GRABOPLAST – Negyedév akvizíció nélkül

Változatlanul töretlen fejlődésre utalnak a Graboplast-csoport első negyedévi számai: az első három hónap árbevétele 28 százalékkal, adózás előtti eredménye – elsősorban a tavalyi tőkeemelés még el nem költött részének köszönhetően – 121 százalékkal múlja felül a bázist. Összességében a csoport 4 milliárdon felüli árbevétel mellett 582 milliós adózás előtti eredményt ért el. A konszolidált adatoknak [...]

Változatlanul töretlen fejlődésre utalnak a Graboplast-csoport első negyedévi számai: az első három hónap árbevétele 28 százalékkal, adózás előtti eredménye – elsősorban a tavalyi tőkeemelés még el nem költött részének köszönhetően – 121 százalékkal múlja felül a bázist.

Összességében a csoport 4 milliárdon felüli árbevétel mellett 582 milliós adózás előtti eredményt ért el. A konszolidált adatoknak a bázissal való összehasonlítását nehezíti, hogy a Graboplast 1996-ban vásárolta meg a kesztölci tapétagyár 88 százalékát, s annak adatai a bázisban értelemszerűen nem szerepeltek.

A csoport forgalmán belül a súlypont továbbra is a lakásbelső-üzletágé: a tapéta értékesítése mennyiségben 23, a padlókárpité 42, a szőnyegé pedig 10 százalékos emelkedést mutatott. A továbbra is erőteljes közép- és kelet-európai expanziós politika következtében a Grabo teljes árbevételének 60 százalékát az export adta, de biztató a hazai piacon elért csaknem 30 százalékos árbevétel-növekmény is.

A csoport üzemi eredményének az idei első három hónapban elért csaknem 100 milliós növekménye jelentősen elmarad a Graboplasttól lassan megszokottá váló ütemtől, az üzleti eredmény viszont 29 százalékkal múlja felül a bázist. Az adózás előtti és az üzleti eredmény növekedési üteme közötti különbség lényegében a pénzügyi tevékenységek eredményéből adódik: a tavalyi első három hónapban a Grabo 85 milliós pénzügyi veszteséget halmozott fel, az idén viszont, a tavalyi tőkeemelés következtében, pénzügyi eredménye meghaladja a 130 millió forintot.

Az érem másik oldala: a pénzeszközökkel együtt ötmilliárdos likvid eszköz – illetve ennek jelentős része – továbbra is befektetési lehetőséget keres. A legvalószínűbbnek egyelőre egy hazai parkettagyár megvásárlása tűnik – ez illeszkedik egyébként a csoport teljes lakásbelső-kínálatot létrehozó politikájába is.

A lengyel Lentex megvásárlásának sikertelensége – a mostanában tőzsdére kerülő társaság alaptőkéjének kevesebb mint egy százaléka került a Graboplasthoz – az akvizíciók lassulása mellett is beruházási lépéskényszerbe hozhatja a győri társaságot: a lengyel cég ugyanis megkezdte egy négyméteres padlót gyártó üzem építését, ami a lényegesen szilárdabb piaci kapcsolatokkal bíró Graboplastot akár egy hasonló – becsülhetően 20-25 millió dolláros – beruházásba viheti bele. A padlókapacitás ilyen fejlesztése a költségek nagysága miatt akár egy következő tőkeemelést is szükségessé tehet.