szolgáltatás a buszokon és villamosokon, amely az utasokat zavarja, vagy a figyelmüket elvonja a közlekedéstől. A tervezett adásnak ugyanis a járművek átlagosan 60 decibeles, egyébként is kellemetlen hangerősségét kellene túlharsognia.

Pedig a Bancomat igencsak készül az utasrádió kiépítésére. Az 1994-ben 5 millió forintos alaptőkével alakult cég két tőkeerős társat, a Total Invest Rt.-t és a Technocar Kft.-t nyerte meg az ügynek. Ezek garanciát vállaltak a nagyszabású beruházásra, amelynek összege eléri az egymilliárd forintot. Ebből a Bancomat minden járműre speciális, 400 ezer forintba kerülő vevőberendezéseket és hangosítókat szerel fel, stúdiót rendez be – vagyis kiépíti a teljes infrastruktúrát.

A műsort idehaza még újdonságnak számító digitális rendszeren, 230-250 Megaherzes frekvencián sugároznák. Az adósávot az Antenna Hungária (AH) biztosítaná. A berendezési és frekvencia-engedélyeket kiadó Hírközlési Főfelügyelet illetékese első hallásra furcsának találta, hogy őket ez idáig nem értesítették a megállapodásról. Álláspontjuk szerint ugyanakkor az AH műsorszóró céllal kiadhatja saját frekvenciáját, de ebben az esetben a frekvenciaengedélyét módosítania kell akképpen, hogy azon a “bérlő” nevét is feltüntetik.

A Veres István által szakosított rádiónak nevezett program hajnali négytől éjfélig sugározna; állandó kapcsolatot tartana fenn a diszpécserszolgálatokkal, a rendőrséggel, tűzoltókkal. A szakosított elnevezés fontossága a közlekedési vállalat állásfoglalásának fényében válik világossá, mely szerint kereskedelmi adó nem kaphat engedélyt buszrádiózásra.

Az informális rádiózásnak a folyamatos közérdekű hírtovábbítással próbálna eleget tenni a Bancomat. A köztes időt zenével és természetesen reklámokkal töltenék ki. A hirdetésekből származó bevételekből a BKV is részt kapna, a nagyságrendről azonban még folynak a tárgyalások.

A döntés tehát egyelőre a felügyelet kezében van. Amennyiben áldását adná a tervre, akkor nyár közepétől kísérletképpen megszólal az Európában is szinte egyedülállónak számító utasrádió. Ha a tervet mégis elutasítanák, akkor a Bancomat több mint ötvenmillió forintot bukhat – ennyibe kerül ugyanis a 90 napos próbaidő. Ha beválik az adás (Veres István szerint az utasok 90 százalékának pozitív visszajelzése ezt jelentené), akkor karácsonyra a főváros tömegközlekedési gépjárműparkjának felén már hallgatható lenne a program.

Címkék: Hetilap: Röviden