TECHNIKA ÉS DESIGN – Mini és maxi

Látványosan változik az autópiac szerkezete. A gyártók a középszerűtől menekültek a különleges, szélsőséges, olykor extravagáns felé, hogy új és újabb fogyasztói rétegeket hódítsanak meg. Ezt követhetjük nyomon a miniatürizálásban vagy az éppen ellentétes félig autó, félig mikrobusz egyterűek divatjában. Ám még a konzervatívabbnak számító luxuskategóriában is igyekeznek a márkák a "leg-ek" felé.

Nagy márkák is szerencsét próbálnak a már korántsem olcsó csöppségek világában. Szépen sikerült példa erre a 38 hónap alatt összesen 2,6 milliárd márkás költséggel kifejlesztett bébi-Mercedes, az A osztályos szupermini. Az ingolstadti Audi a VW Golf-testvér A 3-assal szintén faragott a méretekből, és belépett a kis(ebb) luxusautók piacára. (Amennyiben például az 1,8 literes, 125 lóerős változatot kicsinek lehet nevezni.) A szintén VW-érdekeltségű Seat pedig az Arosával igyekszik új híveket toborozni a négybetűs márkának. E kategóriában nem lehet szó nélkül hagyni a különleges formavilágú Ford(ocs) Kát sem.

A dél-koreaiak sem maradnak le. A Hyundai titokban elkészítette törpéjét, amelytől a magyarországi forgalmazó nem kevesebbet vár, mint az eladások megkétszerezését.

A már ismert picurok sem szállnak ki a versenyből. Az Opel/GM a sikeres Corsát (amelyből 1993 óta majd’ két és fél millió példányt adtak el) frissítette fel. A külső fazonigazításnál is fontosabb, hogy a korábbi négyhengeres helyett a kicsike új, háromhengeres Ecotech motort kapott, amellyel könnyebb és takarékosabb lett.

Egyre népesebb tábora van világszerte a többcélú szabadidő-autóknak: az “egyterűeknek”. Tavalyelőtti tízszázalékos piaci részesedésük 2005-re várhatóan megkétszereződik, így a nevesebb márkák egyre-másra rukkolnak ki az emelt belmagasságú “óriáskombikkal”. Az iskolát nyitó Renault Espace után szintén francia az egyik idei sláger, a Citroen Berlingo. A Hyundai sem akar lemaradni: a H1-el indul e kategóriában. Ebben az osztályban igazi csemegének számít a Suzuki Wagon R-je, amely mindössze 340 centiméteres modellel kelti az egyterű illúzióját.

A nagykategóriában tovább dúl a gömbölyítés- és a lóerőőrület. Ennek már az egyébként a konzervatív téglaformát kedvelő Volvo designerei sem tudtak ellenállni. A kerek tomporú C 70-es kupét és (a tavaszra tekintettel) a C 70-es kabriót a potom 250 lóerős motorral is választható újdonságok: az S70, illetve a V70R modellek követik.

Az Audi új A6-osa a gyártók megfogalmazásában szerényen “csúcstechnológiát, műszaki tökéletességet” ígér. A motorváltozatok között közel kétszáz lóerős hathengerest is találni, de a dízel sem gyengébb 110 lóerőnél. E menedzserkategóriában szériafelszerelés az oldallégzsák és az automata légkondicionáló.

Az átlagos magyar autósnak azonban a luxusnál is nagyobb értéket jelent az energiatakarékosság. Ebben sem állt meg a fejlődés. A Citroen Saxo Dízel fogyasztása önmagáért beszél: kilencvenes tempóban 3,8 liter.