2003-TÓL ÚJ METRÓVONAL

A főváros közlekedési gondjait enyhítendő, már korábban is felmerült egy új metróvonal megépítésének lehetősége, ám csak a múlt héten született megegyezés a kormány és a fővárosi önkormányzat között a terv megvalósításáról. Az új, “lila” metróvonal két fontos közlekedési csomópontot: a Kelenföldi és a Keleti pályaudvart köti majd össze, teljes hossza 7,3 kilométer lesz. A fontosabb [...]

A főváros közlekedési gondjait enyhítendő, már korábban is felmerült egy új metróvonal megépítésének lehetősége, ám csak a múlt héten született megegyezés a kormány és a fővárosi önkormányzat között a terv megvalósításáról. Az új, “lila” metróvonal két fontos közlekedési csomópontot: a Kelenföldi és a Keleti pályaudvart köti majd össze, teljes hossza 7,3 kilométer lesz. A fontosabb közlekedési gócok közül érintené a Kosztolányi Dezső teret, a Móricz Zsigmond körteret és a Kálvin teret, a Duna vonalát pedig a Szt. Gellért tér és a Fővám tér között szelné át. Az építkezés jövő év végén indulna, s 2003-ban fejeződne be. A költségek 60 százalékát hitelből fedezik, a maradékon pedig a kormányzat és a főváros osztozik 60/40 arányban. Az építkezés teljes költsége a jelenlegi kalkulációk szerint 402 millió ecu (mintegy 480 millió dollár) lesz, a járműbeszerzés költsége 2003-ban 92 millió ecu, ami a járműpark további bővítésével 2020-ra 112 millió ecu-re emelkedik – mindez együtt 514 millió ecu-s (mintegy 600 millió dolláros) költséget jelent. A kalkulációk már a megnyitás évében 6 millió ecu bevételi többlettel számolnak (a 9 milliósra tervezett bevétellel 3 milliós üzemeltetési költség állna szemben). A program cash-flow-ja a huszadik évben válik pozitívvá. Az építkezés közvetlenül több mint 6 ezer ember számára teremt munkaalkalmakat A szerelvények a tervek szerint naponta 300 ezer embert szállítanak majd, s így a metrón utazók aránya a BKV járműveit igénybe vevők között a mai 16-ról 25 százalékra emelkedik.

Címkék: Hetilap: Röviden